Sommervarme

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
msd89
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 3. maj 2012 20:04

Sommervarme

Indlæg af msd89 »

Hej med jer!

Jeg er ny herinde og søger lidt vejledning til min lille hvirvel-mut på 5┬¢ uge.

Jeg bor i lejlighed på 1. sal og har en vestvendt stue. Dvs. at der i eftermiddags og her til aften har været op til 26 grader varmt! Jeg har været hjemme hele dagen og har selvfølgelig haft åbne døre og vinduer og mutten har været ude på gulvet det meste af dagen. Her gemte han sig bl.a. i et tæppe og småsov og var ellers i godt humør :) Ingen tegn på hedeslag.
Han har altid drukket meget lidt vand og i dag har han heller ikke spist så meget. Går ud fra at det er pga. varmen, for han plejer at spise rimeligt :)
Han er nu sat i buret igen (som jeg har flyttet ind i et østvendt værelse) og sover under høet. Har lagt en kold sodavandsflaske ned til ham, hvis han skulle have lyst til at køle sig.

Tænker så på.... Hvad pokker gør man hvis man på en sommerdag er væk i mange timer og ikke kan lade vinduer og døre stå åbne??
Mine drenge:
12/4 2012 <3
17/6 2012 <3

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sommervarme

Indlæg af Lina »

hvad med at få nogen af de der haspe, som er tyverisikrede - de kan kun og kun åbnes indefra. Der kan fåes flere forskellige modeller i byggemarkederne, og de koster under 100kr. For at åbne haspen, der skal vinduet nemlig lukkes helt i.
Vi har dem på vores vinduer, hvor jeg bor - og her står der vinduer åbent hele sommeren uanset om vi er her eller ej.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

msd89
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 3. maj 2012 20:04

Re: Sommervarme

Indlæg af msd89 »

Lina skrev:hvad med at få nogen af de der haspe, som er tyverisikrede - de kan kun og kun åbnes indefra. Der kan fåes flere forskellige modeller i byggemarkederne, og de koster under 100kr. For at åbne haspen, der skal vinduet nemlig lukkes helt i.
Vi har dem på vores vinduer, hvor jeg bor - og her står der vinduer åbent hele sommeren uanset om vi er her eller ej.
Ja, det har jeg overvejet - mon boligforeningen vil brokke sig hvis vi laver huller 8)
Mine drenge:
12/4 2012 <3
17/6 2012 <3

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sommervarme

Indlæg af Lina »

du kan jo prøve at høre dem - det er jo et godt argument hvis du f.ex. viser billeder af hvilken type hasper der findes i sikkerhedskategorien.

I værste fald kan huller jo bagefter fyldes ud og males over.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Sommervarme

Indlæg af Marsvin »

Hvis det er plastik, vinduesrammer og karme er lavet af. Så vil de brokke sig og kræve udskiftning ved fraflytning, og det er ikke billigt.
Er de lavet af træ, så er det bare at gå igang.

Dog skal man tænke som en forbryder når man sikrer sig. Et "koben" brækker hurtigt et åbent vindue op, selvom det er en sikkerhedshaspe der er sat på (det er kun få skruer der skal trækkes/vrides ud af rammen/rammerne). Det er meget sværere at bryde ind når vinduet er lukket. Jeg er ikke indbrudstyv, men et åbent vindue/dør vil nok ikke tage over 1 minut at bryde op, og det med meget lidt larm. Jeg har engang for mange år siden da jeg gik i skole "brudt ind i et hjem" med en af "ejerenes" tilladelse. Det var en pige fra min klasses hus det drejede sig om. Hun havde glemt sine nøgler. Det tog under 2 minutter at skrue et vindue af hængslerne til kælderen (uden en skruetrækker, men det er så også ca. 30 år siden hvor en mønt passede ind i kærven), af mig og en kammesjuk. Ja der følger skruer med der kun kan skrues i og ikke ud nu, men et "koben" er billigt og effektivt. Jo større/længere, jo nemmere.
Bruger selv kun "koben" når jeg laver bil (eller andet der kræver et større moment end mine muskler kan klare) og skal bruge momentet fra det til at få noget til at komme på plads eller holde det på plads.

Bor man som dig på 1. sal så er det nok lidt mistænkeligt hvis nogen sætter en stige op og vil ind den vej. Så mon ikke naboerne vil ringe 112 hvis det sker.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

famlarsen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 41
Tilmeldt: man 20. dec 2010 23:34

Re: Sommervarme

Indlæg af famlarsen »

Admin: Dette er IKKE en salgstråd!!!

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Sommervarme

Indlæg af Eva »

Hvad med at trække gardinerne for? Mine dyr står i vores stue med eftermiddags- og aftensol. Jeg har dækkende gardiner, som skærmer godt for solen, så der er køligt til jeg kommer hjem og lukker solen ind, som marsvin og katte gerne ligger sig til rette i og tager en lur.
Vi har ikke hasper på, da vi engang havde indbrud mens vi var hjemme, så vinduerne er lukkede når vi ikke er hjemme, for at minimere risikoen for at komme til at overraske en tyv når vi kommer hjem.

msd89
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 3. maj 2012 20:04

Re: Sommervarme

Indlæg af msd89 »

Eva skrev:Hvad med at trække gardinerne for? Mine dyr står i vores stue med eftermiddags- og aftensol. Jeg har dækkende gardiner, som skærmer godt for solen, så der er køligt til jeg kommer hjem og lukker solen ind, som marsvin og katte gerne ligger sig til rette i og tager en lur.
Vi har ikke hasper på, da vi engang havde indbrud mens vi var hjemme, så vinduerne er lukkede når vi ikke er hjemme, for at minimere risikoen for at komme til at overraske en tyv når vi kommer hjem.

De er skam trukket for, men varmen siver igennem. Vil mørklægningsgardiner holde noget af varmen ude? For så skal vi da have sådan nogle op..
Mine drenge:
12/4 2012 <3
17/6 2012 <3

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Sommervarme

Indlæg af Eva »

Ja, det tror jeg vil hjælpe. Vi har lange mørkerøde gardiner i stuen, som er lavet af tung bomuld. Det holder næsten alt lys ude. I soveværelset har vi trippellag gardiner - to af tung bomuld og et florlet. Det holder varme og støj ude om natten, og det tynde holder nysgerrige blikke ude om dagen.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Sommervarme

Indlæg af Mysteries »

Jeg har en gulvventilator eller bordventilator til at skabe kølighed i marsvinerummet (udover åbne vinduer). Den kolde sodavandsflaske er også en god id├®: jeg plejer at lægge en 2/3 fyldt flaske i fryseren og så lægge den frosne flaske i en sok og ind i buret. Så holder den køligheden længere og mutten ligger ikke lige op ad isen. Og så giv lidt ekstra lækkert væskefyldt grønt som agurk og melon på de slemme dage.
Christina

Besvar