nyankomne mutter

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Pia Nielsen

nyankomne mutter

Indlæg af Pia Nielsen »

Hej.
Jeg har her for to dage siden fået to små søde hanmarsvin (Ludvig og manfred), men jeg begynder at være lidt bekymret. Jeg har ikke set/hørt dem drikke endnu, men har dog set at gulerroden ikke snart lever mere, men vandet bekymret mig meget. har også sat en lille ekstra skål med vand ind til dem. De bevæger sig næsten ikke, og da jeg hentede dem var de lidt urolige når de skulle tages op, men nu kan jeg bare løfte dem uden de reagere.
Jeg har to katte, som har været henne for at se hvad det var, men så forsvandt de igen. Døren er lukket ind til stuen hvor marsvinene er, så kattene kommer kun herind, hvis vi lige lukker dem ind lidt.
Men mit spørgsmål er så... Kan lugtene fra kattene have noget at gøre med at de slet ikke løber meget rundt eller drikker noget? :( Eller er det fordi de skal have en uges tid til at vænne sig til tingene?

Hilsen Pia (Den meget bekymrende) :-)

Brugeravatar
Maja
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 9. feb 2010 17:08
Geografisk sted: Odense SV
Kontakt:

Re: nyankomne mutter

Indlæg af Maja »

Hejsa og tillykke med de små drenge
Jeg vil nok mene du lige skal give dem lidt tid, for det er jo en stor omvæltning sådan at blive flyttet til et nyt sted, hvor der er nye lugte, nye lyde og andre mennesker. Så med tiden skal det nok komme at de bliver mere fortrolig med alting. De skal også nok drikke vand når de får brug for det. Frist dem med agurk eller persille og lær dem at du ikke gør dem noget.
Angående katten så kan de nok godt fornemme at den er der, men jeg har selv 4 og det har de vænnet sig hurtig til.
Hav tålmodighed og tag dem og op og snak med dem, så skal det hele nok løse sig. :)

Held og lykke
Maja

Pia Nielsen

Re: nyankomne mutter

Indlæg af Pia Nielsen »

Mange tak for svaret :-) og tak for velkomsten :-)
- Jeg har også givet dem noget agurk idag så jeg er sikker på de får noget væske.. Men det bekymre mig stadig, og jeg snakker med dem så meget som muligt.. Men må bare lige give dem noget tid. Det er så længe siden jeg sidst havde marsvin, og kan slet ikke huske hvor lang tid det tog. Men troede måske at de ville falde til i løbet af en dag eller noget. Hehe..
Men tak for det, jeg håber de snart er okay :-)

Siger dine små svin ikke noget til at kattene er omkring dem?

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: nyankomne mutter

Indlæg af alatind »

Vil sige som Maja... de skal nok komme frem når de har vænnet sig til deres nye hjem. Det kommer også en del an på hvor de kommer fra, om de er vant til et hjem eller f.eks. er født i en stald eller dyrhandler, og om de er blevet håndteret fra fødslen er også en afgørende faktor for hvor hurtigt de bliver tamme. Det kan derfor variere hvor længe de er om at finde trygheden.

Mht. vandet, så er det noget rigtig mange oplever når de får to små unger hjem... de tager ikke skade af at de ikke bruger vandflasken, og når de så får agurk og andet vandholdigt grønt, så kan de sagtens klare sig uden vand den første tid hvor alting er nyt. Du vil efterhånden kunne se at de har udforsket buret når der er ro i rummet. Snak roligt til dem når du nærmer dig buret, og øv dem i at dine hænder er i buret mens du snakker til dem. Så vil nysgerrigheden vinde når de er blevet mere trygge.

Jeg har også en kat, som er meget rolig. Hun kan sidde ved løbegården på gulvet og kigge på svinene, og svinene er fuldstændig ligeglade med katten. Men selvfølgelig er det også fordi min kat er gammel og rolig i sine bevægelser. Kattenes lugt gør ikke svinene urolige, medmindre de har en dårlig erfaring med katte.

Hvis dit bur står på gulvet kan du måske stille det op på et lavt bord, for marsvin bliver hurtigt utrygge ved bevægelser som kommer ovenfra grundet deres instinktive rovfuglefrygt.
Hilsen Line Tind

Pia Nielsen

Re: nyankomne mutter

Indlæg af Pia Nielsen »

De er født i et hjem hos en avler, og har været taget op lige siden de var to dage gamle :p Så det var jeg helt sikker på ikke var tilfældet :p
Men rigtig mange tak for svaret :-) De er også blevet rigtig snaksaglige når jeg sidder ved siden af dem (Utroligt nok så snakker den mindste mest), men dog stadig lidt utryg når jeg tager dem op. Men det kommer jo nok. Og heldigvis får de agurk så jeg er sikker på de får lidt væske, men sådan noget har altid bekymret mig ved dyr :p

Buret står heldigvis på et bord så det har samme højde som mig, når jeg sidder i sofaen :-)

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: nyankomne mutter

Indlæg af alatind »

Lyder rigtig godt... så kommer de nok hurtigt igang med at tyranisere huset :lol:
Hilsen Line Tind

Besvar