Spørgsmål fra en ny

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Hellesk

Spørgsmål fra en ny

Indlæg af Hellesk »

Hej :)
Jeg er som sagt ny herinde, og kunne godt tænke mig lidt viden om marsvinene. jeg har længe tænkt på at få 2, men jeg har lige nogen spørgsmål inden jeg beslutter mig helt.

Som bund i buret, hvad bruger i der? plejer man at putte avis under, eller ???
Som mad, hvad bruger i der? jeg ved selvfølgelig godt at meget af deres mad er hø og grøntsager men hvad foder i med, altså piller?
Som 'hus' i buret? nogen siger man først skal sætte det ind når de er tamme, men hvor skal de så gemme sig henne? i hø?
Skal der halm ind? Kan de tåle halm? og skal det være alternativet som 'hus' de første par dage?
Hvor tit skal de have mad? 2 gange om dagen? og er der noget om hvor meget mad de skal have?
Jeg vil gerne have 2 hunner, da jeg altid har hørt at drenge ikke kan gå sammen, der er selvfølgelig undtagelser men....?
Hvor tit gør i rent ved dem? Altså HELE buret? de skal stå på mit værelse, og jeg vil ikke have det lugter helt vildt. så hvis jeg tager alt lort og tis hver anden dag og tømmer buret en gang om ugen er det så fint?
Hvor stort skal et bur være til 2? jeg har læst forskellige ting alle steder, jeg har også spurgt i dyrehandleren, han sagde at et hamster bur var fint til 2 hvis de også kom ud? det lyder vanvittigt synes jeg?
Er der noget grønt, som man normalt spiser (græs, salat, mælkebøtter osv.) de IKKE kam tåle?
Andet man burde vide?

Det var lige alt for nu, der kommer sikkert flere spørgsmål :) :D

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Spørgsmål fra en ny

Indlæg af Lina »

velkommen til, og lad os starte fra en ende af :-)


Som bund i buret, hvad bruger i der? plejer man at putte avis under, eller ???
Du kan bruge forskelligt.. spåner... biobase... tørv.. papirstrø og sikkert meget andet. Hvad for et der passer til dig, og om du vil have aviser under, det er en smagssag. Jeg bruger spåner, uden aviser.

Som mad, hvad bruger i der? jeg ved selvfølgelig godt at meget af deres mad er hø og grøntsager men hvad foder i med, altså piller?godt hø er ihvertfald alfa og omega. Derudover så findes der flere forskellige mærker pelleteret foder, som er udemærket. Det afhænger lidt af din geografi hvad du kan få... og måske nok osse om du kan køre efter det selv. Som hovedregel skal du bare gå ud fra at hvis det er fra et supermarked, så er det ikke godt nok.. der er alt for meget korn i. Jeg bruger ovator (tysk) eller cavia korrel.

Som 'hus' i buret? nogen siger man først skal sætte det ind når de er tamme, men hvor skal de så gemme sig henne? i hø?
åååh det kommer nok an på hvor trygge de er. Jeg ville nok starte med at give dem en bunke hø, og afhængigt af burtypen, så måske bare hænge et håndklæde over en af enderne, så der lissom kommer noget 'gem', men hvor man ikke kan gemme sig helt fra verden. Men det kommer meget an på dyrene selv.

Skal der halm ind? Kan de tåle halm? og skal det være alternativet som 'hus' de første par dage?
Du skal være meget forsigtig, hvis du vælger at bruge halm. Det meste er nemlig noget stift stads, og man har altid gået ud fra at det så kan give øjenskader for dyrene at putte i. Så som alternativ til hus, så hellere en tot godt hø.

Hvor tit skal de have mad? 2 gange om dagen? og er der noget om hvor meget mad de skal have?
De fleste marsvin er ok gode til at styre det med pillerne, så hos mig er skålene bare fyldt altid. Jeg kører så på en rutine der hedder at man får grønt ved 16-tiden, og når jeg går iseng, så fyldes der op i skåle og høhække.

