Skal de tages fra?

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Sabrine_Nissen
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 324
Tilmeldt: ons 8. dec 2010 13:08
Geografisk sted: Kværndrup, Fyn

Skal de tages fra?

Indlæg af Sabrine_Nissen »

Ja, jeg står lidt i en situation hvor jeg ville blive rigtig glad for at have andre marsvineopdrættere med lidt mere erfaring på området ind over og vejlede mig lidt. Abbigail's unger fyldte 3 uger i går. De er altså 4 uger på onsdag i næste uge. De har alle 3 været store lige siden de blev født (alle 3 havde en fødselsvægt på lidt over 100 gram) og nu er jeg altså kommet i den situation at ALLE 3 unger vejer over 300.

Ares vejer 324 g.
Hefaistos: 304g
Kali: 311 g.

Hvad gør jeg? De er jo kun 3 uger, og burde jo gå hos Abbigail i en uge endnu, men på den anden side, vil jeg jo heller ikke risikere at Ares eller Hefaistos gør Kali gravid. Så bør jeg tage drengene fra nu med det samme? Eller skal jeg lade dem gå tiden ud?
Billede
Mit medlemsnummer i DMK: 5239

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Skal de tages fra?

Indlæg af Marsvin »

Jeg ville tage dem fra. 350 g er der hvor "mine alarmklokker ringer" for alvor.

DMK har en regel om hvornår de må sælges, men det er ikke ensbetydende at det er ens med hvornår de er fertile. Det er for at sikre at for små unger ikke sælges.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Skal de tages fra?

Indlæg af alatind »

Enig med Johnny... de bør blive hos deres mor til de er 4 uger, sålænge de ikke vejer mere end de gør. Det er ikke alene vægten som gør dem fertile, de skal også have udviklingen med sig.
Hilsen Line Tind

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Skal de tages fra?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Lad dem blive hos deres mor den sidste uge også. Så passer det meget godt med, at de vejer omkring 350 g :)
Billede

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: Skal de tages fra?

Indlæg af Isa/De La Creme »

Enig med Rikke :)
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Skal de tages fra?

Indlæg af alatind »

alatind skrev:Enig med Johnny... de bør blive hos deres mor til de er 4 uger, sålænge de ikke vejer mere end de gør. Det er ikke alene vægten som gør dem fertile, de skal også have udviklingen med sig.
Sorry, jeg havde læst Johnnys indlæg som at han mente de skulle blive hos mor til de vejer 350 gram :wink: Jeg ville ikke tage dem fra allerede, men først når de er blevet 4 uger og så er vægten ikke så vigtig.

Johnny, jeg synes du skriver lidt tvetydigt... både at du ville tage dem fra nu, og at du først bliver alarmeret når de vejer 350 gram... derfor forstod jeg måske dit indlæg forkert :wink:
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Skal de tages fra?

Indlæg af Marsvin »

"Jeg ville tage dem fra." er vel ikke så svært at forstå.
"350 g er der hvor "mine alarmklokker ringer" for alvor." er den næste sætning. Læg mærke til "alvor".
Hvad er tvetydigt i det?

Jeg har oplevet en han på under 4 uger der vejede lidt over 300 gram, som parrede sin mor!!!
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Skal de tages fra?

Indlæg af alatind »

okay, så var det mig som misforstod det Johnny skrev, og dermed mig som skrev tvetydigt i mit første svar... jeg erklærer mig så enig med Rikke og Isa i stedet for for lige at få det på plads :)
Hilsen Line Tind

Besvar