hjælp pels pleje og rex blanding.. hvordan..

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Websol

hjælp pels pleje og rex blanding.. hvordan..

Indlæg af Websol »

I sensommeren ┬┤13 købte jeg i en dyrehandler en lille 6 uger gammel smuk trefavet hvirvel hun unge som selvskab til mine to gamle hviler herhjemme :) .. desværre døende de to gamle af alderdom inden for ca. 2 mdr :( .. tilbage var så lille og meget smukke Sofia :roll: .. så var spørgsmålet hvad skule jeg enlig have en marker til hende eller... men 5 timer efter Trinni var sovet ind, så fødte min lille unge en baby :shock: ...

Jeg må indrømme det var barsk og der var meget blod m.m men alt gik godt og i dag har jeg en 7 mdr formoder jeg han og hans far har jeg en ide omkring må være en Teddy :D eller lig..

Men hvordan passer jeg denne pels.. han fælder så meget og hans pels er sådan rug i det.. der er en masse bilder fra fødsel frem til nu inde på min side.. under marsvin http://kjelsholt.dk/sanne/marsvin-2/mar ... -ubs-baby/
Har i mange år haft langpelsede dejlige krøllede racer.. men sluttede af med bare et par hygge dyr.. så er der nogle marsvin mennesker med en viden om denne race blanding der kan fortælle mig lidt mere omkring denne yderst charmerende lille børste der bare ikke er så køn ville jeg blive glad
og bare lige info har normalt købt dyr af avler m.m men troede ikke jeg sådan skulle have flere marsvin.. og dyrehandleren var yderst flotte og ren og dyrene gik under så gode forhold.. min Min Sofia ligner noget der måske er indkommet fra en opdrætter.. Men formoder det er et stue opdræt.. da avler nok bedre opdeler køn m.m
hun er trefarvet og købt i Bonnie Dyrecenteret i Rødovre centeret.. og må være blevet parret fra fra en alder af 1- 2 mdr.. hun bar knapt 4 mdr gammel og vejede ca. 575 g da hun fødte en unge på 200 g....

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: hjælp pels pleje og rex blanding.. hvordan..

Indlæg af Mysteries »

Det er utroligt hvad de kan overleve de små marsvin! :shock:
Jeg tror at sådan en pels som Mikkels bedst holdes ved at børste ham med en karte, så skæl og løse hår kan komme væk og huden få lidt luft. En gang imellem kan han nok have brug for et bad. Der findes specielle produkter til ruhårsracer - måske er de bedst til ham. Lider han rigtig meget af skæl, kan det være han vil have bedre af en skælshampoo. Husk endelig at tørre ham helt med en hårtørrer.
Er han blevet kastreret endnu? Ellers vil jeg mene du sagtens kan gøre det. Det kan lade sig gøre allerede fra en 3-4 måneder afhængig af marsvinets størrelse i øvrigt.
Der har sneget sig en lille fejl ind på din side under beskrivelsen af Sophia og baby: du er kommet til at skrive at han skal fra når han er 4 uger og vejer 200 g. Jeg tror du mener 300 g, ikke? :) Jeg nævner det kun hvis der nu er nogen der læser det og selv lige har fået unger og tror det er sådan det er. :)
Christina

Websol

Re: hjælp pels pleje og rex blanding.. hvordan..

Indlæg af Websol »

Mysteries :) mange tak for dit venlige svar, :oops: :shock: jov den var faktisk alvorlig den med de kun 200 g den er nu rettet til de 300 g. tak
jeg har svært med at bedømme Mikkels køn.. han opføre sig som en dreng personlighed med mere men ligner en tøs for neden.. men har kun en gang tidligere haft et kuld unger..
:oops: jeg har faktisk brug for hjælp til at få han bedømt.. vil på ingen måder udsætte Sofia for en evt. drægtighed igen.. :mrgreen: er bare ikke så sikker på dyrehandler mere..
og så er Mikkel hare sådan en :hug lege syg str. Men han skal kasteres spare lige lidt mere sammen til det tror prisen sidst var ca. 1000 kr.

pelsen, den er rug, tæt endu ingen skæl, men han lugter, og er bare en anden model en jeg tidligere har haft.

