Hø, spåner og dyrlæge - 3 hurtige spørgsmål...

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
DT2300

Hø, spåner og dyrlæge - 3 hurtige spørgsmål...

Indlæg af DT2300 »

Hej, Tak for et godt og informativt forum hvor vi har hentet meget hjælp de første dage med vores nye mutter :D

Jeg har lige nogle hurtige spørgsmål:

1) Høbunke vs. Hus... - Vi har prøvet at lægge en bunke hø ind til mutterne tiltænkt de kunne lave hule og sove deri men al deres renden omkring gør at høet hurtigt bliver en flad omgang og derved ikke rigtig udgør nogen bunke de kan kravle ind i/under. Vi havde tænkt de skulle have et hus eller to men ved læsning bl.a. herinde er vi blevet lidt i tvivl da det kan komme til at udgøre et skjulested som så bare gør det endnu mere kompliceret når vi skal have dem op. Det er de endnu ikke så begejstrede for men vi har også kun haft dem siden hhv. onsdag og lørdag. Det egentlige spørgsmål går på om de har behov for noget at sove i/sove under eller om det er ligegyldigt? Det skal siges at de også får hø i foderbakken på siden af buret samt at vi sørger for høen altid er frisk da vi godt ved det er en vigtig fødekilde.

2) Vi kan læse os til at der er stor forskel på dyrlæger når det kommer til viden om muttere så næste spørgsmål er om nogen herinde kender til en god dyrlæge på amager eller city som som de kan anbefale?

mhv

Daniel og Anne-Marie

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: Hø, spåner og dyrlæge - 3 hurtige spørgsmål...

Indlæg af Louise9460 »

Med hensyn til dyrlæge på Amager, kan jeg desværre ikke hjælpe, da jeg bor helt i det mørke Jylland, så der håber jeg, andre kan komme på banen med lidt råd og vejledning. :)

Angående skjul vil jeg helt klart anbefale jer at give drengene 2 skjul, så de har et hver at trække sig tilbage i, når de har brug for lidt alene-tid. Hø er også fint; de elsker som regel at putte i det, men som du selv skriver, bliver det hurtigt nedtrampet og fladt og duer derfor ikke som skjul; noget marsvinene som de flugtdyr, de er, har brug for.

Hvis det er svært at gøre drengene tamme og tillidsfulde, kan det være en hjælp at fjerne skjulene nogle timer om dagen, så de bliver "tvunget" til at lære, at omgivelserne ikke er så farlige, som de tror. Det er dog ikke en metode, jeg personligt bryder mig ret meget om, så start med at prøve at lokke dem med diverse lækkerier (grøn salat, agurk m.m.).

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Hø, spåner og dyrlæge - 3 hurtige spørgsmål...

Indlæg af Ulla »

Jeg har aldrig huse til mine nye marsvin i starten, netop fordi at de skal vende sig til deres nye hjem, jeg giver dem en god bunke hø og så sætter jeg nogen hjørnehylder op de kan søge ind under, så har de en fornæmmelse af de er i skjul, men du kan se dem og de kan se dig.

DT2300

Re: Hø, spåner og dyrlæge - 3 hurtige spørgsmål...

Indlæg af DT2300 »

Hej og mange tak for svarene ang huse og hø, vi har købt et to etagers bur + lagt mere hygge hø ind de kan putte i og gemme sig lidt under men stadig føler vi ikke de er trukket helt væk.
Det er jo lidt en balance når nu vi prøver at gøre dem tamme og vant til at vi tager dem op og samtidig vil vi jo også have de føler sig trygge og har mulighed for at gemme/putte sig hvis de føler for det.

Mht dyrlæge i nærheden af Amager/City må vi håbe nogen kender en.

Mvh

Daniel og Anne-Marie

Susanne Alb├®r
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs 30. okt 2012 17:35

Re: Hø, spåner og dyrlæge - 3 hurtige spørgsmål...

Indlæg af Susanne Alb├®r »

Kan anbefale Anni Lollike på Amagerbrogade. Vores formand gennem mange år Mette Lybæk Rueløkke var ansat der i flere år og lærte Anni meget.

Men hvis du vil tage lidt længere, så vil jeg klart anbefale Maria Hjort. Mener hun er på Albertslund Dyreklinik, hvis hendes barsel er overstået.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hø, spåner og dyrlæge - 3 hurtige spørgsmål...

Indlæg af Lina »

jeg bor jo selv i albertslund, men vi bruger karin zekiros fra hovedvejens dyreklinik i glostrup (lidt kortere fra københavnstrup :wink: )
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar