Vask af hvide marsvin

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Ancha
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. sep 2013 16:26
Geografisk sted: Stege, Møn

Vask af hvide marsvin

Indlæg af Ancha »

Hej

Mine marsvin er helt hvide, næsten :wink:
Hvordan bærer jeg mig ad med at vaske dem, deres pels kunne nemlig godt trænge til en gang vask, eller er det synd for dem.
De er ikke så gamle og jeg tænker at det måske ville være godt at vende dem til en kvartals vask mens de er unge

Eller skal jeg lade være når de ikke skal udstilles ???

De har nemlig både gule og lyserøde plamager i deres pels. Det røde er fra rødbeder som de elsker

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Vask af hvide marsvin

Indlæg af Mysteries »

Jeg synes det er en fornuftig id├® at vænne dem til et bad når de er unge. Meget gerne distrahere dem fra den mærkelige oplevelse med godbidder (mælkebøtteblade og sådan).
Vask dem i lunt vand (ikke brandvarm men heller ikke koldt, sådan tempereret) og brug helst shampoo til dyr, da det har en anden pH værdi. Shampoo til hund og kat er fint og kan fås hos dyrehandlere og dyrlæger. Jeg har hørt folk sige at gnavershampooen fra KW ikke er så god til marsvin, så hellere en af de andre.
Husk at tørre dem godt bagefter, med håndklæde og hårtørrer, så de er helt tørre når de kommer i bur og ikke bliver forkølede. Pas på varmen fra hårtørreren. Undgå vand og hårtørrer i hovedet på dem (beskyt især øjnene).
En måde at holde dem på når de skal vaskes, hvis de ikke vil stå selv, er at lade dem ligge på din underarm med fødderne dinglende mellem dine fingre. Vær forberedt på kradsemærker på armen :)
Christina

Ancha
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. sep 2013 16:26
Geografisk sted: Stege, Møn

Re: Vask af hvide marsvin

Indlæg af Ancha »

Mange tak for dine gode råd. Jeg tror jeg vil låne lidt shampoo af min søster, hun har jo en hund, og så se hvad de siger til det.

Besvar