Disse to marsvin er mig en gåde, de nægter at drikke vand de får meget grønt og så lidt c-vitamin indholdsrigt marsvine foder... altså agurk er det der fortrækkes..

Ved ikke om det er det der er skyld i hans pels...

i morgen køber jeg en karte, og noget shampoo til ruhårede marsvin...
jeg søgte lidt herinde omkring teddyer... og der blev nævnt trimning... Ville det måske også være en hjælp på hans fældning m.m
han hud ser fin ud intet sår rifter eller lig

igen mange tak for svar..

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: hjælp pels pleje og rex blanding.. hvordan..

Indlæg af Mysteries »

Hvis han er så gammel som du skriver, så burde du ikke have problemer med at finde to ret store testikler på ham, hvis han er en han :) Hvis du kan tage et billede af hans køn, tror jeg ret hurtigt vi kan kønsbestemme ham herinde.
Christina

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: hjælp pels pleje og rex blanding.. hvordan..

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Ja du må tage et billede af ham/hende for neden. Så kan vi sikkert sagtens fastslå kønnet. Det ville jo være lettest, hvis det var en pige, så den kunne blive sammen med moren. Hvor i landet bor du? Det behøver nemlig ikke at koste 1000 kr for en kastration. Min dyrlæge tager 600 kr, og er rigtig dygtig, men det går selvfølgelig ikke, hvis du bor langt væk :)
Billede

Websol

Re: hjælp pels pleje og rex blanding.. hvordan..

Indlæg af Websol »

Hej Christina og Rikke. :hug Takker for svar og tilbud om hjælp med at køns bestemme.. har tidligere haft kasterede hanner men de havde :oops: mere der nede....

Rikke jeg bor i København, hvis din dyrelæge er god så lyder det rigtig godt, ved der er en risiko men den vil jeg bestemt gerne løbe for deres skyld.. så kan de få mere at lege med i buret og hinanden at lege med.

Her er bilder af Mikkels køns organer. http://kjelsholt.dk/sanne/marsvin-2/mar ... svine-han/

Jeg har læst her inde at Teddy og Rex skal redes baglandes, og jeg forsøgte det med ham, :mrgreen: hold da helt op et pindsvin han blev.. købte en karte af blødt skum plast lige om den du har på din hjemmeside under pelspleje Christina :P .. og sikken dejlige mutter du har, min Sofia kunne godt minde om nogle af dine kan jeg se, og hvordan gik det med din dejlige krølle dreng? elsker krøller...

Rikke kan se du bare har lavet så mange flodte dyr.... :D imponerende store øjne og kinde :shock: :hug r...

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: hjælp pels pleje og rex blanding.. hvordan..

Indlæg af Mysteries »

Det ligner en hun. Jeg kan ikke se nogen testikler, men til gengæld et tydeligt Y. Jeg tror måske bare at hun er lidt længere/mere hævet foroven end de fleste andre marsvinehunner. Jeg har en gang før set en hun der var lige lidt længere der foroven end normalt.
Christina

Websol

Re: hjælp pels pleje og rex blanding.. hvordan..

Indlæg af Websol »

Takker for svar Christina, er der andre marsvine mennesker der gerne vil give sin mening til kende ang. det at have et hun marsvin med en speciel adfærd og en y køns åbning uden kugler men med en kraftigere hud frem voksning foran se bilde længer oppe i tråden...

Hvis ikke vil jeg fjerne tremmerne der adskiller deres bur i to i morgen... :)

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: hjælp pels pleje og rex blanding.. hvordan..

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Altså jeg er enig med Christina i, at det ligner mest en hun, men er kun 95% sikker, og det synes jeg ikke er godt nok, når man tænker på hvad der er på spil (at din hun, som har været alt for tidligt gravid skal have endnu et kuld, og så med sønnen). Jeg vil derfor gerne tilbyde at komme forbi og kigge på hende/ham. Jeg arbejder på Frederiksberg, så jeg er dagligt i byen, så mon ikke vi kan finde ud af noget? Du kan skrive en pb til mig, hvis du er interesseret. Tusind tak for de pæne ord om mine dyr :)
Billede

Websol

Re: hjælp pels pleje og rex blanding.. hvordan..

