Ny ven til hanmut. Hvordan gør man det bedst?

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Nattemut
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør 3. maj 2014 22:45

Ny ven til hanmut. Hvordan gør man det bedst?

Indlæg af Nattemut »

Hej alle.
Jeg står i den situation, at jeg har et han marsvin på lige godt 5 mdr, han havde før en burven men de kunne ikke enes, så hans ven kom et sted hen hvor de havde bedre plads til ham. Jeg har dog ikke givet helt op med at finde en ny ven til min lille mut, men jeg vil egentlig helst undgå at kastrere ham, da jeg synes det er voldsomt dyrt lige nu. Jeg har så fundet et sted hvor jeg kan købe en lille teddy unge. Tror i det vil gå og hvordan gør jeg det bedst?

De kommer til at skulle på i et 2 etagers bur hvor hver etage er 100x50, tænker at hvis det går helt galt kan de få en etage hver og så har de da fornøjelsen af at kunne høre og lugte hinanden.

På forhånd tak for hjælpen :-)

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Ny ven til hanmut. Hvordan gør man det bedst?

Indlæg af Mysteries »

Hvis han allerede en gang har vist sig ikke at kunne enes med en anden han, så er chancen for at det går galt igen nok større. Hvis du vælger at føre dem sammen, så gør det på neutral grund, f.eks. i løbegård på gulvet, med masser af hø og grønt de kan distraheres af, og lade dem gå og lære hinanden at kende et par timer inden du sætter dem i et rent bur. Er der antræk til ballade bør de nok skilles ad inden det går galt.
Christina

C&T
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 23
Tilmeldt: søn 20. apr 2014 13:03

Re: Ny ven til hanmut. Hvordan gør man det bedst?

Indlæg af C&T »

Vi har ad flere omgange forsøgt at føre hanner sammen og alle gange er det gået galt når de når en vis størrelse. Vi vil klart anbefale, at du får ham kastreret i en tidlig alder og finder ham en hun. En han og hun sammen er klart den bedste løsning. Vi er nede på kun og ha' 1 han og 1 hun nu og det fungerer helt vildt godt med de to! Vi ville ønske vi havde gjort sådan fra start fordi det havde sparret os for langt flere penge :)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Ny ven til hanmut. Hvordan gør man det bedst?

Indlæg af Lina »

det kommer RIGTIGT meget an på hannernes temperament.. og rammer man nogen som har lige stort ego, så kan der nemt opstå problemer uanset alder.
Dem har jeg haft et par stykker af.
Men lige p.t har jeg 3 x 2 hanner, hvor det stadig fungerer. Den ene er far og søn, hvor sønnike vel snart er 2 år - der er aldrig nogen problemer. De to andre er fra i år. En ældre han med hanunge... der kan jeg godt forestille mig at der er tidsfrist på, hvor jeg nok kan komme hjem fra udstilling, og så vil den unge være kalif istedet for kaliffen. Den sidste er min bette opflaskede han.. han er en lille lort, der er meget fremme i skoene - hans ven er en unghan, der lige pt nok næsten er større end ham.. til gengæld er han så underdanig at det halve kan være nok.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar