Træpiller

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Træpiller

Indlæg af Eva »

Jeg overvejer at forsøge mig med træpiller, som strøelse hos marsvinene. Jeg er træt af støvet fra spånerne (bruger det som betegnes som støvfri spåner, men indendørs kan jeg altså godt se hvor tit jeg skal tørre støv af), dertil er min kæreste følsom overfor støv, og vil gerne forebygge en evt. allergi. I det nye år flytter jeg min hest til en stald, hvor der kun må bruges træpiller som strøelse, så får også et problem i forhold til at skaffe og bortskaffe, så store mængder spåner. Har førhen måtte køre ud og købe to spåner af gangen (ca. en uges forbrug), og muge ud i små almindelige skraldeposer - det bliver jeg træt af, når jeg muger 2-3 gange om ugen.
Er der nogen af jer der har erfaringer med træpiller som strøelse? Suger de godt nok? Lugter de? Hvad synes jeres marsvin om det?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Træpiller

Indlæg af Lina »

jeg prøvede det - meget kort - og jeg gør det ikke igen.
Allerførst skøjtede dyrene rundt. Sekundært så bliver det sindssygt tungt når man skal muge. F.ex. nu kan jeg have et helt skab i ├®n sort sæk. Med træpillerne kunne jeg max have en tredjedel.. både fordi jeg ikke kunne løfte den ellers, men osse fordi det blev for tungt til posens bæreevne.

Jeg ville nok hellere eksperimentere med nogen af de andre støvfri typer strøelse.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Træpiller

Indlæg af Mysteries »

Jeg har prøvet forskellige typer træpiller førhen, og brugte dem egentlig kun til at suge under spånerne. Mange af dem blev sådan nogle bløde splattede nogen når de blev våde. Egentlig ikke en succes. Jeg brød mig ikke om at de gik direkte på dem, fordi de rullede sådan.
Jeg er klart mere for bøgeflisen - det fungerer simpelthen perfekt i forhold til at det leder urinen ned under så det kan opsuges af aviser og dermed holder længere tørt end spåner og så slet ikke støver. Eneste minus er at poterne virker lidt tørrere af det på nogle af dem. Og så at jeg vasker vetbeds og senge hver anden dag, fordi jeg synes de skal have noget blødt at ligge på, når nu bøgeflisen er så hård... :) Nå ja, og så lige prisen som nok slår alle andre typer strøelse... Jeg køber 6 sække ├á 25 kg for ca. 1000 kr. Og bruger en sæk om ugen til mine 3 bure på 200x60 cm.
Christina

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Træpiller

Indlæg af Eva »

Uha, sikke en hamber pris. Tror jeg må eksperimentere lidt - måske med hampestrøelse.

Treschow
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 6. okt 2013 12:48

Re: Træpiller

Indlæg af Treschow »

Jeg har lige skiftet til Biobase hampstrøelse, og umiddelbart støver det væsentligt mindre end spåner. Det føles også som om det holder tørt på overfladen længere, tilgengæld synes jeg det sætter sig mere fast i plastikbunden end spånerne gjorde.
Der er ikke lydt noget brok fra grisene over skiftet, tværtimod lader de til at kunne putte bedre i biobasen end spånerne

Tilføjelse: En 14 kg pakke stod mig i 99,-, og efter at have skiftet svarende til 8 stks 50*100 bure, har jeg brugt under 1/3

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Træpiller

Indlæg af Ulla »

Christina hvor køber du bøgeflisen henne? Har prøvet en sæk fuld med hampstrøelse under det virker som om det støver mindre ind spåner så jeg overvejer at skifte spånerne ud med bøgeflis.

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Træpiller

Indlæg af Eva »

Jeg var i brogaarden i Gentofte i går. Der havde de lys flis i store poser. Spurgte ikke til prisen, men du kan da prøve at ringe ud til dem.

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Træpiller

Indlæg af Ulla »

Eva skrev:Jeg var i brogaarden i Gentofte i går. Der havde de lys flis i store poser. Spurgte ikke til prisen, men du kan da prøve at ringe ud til dem.
Tror jeg spørger næste gang jeg kommer der ud. Vi ses forhåbenlig i weekenden hvis vejret vil :)

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Træpiller

Indlæg af Mysteries »

Ulla skrev:Christina hvor køber du bøgeflisen henne? Har prøvet en sæk fuld med hampstrøelse under det virker som om det støver mindre ind spåner så jeg overvejer at skifte spånerne ud med bøgeflis.
Ovre i Maxsøes :)
Christina

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Træpiller

Indlæg af Ulla »

Ok. tak

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Træpiller

Indlæg af Eva »

Så er hampestrøelse afprøvet i nogle uger. Det virker udmærket og støver mindre. Jeg bruger en pakke på 14 kg på 8 bure a 60*100, så det koster nu 110 kr pr burskift. Førhen kunne jeg bruge en halv balle spåner a 70 kr, så der er afgjort en prisforskel der kan mærkes. Jeg vil forsøge at finde hampestrøelsen billigere et sted, for ellers bliver jeg da ruineret inden længe, selvom jeg kan trække de bure med to dyr lidt længere end jeg kunne på spånerne.

Indtil videre har jeg fundet det billigere (75 kr), men så er det med eukalyptus i, og vil ikke have bundstrø med tilsætningsstoffer.
Har I nogen id├® om hvor jeg kan købe hampen (uden eukalyptus) i Storkøbenhavn for under 110 kr/14 kg?

Treschow: Hvad bruger du under hampen? For hvis jeg kun bruger 1/3 af en pakke på 14 kg, så er bunden knapt dækket.

Treschow
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 6. okt 2013 12:48

Re: Træpiller

Indlæg af Treschow »

Jeg bruger ingenting under hampen, og de har da et tommetykt lag over det hele når jeg først får det løsnet helt. En balle rækker langt her, men jeg har jo også kun de fire dyr

Besvar