Indlæg af Websol »

Rikke sender en PM├®r.. ang. en aftale. :hug

Jeg venter med at sætte dem sammen til en mere kyndig har kikket på Mikkel..

Men Mikkels mor er en solstråle historie hun vejer nu 900 g.. og det er bare godt klaret og så er hun lidt buttet nu, men bestemt hun skal bestemt ik have flere unger, hun har prøvet nok.
Og Mikkel vejer som 7 mdr ca. 900 g.
mange tak for svar Christina og Rikke

Websol

Re: hjælp pels pleje og rex blanding.. hvordan..

Indlæg af Websol »

Mikkel er 100 % en tøs, Sofia og Mikel hopper :hug nu rundt i et stort bur sammen og verden er vist bare så god :lol: .

Er lige nu på vej mod apoteket, for Rikke kikkede pels, og fandt vist en enkelt loppe hos Mikke :mrgreen: l... Jeg har vist aldrig før haft lopper, blandt mine dyr så det var så en første gang.. men ellers var Mikkel hel fin :) .. og Sofia er lige som hun skal være :) , dog er de ik udstillings modeller da de er af en lille marsvine type..

Det var hyggeligt at hilse på dig Rikke og :hug tak for hjælpen... håber det blev en god dag i zoo..

Nu skal de to lige falde på plads sammen og så skal jeg have taget nye bilder.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: hjælp pels pleje og rex blanding.. hvordan..

Indlæg af Mysteries »

Det er godt at høre I fandt ud af det.
Det er nok lus Rikke har fundet, for marsvin har normalt ikke lopper (medmindre de måske har fået besøg af dem fra en hund eller kat).
Christina

Websol

Re: hjælp pels pleje og rex blanding.. hvordan..

Indlæg af Websol »

Det var nok skyggen af en enkelt lus.. og ingen æg.. men nu er indkøbt frontline så så er der dømt krig ...

ang. Marsvin jeg nyder altså at de pludre så meget, dog fik jeg mig noget af et chok i dag, for da de havde været sammen i 2 timer virkede det som om at nu havde Mikkel fået nok, bare Sofia kon for tæt på hylede hun op som en lille unge :shock: og Sofia fløj hen da jeg ville trøste Mikkel, kom sirene i gang, ja så fløj der et styks tænderklaprende Sofie.
Som om det ikke kunne være nok, så mente Jan at jeg jo måtte være :twisted: så han fløj hen til buret og fik samme behandling.
faktisk var jeg nød til at fjerne Sofia fra buret i 10 min.
Jeg er bare overrasket over at en utrolig fredelig mut opføre sig sådan..

Mikkel er jo 7 mdr gammel... og har altid som unge været en møg forkælet unge der hylede på mor og så kom hun.

Men nu 5 timer senere så går det rigtig godt, har set Sofia er begyndt at vise hvor skabet skal stå, og ikke tage sig helt så meget af Mikkels "unge hyl"
og er på ingen måde "gal mere" men gamle skønne Sofia :)

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: hjælp pels pleje og rex blanding.. hvordan..

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Ja det var en lus jeg så.
Det var hyggeligt Sanne, og dejligt at dine piger nu kan gå sammen :) Det er meget naturligt, at Sofia lige skal markere, at det er hende der bestemmer, så Mikkel ikke får gode ideer. Det skal nok gå. Sjovt at se, hvordan Mikkel popcornede, når du hoppede med hendes tøjmus ved siden af hende :lol:
Billede

Websol

Re: hjælp pels pleje og rex blanding.. hvordan..

Indlæg af Websol »

Hej lige en lille opdatering, :D og Tak for hjælpen med at bedømme kønnet Rikke.. her er en video optaget med mobil kamara hvor man kan se Sofia og Mikkel :hug :hug lege sammen
http://kjelsholt.dk/~sanne/photo/#Album ... /slideshow

Besvar