Jeg vil gerne have 2 hunner, da jeg altid har hørt at drenge ikke kan gå sammen, der er selvfølgelig undtagelser men....?
Igen det kommer meget an på med dyrene. Nogen hunner kan godt være nogen p*sse kællinger, og kommer de først op og toppes, så er fanden altså løs. Hele humlen er at man skal ramme to, der ikke begge vil være kalif istedet for kaliffen... for så bliver de sjældent enige. Med hanner, kan det så være en forskel at lave en naturlig forskel i alder, sådan at der helt automatisk er en rangorden i og med den ene er et hak ældre.
Hvis det var mig, så ville jeg kigge rundt, og ikke lade mig begrænse af køn. Se hvad du falder med et brag for, og når du har fundet den.. så kig efter en ven af samme køn.


Hvor tit gør i rent ved dem? Altså HELE buret? de skal stå på mit værelse, og jeg vil ikke have det lugter helt vildt. så hvis jeg tager alt lort og tis hver anden dag og tømmer buret en gang om ugen er det så fint?
Igen stor forskel. Det kommer meget an på hvor tit der luftes ud, hvilket bundlag der er, og hvor store svin man har fået... og så hvor sart din egen næse er. Jeg ordner mine skabsbure ca. hver 4. dag. Nogen gør det oftere, andre ikke. Når du kun skal have 2, så vil det under alle omstændigheder ikke have så stor en effekt, som hvis der nu sad 30 og legede lugtefrans ;-)

Hvor stort skal et bur være til 2? jeg har læst forskellige ting alle steder, jeg har også spurgt i dyrehandleren, han sagde at et hamster bur var fint til 2 hvis de også kom ud? det lyder vanvittigt synes jeg?
Dyrehandlen er sjældent et godt sted at få et kvalificeret råd.. desværre. Til 2 marsvin er 80cm ihvertfald minimum. Gå efter 100cm. Hvis det er drenge, så vil jeg sige at 100 er minimum, da de tit kræver lidt ekstra tumleplads (akkurat som hanner i alle andre 'arter'). Buret kan du så indrette med spændene ting, som huse/hylder og sådan.. så er der noget at krudte af på.

Er der noget grønt, som man normalt spiser (græs, salat, mælkebøtter osv.) de IKKE kam tåle?
Der er ting, som du bør undgå. Taks, hyld, selve tomatplanten, kartofler, stenfrugter m/u grene (dette fordi at man har fundet at selve frugt/gren stadig indeholder giftstoffer... deraf grunden til at mange blommer hos os giver et solidt toiletbesøg :wink: ).
Spinat bør kun gives i moderate mængder (desværre), da det kan medføre at knoglerne afkalker. Pas på med frugt, specielt syreholdige af slagsen, da det kan medføre at dyrene får læbesvamp. Ellers kan jeg ikke lige komme på mere.


Andet man burde vide?
ellers spørger du bare hen af vejen :-)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: Spørgsmål fra en ny

Indlæg af Isa/De La Creme »

Hej :)
Jeg er som sagt ny herinde, og kunne godt tænke mig lidt viden om marsvinene. jeg har længe tænkt på at få 2, men jeg har lige nogen spørgsmål inden jeg beslutter mig helt.
Fornuftigt :D

Som bund i buret, hvad bruger i der? plejer man at putte avis under, eller ???
Jeg bruger ikke avis under strøelsen. Jeg syntes det lugter mere med avis under. Af strøelses typer findes flere forskellige blandt andet hamp men de fleste bruger stadig spåner. Husk at vælge nogen der ikke er støvet fnuller

Som mad, hvad bruger i der? jeg ved selvfølgelig godt at meget af deres mad er hø og grøntsager men hvad foder i med, altså piller?
De fleste bruger produkter som Ovator, Cavia Correl, Tima Mega C og Burgess Excel.

Som 'hus' i buret? nogen siger man først skal sætte det ind når de er tamme, men hvor skal de så gemme sig henne? i hø?
Jeg syntes ikke det er nødvendigt at tage et hus fra dem. Tamheden kommer fra genetikken, opdrætteren og dit arbejde. Min egen mening er at give dem et hus,- et til hver så de ikke skændes om det.

