Pelspleje

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Marizzle

Pelspleje

Indlæg af Marizzle »

Hej!

Jeg har haft et problem længe, med en af mine mutter. En dejlig lille pige, som er lidt tilbagestående på en helt uimodståelig måde. Det sagt, er hun enormt dårlig til at vaske sig. Hun er langhåret, og har faktisk en rigtig fin pels, men hendes afføring og tis samler sig og lugter simpelthen så grælt. Jeg har forsøgt at klippe hende, men hun er umulig at få til at sidde stille, og bider voldsomt fra sig - og jeg tør ikke tage chancen, fordi jeg frygter at jeg måske vil komme til at klippe forkert når hun spræller sådan. at bade hende tit synes heller ikke at afhjælpe lugten ..
er der nogen herinde der har gode råd til sådan noget? hvis man iøvrigt ønsker at rede hendes hår, hvilken børste vil så du? en ganske normal hårbørste eller findes der specielle børster?


Marie

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Pelspleje

Indlæg af Mysteries »

Hej Marie
Du bliver nok nødt til at klippe hende og vaske hende jævnligt. Det duer ikke med langhårede hvis ikke de enten klippes eller pelsen rulles op, og når den allerede er ødelagt som her er der ikke nogen grund til at rulle op.
Hvis du sætter hende på at par bøger eller gamle videobånd, kan hun ikke så godt vende sig om og står mere stille. Ellers er der tricks til at klippe måsen mens man holder dem på armen.
Marsvin er notoriske "svin" hvad angår at holde sig fri for urin og afføring - de sover jo gerne hvor de prutter, så vi som ejere må sørge for at hjælpe dem med hygiejnen, når nu vi har valgt at fremavle marsvin med unaturlig lang pels.
Jeg skriver en PB til dig med forslag til hvor du i øvrigt kan få hjælp.
Christina

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Pelspleje

Indlæg af Mysteries »

Forresten ville jeg bare bruge billige plastickamme, dem man gerne kan købe 10 stk for en 10'er eller sådan noget. Jeg synes bedre at kamme kan komme igennem en lang pels, og de river ikke på samme måde som nogle karter kan. Og så kan man smide dem ud når de bliver klamme.
Christina

Besvar