Snask ved tissetrolden :o(

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Fleurir
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 31
Tilmeldt: tors 19. jul 2012 15:21
Geografisk sted: Odense, Holluf Pile

Snask ved tissetrolden :o(

Indlæg af Fleurir »

Hej,
Idag da jeg tog Knurhår op lagde jeg mærke til at hans tissetrold var meget ude. Tænkte at det måske bare den måde jeg tog ham på som gjorde det. Efter vi havde hygget længe tjekkede jeg igen, og den stak stadig en del ud.
Så gik jeg igang med at kigge nærmere, og kunne se at han havde sådan noget skorpe/klister agtigt lyst snask noget omkring sin tissemand - det fik jeg fjernet med vatrondeller og lunkent vand
Hvad er det??!!!

Tjekkede også hans mås - og der var også sådan noget hvidt snask. Jeg har tidligere lagt mærke til at når Kaos og Knuhår var ude sammen, kunne der godt være sådan noget hvidt snask på deres tæppe. Tillagde det at det er noget duft (stank) afmærkning.
Hvad er det??

Jeg klipper begge marsvin bagi for at nemmere holde dem rene og så der ikke kommer klumper i pelsen og de har lige været i deres første bad for 2 uger side :)

Skal man vaske og rense deres tissetrold en gang imellem?

(Hvordan sætter man billeder ind?)
Kh. Sif :)

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Snask ved tissetrolden :o(

Indlæg af Mabitha »

Hmm.. Altså marsvins tis er jo hvidligt, så kan det tænkes, at de/han bare ikke er særligt hygiejniske og har siddet i deres eget tis, indtil det er tørret lidt ind? Det er i hvert fald meget individuelt med renligheden - min Sorte er fx både det mest langhårede OG det mindst renlige marsvin, jeg nogensinde har haft! Ud over sæd, hvis de nu har forsøgt sig hos hinanden, har jeg desværre ikke flere gæt, men hvis du søger i forummet "Sygdom", mener jeg at have set nogle opslag omkring forsk. ting - fx blærebetændelse, strå, der har sat sig fast i en fold og sådan noget.

Held og lykke! :)
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Snask ved tissetrolden :o(

Indlæg af Mysteries »

Hanmarsvin (også kastrater) kan få en ring af snask (sekret? sædrester? kalkaflejringer fra urinen?) omkring penishovedet, som i slemme tilfælde kan gøre at de enten ikke kan trække penis ind i forhuden eller få den ud af forhuden. Har de været meget aktive (parret hunner eller andre hanner) kan de være så uheldige at penis blive viklet ind i spåner, hø eller andet og dermed ikke kan trækkes tilbage i forhuden. I alle tre tilfælde har de brug for hjælp til at få renset snasket af så penis kan komme tilbage i forhuden, så du gjorde det helt rigtige ved at vaske ham. Hvis ikke den kommer tilbage kan den blive tør og rød og skorpet, og ja, jeg tror ikke man behøver at være en mand for at forestille sig hvor øm den må være. Til sådanne ekstreme tilfælde har jeg ladet dem sidde i blød i lidt lunt sæbevand (klorhexidinsæbe, det var på klinikken hvor jeg arbejder), til jeg har kunnet løsne skorper osv., og så smurt dem med eksplorationsgel (glidecreme kan også bruges) inden penis er stoppet tilbage igen.
Det er helt klart noget man skal holde øje med når man har marsvinehanner, også selvom de er kastrater. Til mine jævnlige tjek hører for hannernes vedkommende lige at se på penis, og mærke omkring den om der er en hård bule, som kan være tegn på den der ring af snask.

Det andet du nævner er perianalfolden (tror jeg nok den hedder), en fold mellem penis og anus, som har det med at udskille et hvidligt sekret og som hannerne er enormt gode til at samle spåner og andet snask op i, så den bliver fyldt ud af klamt ildelugtende snask. Det renser jeg også ud en gang imellem, som regel i forbindelse med de kommer i bad. Hos nogen hanner kan det være nødvendigt at rense det ud hyppigere end hos andre.

Og den sidste hyggelige ting hanner kan have problemer med, er at ophobning af pøller i endetarmsåbningen, fordi muskulaturen er for slap. Det er typisk de ikke kastrerede hanner eller de hanner der er kastreret ret sent i livet, som får det problem. Det kan blive ret ekstremt med en 20 pøller der sidder i klemme oveni hinanden og den stakkels mut ikke kan komme ordentlig af med sin afføring. Det skal de selvfølgelig også have hjælp til.

Så, om det er hunner eller hanner, når de alligevel er ude og blive nusset, vend lige bunden i vejret på dem og tjek at alt er som det skal være :) Og så kan man jo også lige tjekke tænder og øjne når nu man er i gang.
Christina

Alvin/ Albert
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 27. sep 2014 01:04

Re: Snask ved tissetrolden :o(

Indlæg af Alvin/ Albert »

Hej
har lige haft min ene dreng ude hos mig og tjekket ham bag i, da han har rigtigt meget snask i numsen, men han havde rigtig meget snask ved tissemanden, som blev fjernet med vatpind med lunkent vand. Her ser jeg noget mærkeligt noget, for inde ved tissemanden er der noget Hvidt tørret noget ( langt formet i et u ) Hvad kan det være ?

Lige for tiden skal det da siges at han er meget på overfor den anden han jeg har.. De går dersværre ikke sammen mere til hverdag, men kan enes i løbegård.
Han klapper tænder og ryster bagkroppen når han ser den anden han..

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Snask ved tissetrolden :o(

Indlæg af Mysteries »

Han kan have en klat indtørret sæd eller det her sekret de bruger som prop i hunnerne, og som ligner meget hård stearin siddende. Eller en gammel spåne? Hvis det er en del af selve penis du har set, så er det måske de to horn eller pigge de har ude for enden af penis og som bliver tydelige når penishovedet folder sig lidt ud (de kan naturligvis godt blive lidt opstemte når man står og renser den der ring af snask af, og så kan man nogle gange se det).
Christina

Besvar