Skal der halm ind? Kan de tåle halm? og skal det være alternativet som 'hus' de første par dage?
Marsvin siger nej tak til halm :wink:

Hvor tit skal de have mad? 2 gange om dagen? og er der noget om hvor meget mad de skal have?
Det kommer an på hvad mad vi snakker om. Grønt, tørfoder, hø ? Hø skal altid være det bedste hø. Grønt og dufte godt og altid fuld tilgængelighed hele døgnet. Varieret grønt kan de også få ligeså meget af de vil. Tørfoderet er forskelligt. Nogle vælger at dosere,- andre giver fri tørfoder.

Jeg vil gerne have 2 hunner, da jeg altid har hørt at drenge ikke kan gå sammen, der er selvfølgelig undtagelser men....?
Det er efter min mening mere undtagelsen end reglen at to drenge kan gå sammen. Så jeg ville vælge en kastrat og en pige,- eller to piger. Det mest optimale er en kastrat og en pige.

Hvor tit gør i rent ved dem? Altså HELE buret? de skal stå på mit værelse, og jeg vil ikke have det lugter helt vildt. så hvis jeg tager alt lort og tis hver anden dag og tømmer buret en gang om ugen er det så fint?
Det lyder meget fint. Måske endda FOR fint. Du skal nok finde en rutine der passer dig og din næse. :D

Hvor stort skal et bur være til 2? jeg har læst forskellige ting alle steder, jeg har også spurgt i dyrehandleren, han sagde at et hamster bur var fint til 2 hvis de også kom ud? det lyder vanvittigt synes jeg?
Ikke engang hamsterbure er store nok til hamstere :? Jeg ville som minimum have et 100x50 cm bur til to marsvin.

Er der noget grønt, som man normalt spiser (græs, salat, mælkebøtter osv.) de IKKE kam tåle?
Kartofler, løg, porrer, citrusfrugter, avocado.

Andet man burde vide?

Det var lige alt for nu, der kommer sikkert flere spørgsmål :) :D
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Hellesk

Re: Spørgsmål fra en ny

Indlæg af Hellesk »

Mange tak :) Hvor køber i hø og bund lag ting henne? :)

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Spørgsmål fra en ny

Indlæg af Mysteries »

Som bund i buret, hvad bruger i der? plejer man at putte avis under, eller ???
Jeg ville nok bruge spåner, da det er nemt at få fat i og suger godt samt er godt for marsvinepoter. Men vigtigt ikke at købe noget der er meget støvet - gå evt. efter store baller med såkaldte støvfri spåner

Som mad, hvad bruger i der? jeg ved selvfølgelig godt at meget af deres mad er hø og grøntsager men hvad foder i med, altså piller?
Hø ad libitum i høj kvalitet, masser af varieret grønt - gerne bladgrønt og med C-vitamin, pelleteret tørfoder. Når du kun har to vil jeg anbefale dig sådan noget som Burgess Excel som du kan købe hos dyrlægen. Det fås i 2 kgs poser, som er ret passende når man ikke har mere end to, og så holder det sig frisk i forhold til hvis du skal ud og købe 25 kg sække som mange af de andre nævnte piller findes i. Og så er Excel lavet på græs som første ingrediens. Undgå m├╝sliblandinger, da marsvinene kan finde på at sortere i dem og de som regel indeholder for meget korn

Som 'hus' i buret? nogen siger man først skal sætte det ind når de er tamme, men hvor skal de så gemme sig henne? i hø?
Jeg er enig med Isa. Marsvin er agorafobiske af natur og at fratage dem et skjul når de kommer ind i et nyt bur er ikke i orden i mine øjne. Jeg foretrækker at give dem enten et hus eller lave en håndklædehule af et håndklæde der hænger ned i burets toplåge og ud over siden, så de kan gå i skjul uden at forsvinde helt. De bør have et skjul hver, så de ikke skal skændes om denne ressource. De tre T'er skal nok få dem tamme alligevel: tid, tålmodighed og tonsvis af godbidder :)

