Bur af tremmeseng?

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Skymone
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 13. maj 2013 08:50

Bur af tremmeseng?

Indlæg af Skymone »

Jeg skal flytte, og vil i den forbindelse måske give mine grise lidt mere plads - de har et nogenlunde stort plastic-bur nu, men jeg ville gerne give dem endnu mere plads at bo på, når jeg nu selv får plads til det, og jeg overvejer, hvordan jeg selv kan lave et. Jeg er lidt træt af plastic-bure, de er ikke så kønne at se på.
Så jeg tænkte på - er der nogen af jer, der har prøvet at lave et bur af en tremmeseng som denne: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/40190215/
Fordele/ulemper? Hvordan kunne man lave det "tæt"? Jeg overvejer noget plastic af en art i bunden (plexi-glas eller en bedroller eller noget) og så noget træ lidt op af siderne, så der ikke kommer spåner over det hele og så der evt. er mulighed for at lave en hylde.
Ellers er jeg også åben for forslag til hvordan man ellers kan lave et bur, men jeg er ikke interesseret i skabsbure - jeg har kun 2 marsvin, og de skal forkæles med en masse plads. De kan ikke finde ud af at gå på tæpper (de kan tisse sådan et til i løbet af en dag), så der skal kunne lægges spåner, som kan skiftes, over det hele. Det skal også helst være noget, der kan komme lidt op i højde, så et badebasin er heller ikke ideelt.
Håber der sidder nogen derude med nogle gode id├®er! :)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Bur af tremmeseng?

Indlæg af Lina »

jeg kan godt se ideen.. men planlægger du flere etager?
ellers synes jeg måske at der bliver meget 'højde', som ikke bliver brugt til noget fornuftigt.
Umiddelbart ville jeg vælge plexiglas op af siderne.. a la skabsbur.. mest fordi tremmerne er af træ, og du risikere at de gnaver sig igennem, og så ser det nok heller ikke så pænt ud længere.

Personligt ville jeg nok ikke vælge tremmeseng som basis, men måske finde f.ex et sofabord, og så bygge sider på osv.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Skymone
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 13. maj 2013 08:50

Re: Bur af tremmeseng?

Indlæg af Skymone »

Grunden til at jeg tænkte på en tremmeseng frem for et sofabord er, at et sofabord vendt på hovedet ikke rigtig har nogen højde, så grisene ville stå helt ved jorden, medmindre jeg lavede ben til det også. Tremmesenge kan som regel indstilles til at have lidt mere højde.
Jeg ville ikke lave en hel ekstra etage, men nok nogle hylder i begge sider, de kunne kravle op på. Det med at gnave sig igennem træ, det tror jeg ikke mine grise ville gøre så meget i, de har træhus og trappe i deres nuværende bur, og det gider de ikke gnave i. :)
Men bruger man silicone mellem plexiglas-delene i tremmebure eller hvordan forbinder man det? Der skal jo helst ikke være sprækker, hvor der kan komme skidt ind og sætte sig fast.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Bur af tremmeseng?

Indlæg af Lina »

udførelsen melder jeg pas på.. jeg er alt andet end handy.. det har jeg folk til ;-)

Men jeg ville heller ikke vende sofabordet på hovedet, men bygge sider og hjørner på bordpladen. Altså lidt som hvis du lagde en skuffe.
Jeg ved bare at hvis det var mig, så ville jeg blive irriteret på tremmerne, fordi de trods alt tager noget af udsynet til dyrene.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Skymone
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 13. maj 2013 08:50

Re: Bur af tremmeseng?

Indlæg af Skymone »

Aaah, på den måde! Ja, det var selvfølgelig en mulighed :) Tænker bare, det kræver flere handy-skills XD Jeg er nemlig heller ikke videre handy lige med den slags arbejde. Hm, må sætte en ingeniør på sagen ;)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Bur af tremmeseng?

Indlæg af Lina »

jeg havde en gang et bur med hvide tremmer, og farver er altså ret 'sjovt', for øjnene så tremmer først, dyrene sekundært. Hvor det er omvendt i tremmebure med metaltremmer eller mørktmalede tremmer.
Når tremmerne jo så er så brede, så ville det være ærgerligt hvis du bagefter kom til at ærge dig over at du ikke kunne se dyrene ordentligt.

Men ja.. find en handyman og sæt ham/hende i sving ;-)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar