Har brug for råd.

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
LiLocke
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 8. apr 2014 12:57

Har brug for råd.

Indlæg af LiLocke »

Hej.

Har i mandags anskaffet mig 2 han marsvin unger. (Brødre på 4 uger fra en avler)
Er i tvivl om hvordan jeg skal bærer mig ad mht. at "tæmme" dem.
Har ikke rørt buret siden mandags, for at give dem ro.

De har været i det samme hus siden de kom, så jeg går ud fra det er fyldt med afføring. Hvordan skal jeg gøre det rent?
Kan jeg vente et par dage mere?

Herudover også med hensyn til generel tæmning. Er det bedst at vente til de selv kommer, eller skal jeg bare tage dem op?

Da de er 2 pifter de hinanden op til at være mere bange en nødvendigt. Den ene kan være ude og spise og så fordi den anden pludselig skriger/brummer gør den den anden bange. Hvis i forstår mig?

Så hvordan kan jeg bedst muligt vende dem til mig - det de er 2 bange små marsvin i stedet for et?

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Har brug for råd.

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

De lyder lidt mere bange end gennemsnittet, men det betyder ikke, at de ikke kan blive lige så tamme som andre marsvin, og især når de ikke er ældre. Blot skal der arbejdes lidt mere med dem i starten.
Nu ved jeg ikke hvor de kommer fra, men hvis opdrætter har haft dem i et skabsbur, hvor der kun er åbent til ├®n side, og de nu er i træmmebur med "farlige" ting fra alle sider, eller hvis de har gået i en garage eller lignende, og ikke er vant til mennskelyde, støvsuger, fjernsyn osv., så er det meget naturligt, at de er bange i starten. Man kan evt hænge et tæppe over buret, hvis de er meget bange, så det dækker bagsiden og noget af siderne, og så gradvist tage det væk. Så føler de sig lidt mere skærmede.

Jeg synes du skal begynde at tage dem op. De er garanteret ude af huset og spise, drikke og undersøge det hele, så snart du er ude af huset eller medens du sover. Langomt vil de vove sig frem når du er der også. Jeg synes ikke du skal liste rundt. Bare gør de ting du plejer at gøre. Så vender de sig til de nye lyde. De lærer også hurtigt at det er dig der kommer med noget lækkert. Prøv at gå ud og plukke en tot græs, og læg den i buret. Snart vil de forbinde dig med noget rart. I starten når du har dem oppe, vil de sikkert være bange, men his du har dem oppe lidt af gangen, og de finder ud af det er rart, så går det langsomt fremad. Mange marsvin kan ikke lide at blive fanget, selvom de godt kan lide at blive kælet. Det er deres flugtinstinkt der gør det, og så må man bare lade dem løbe ind i huset, og fange dem der, selvom de umiddelbart ikke har lyst.

Hvis der kun er beskidt i deres hus, så kan du sætte det i den anden ende af buret, så de løber der ind, medens du lige tager spånerne der hvor huset har stået med en fejebakke. Når det er hele buret der skal rengøres, kan du sætte dem i en transportkasse eller en anden kasse, medens du skifter underlaget.

Fortvivl ikke. De skal nok blive rigtig tamme.
Billede

LiLocke
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 8. apr 2014 12:57

Re: Har brug for råd.

Indlæg af LiLocke »

De er ude af deres hus, så længe jeg sidder en god afstand fra dem.
Men hvis der bare kommer den mindste lyd farer de i "sikkerhed" som om djævlen var efter dem.

Men vil så småt begynde at løfte dem op. Har tænkt at putte dem begge to ind i et tæppe på sengen mens jeg lige rengører de steder hvor de har været mest.
Er det bedste at tage dem op sammen eller en ad gangen?

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Har brug for råd.

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg har dem somregel oppe hver for sig, men hvis det er to, som er meget glade for hinanden, kan jeg godt finde på at have dem oppe sammen. Eller hvis jeg har en derer meget tam, og en der skal lære det. Så kan den der ikke er tam mærke roen hos en anden :)
Billede

LiLocke
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 8. apr 2014 12:57

Re: Har brug for råd.

Indlæg af LiLocke »

Der er gået 5 dage, og de er begge to ude og udforske, spise og snakke sammen. Også en smule popcorning - dog med meget forsigtighed.
De bliver bange og løber ved pludselige lyde eller hvis jeg bevæger mig for hurtigt/går hen imod buret.

Dog tager de begge godbidder fra hånden nu. Den ene (mindste) er mere modig og kommer gerne selvom jeg "bare" har hø, eller ingenting. Og snuser. Dog vil den ikke røres- jeg skal være meget stille og forsigtig.
Den anden kommer kun hvis jeg har en rigtig god godbid (har fundet ud af at den ikke kan sige nej til peberfrugt)

Ved ikke om jeg skal begynde allerede nu at tage dem op - eller vente til de er mere rolige og vandt til lyde. Der jo kun gået 5 dage? Tænkte jeg måske skal vente en uges tid mere?
Er bange for at hvis jeg begynder allerede nu at tage dem op- vil de miste tilliden og ikke turde tage godbidder fra hånden..?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Har brug for råd.

Indlæg af Mysteries »

Det lyder som om det går rigtig godt fremad. Når de allerede er så trygge ved dig at de tager godbidder, så kan du godt begynde at tage dem op. Tag gerne godbidder med på skødet og når de bliver utålmodige og begynder at bide i tøj eller bliver urolige, så sæt dem ind igen.
Christina

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Har brug for råd.

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Det lyder som en rigtig stor fremgang på få dage. Du skal nok få megen glæde af de to, og du kan roligt begynde at tage dem op :)
Billede

Besvar