Skal der halm ind? Kan de tåle halm? og skal det være alternativet som 'hus' de første par dage?
Der er ingen grund til halm, da de ikke spiser det, og du lige så godt kan bruge en bunke hø hvis de skal have noget at gå og putte i. Medmindre du holder dem ude, hvor halm så kan være en rigtig god id├® for at kunne isolere buret ordentligt. Jeg kan ikke anbefale at holde dem ude, da det kræver at man kan holde temperaturen i buret på + 10 grader hele tiden og man ikke lige så let opdager når der er noget galt med dem.

Hvor tit skal de have mad? 2 gange om dagen? og er der noget om hvor meget mad de skal have?
Hø ad libitum. Tørfoder og grøntfoder kan man give en eller flere gange dagligt, de fleste giver nok tørfoder ad libitum også. Jeg giver selv grønt to gange dagligt, i alt 100 g pr. marsvin, og så 10-15 g tørfoder en gang dagligt.

Jeg vil gerne have 2 hunner, da jeg altid har hørt at drenge ikke kan gå sammen, der er selvfølgelig undtagelser men....?
Mange hanpar kan sagtens fungere, men man hører desværre også meget tit om at det ikke gør efter noget tid. Jeg vil som Isa anbefale dig at gå efter 2 hunner eller en kastrat og en hun. Mange opdrættere sælger pensionerede avlshanner som kastrater og ofte kan du også finde kastrerede hanner på dyreinternater

Hvor tit gør i rent ved dem? Altså HELE buret? de skal stå på mit værelse, og jeg vil ikke have det lugter helt vildt. så hvis jeg tager alt lort og tis hver anden dag og tømmer buret en gang om ugen er det så fint?
Det kommer helt an på burets størrelse og antallet af marsvin i det. Jo større bur, jo længere tid kan der som regel gå, men vil du have det lugtfrit kan det godt være du skal op på at rense to gange om ugen. Prøv dig frem. Det er ikke kun din egen næse du skal tænke på. Dårlig hygiejne i buret kan lede til forskellige sygdomme hos marsvinene.

Hvor stort skal et bur være til 2? jeg har læst forskellige ting alle steder, jeg har også spurgt i dyrehandleren, han sagde at et hamster bur var fint til 2 hvis de også kom ud? det lyder vanvittigt synes jeg?
Min. 100x50 til 2 marsvin og gerne større. Hamsterbure er så afgjort ikke egnede til marsvin, og du skal nok finde en anden dyrehandel at stille spørgsmål i, for det råd giver jeg godt nok ikke meget for.

Er der noget grønt, som man normalt spiser (græs, salat, mælkebøtter osv.) de IKKE kam tåle?.
Avocado, rå kartoffel, hyldetræ. Muligvis stenfrugter. Rabarber og spinat frarådes pga. det høje indhold af oxalsyre som forhindrer kroppen i at optage kalk. Derudover kan spinat give akut nyresvigt hvis det gives i større mængder. Som det nævnes, pas på syren i frugter og generelt våde grøntemener (melon), som kan ødelægge huden omkring munden og give grobund for den candidasvamp de har i munden og som kaldes læbesvamp når den sætter sig udenfor munden. Så frugt kan være smart at skære i mindre bidder når de skal have det. Husk også at frugt feder meget, da det indeholder masser af fructose, og derfor kun skal gives som godbidder

Andet man burde vide?

De skal have klippet kløer ca. 1 gang månedligt. Hvis du ikke fra starten får startet en god rutine op, risikerer du at de får ødelagt deres kløer når de bliver for lange, ved at de begynder at kroge.
Marsvin skjuler når de er syge, så længe de kan. Derfor skal du altid kontakte dyrlægen så snart du opdager at de sidder og hænger eller der er noget galt med dem.

Held og lykke med dem!
Christina

Besvar