Hun fælder - meget!

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Hun fælder - meget!

Indlæg af SigneKK »

Mit ene hun marsvin fælder - helt vildt!! De fælder selvfølgelig altid lidt, men de sidste par dage har man simpelthen ikke kunne sidde med hende uden at blive fuldstændig dækket af hår, og hver gang jeg aer hende, flyver de bare af. Jeg kan ikke se noget i hendes pels, og huden ser fin og helt normal ud.
Er det et tegn på et eller andet? Noget hun mangler fx? Alle råd modtages :(

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hun fælder - meget!

Indlæg af Lina »

Hvad fodrer du med? Det kan godt betyde noget
Er hun typen der stresser?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: Hun fælder - meget!

Indlæg af SigneKK »

Jeg fodrer med Vita Craft Regular - altså det til voksne marsvin.
Jeg synes ikke, hun stresser meget. Men hun har altid været ret sky. Det eneste, jeg kan komme på, som skulle have forårsaget det er, at hun lige har haft unger, og for 2 uger siden blev de sidste afsat. Ved ikke, om det kan have noget at sige?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hun fælder - meget!

Indlæg af Lina »

det med at være sky kan nok i en snæver vending godt sidestilles med at stresse.. altså at et sky dyr sandsynligvis vil være mindre tilpas på armen og ved håndtering end et det er koldt i måsen. Sådan at det kan virke stressende i større eller mindre grad ved håndtering.. og stress kan virkelig få hårene af dyrene i en satans fart. Jeg har haft et par stykker i den kategori.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: Hun fælder - meget!

Indlæg af SigneKK »

Det lyder meget rigtig. Det er garanteret det. Hun har faktisk også gået alene et par dage, da hendes burveninde har været til parring, så det lyder som om, det godt kunne være en form for stress. Kan man gøre noget for, at de ikke er så stressede/sky?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hun fælder - meget!

Indlæg af Lina »

åååh der er ikke sådan nogen guld-løsninger på det.
Jeg plejer at give mine tid, og så ellers acceptere hvis ikke de har lyst til at være sådan 'tæt' sammen med mig. Det er så lidt nemmere når man har nogen stykker istedet der godt gider snakke.
Jeg arvede på et tidspunkt en kastrat der stressede vildt ved håndtering - han slap helt, undtagen ved checkups og negleordning. TIl gengæld måtte han så leve med at når der var grønt, så er mit boldøje ikke skidegodt, så jeg kommer altså tit til at ramme med et stykke agurk, fnis. Han fik så ikke noget hus at gemme sig i, højst noget carportagtigt, sådan at han kunne få lidt hule, men uden at gemme sig helt - og så prøvede jeg at give ham damer som var enormt håndtamme og gerne ville håndfodres og sådden. For så kunne han se på deres adfærd og lære den positive del. Sådan gik der vel 1┬¢-2 år, og pludselig natten over, og seriøst natten over, så vågnede han op og besluttede at jeg ikke var farlig - og man kunne dutte ham på næsen, få øjenkontakt og håndfodre ham.

Der er så nok andre der tackler dem anderledes, men her i huset, der giver vi 'plads' til at de ikke behøver at være puttekrammedyr, hvis de ikke vil.
Andre vælger måske en løsning, hvor man 'krammer' oftere for at på den måde vise dyret at man ikke er farlig.
Ihvertfald hjælper det hvis burvennerne ikke er sky overhovedet - ellers så må du prøve dig frem og se hvad der virker bedst hos dig :)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Hun fælder - meget!

Indlæg af Ulla »

Lina skrev:åååh der er ikke sådan nogen guld-løsninger på det.
Jeg plejer at give mine tid, og så ellers acceptere hvis ikke de har lyst til at være sådan 'tæt' sammen med mig. Det er så lidt nemmere når man har nogen stykker istedet der godt gider snakke.
Jeg arvede på et tidspunkt en kastrat der stressede vildt ved håndtering - han slap helt, undtagen ved checkups og negleordning. TIl gengæld måtte han så leve med at når der var grønt, så er mit boldøje ikke skidegodt, så jeg kommer altså tit til at ramme med et stykke agurk, fnis. Han fik så ikke noget hus at gemme sig i, højst noget carportagtigt, sådan at han kunne få lidt hule, men uden at gemme sig helt - og så prøvede jeg at give ham damer som var enormt håndtamme og gerne ville håndfodres og sådden. For så kunne han se på deres adfærd og lære den positive del. Sådan gik der vel 1┬¢-2 år, og pludselig natten over, og seriøst natten over, så vågnede han op og besluttede at jeg ikke var farlig - og man kunne dutte ham på næsen, få øjenkontakt og håndfodre ham.

Der er så nok andre der tackler dem anderledes, men her i huset, der giver vi 'plads' til at de ikke behøver at være puttekrammedyr, hvis de ikke vil.
Andre vælger måske en løsning, hvor man 'krammer' oftere for at på den måde vise dyret at man ikke er farlig.
Ihvertfald hjælper det hvis burvennerne ikke er sky overhovedet - ellers så må du prøve dig frem og se hvad der virker bedst hos dig :)
Jeg er helt enig med dig Lina, man skal huske at give plads til de dyr der ikke vil være puttedyr. :)

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: Hun fælder - meget!

Indlæg af SigneKK »

Jeg har også overvejet det der med at tage deres hus og så måske bare give dem et læ-tag eller lignende. For jeg oplever nemlig, at når jeg tager husene væk, og så stikker hånden ind til dem, så er der ikke noget problem. Men så snart de har noget at gemme sig i, så gør de det. Jeg må prøve mig frem :)
Men er der noget om, at andre racer er mere rolige end andre? Jeg har nemlig, efter at have mødt flere forskellige racer, oplevet, at teddy'er og sheltier er enormt rolige og blide - er der noget om det?

Besvar