To hanner?

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Buch's

To hanner?

Indlæg af Buch's »

Jeg har en han på snart de 2 år, som går alene lige nu, men eftersom at jeg ikke skal bruge ham til andet end hygge, tænkte jeg om det ville være en god ide at sætte en lille hanunge som lige er blevet taget fra moren ind til ham?
Lige nu går den voksne ude i garagen og den lille herinde, så der er jo noget koldere derude, men vi ligger lige under de 10 grader for øjeblikket, men kan det blive et problem for den lille?
Ellers kan jeg altid flytte den voksne indenfor, men så får de jo noget mindre plads at gå på...
Så egentlig vil jeg bare have jeres råd til det her, min erfaring med hanner er meget lille og jeg har overhovedet ikke prøvet at sætte nogen sammen før, så jeg er jo lidt på bar bund vil jeg sige.

Brugeravatar
Sabrine_Nissen
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 324
Tilmeldt: ons 8. dec 2010 13:08
Geografisk sted: Kværndrup, Fyn

Re: To hanner?

Indlæg af Sabrine_Nissen »

Jeg ville aldrig flytte en lille unge ud et sted hvor man ligger under 10 grader, lige meget om det er lidt eller meget under. Så jeg ville vælge at flytte den voksne ind, i hvert fald indtil det bliver varmere i vejret. Der gives jo aldrig garentier for at de kan sammen, for hanner kan godt være lidt besværlige en gang imellem. Har du andre marsvin? Har du hunner gående? Har den voksne nogensinde været brugt i avl?

Derudover er det en god ting at sørge for at rengøre og desinficere det bur de skal gå i, så det bliver ''neutral'' grund for dem begge inden de bliver sat derned. Så plejer det at gå uden de store kontroverser, da ungen vil indordne sig efter den store han.
Billede
Mit medlemsnummer i DMK: 5239

Buch's

Re: To hanner?

Indlæg af Buch's »

Hannen har aldrig været brugt i avl. Men alle de andre jeg har, har været brugt og ellers har jeg desværre kun hans mor og søster tilbage som er hunner.

Gizmo
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 271
Tilmeldt: fre 20. feb 2009 15:13
Geografisk sted: Solbjerg - ved Århus
Kontakt:

Re: To hanner?

Indlæg af Gizmo »

Min erfaring er at det er meget få hanner der ikke kan sættes sammen med en hanunge.
Jeg ville dog også flytte den voksne ind. Mine går i et rum i stalden og selvom de går der hele året skal der ikke være meget under 10 grader før de ikke trives helt så godt som når der er 10+, så der kommer varme på når der er koldest..

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: To hanner?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg ville flytte den store ind til den lille, og sætte dem begge ud i garagen, når det bliver varmere. Som Sara skriver, så er det de færreste hanner man ikke kan sætte sammen med en hanunge på 4-6 uger, og jeg er faktisk sikker på, at den store bliver meget glad for at få selskab. Når du skriver at de ikke får så meget plads, hvor meget er det så? Der skal selvfølgelig være noget plads i buret, og så ville jeg vælge ikke at sætte dem klods op og ned af buret med hunnerne. Så har de i hvert fald ikke dem at blive uvenner over :)
Billede

Buch's

Re: To hanner?

Indlæg af Buch's »

Det har jeg også valgt at gøre og de virker da også meget glade for hinanden :)
Hvo længe bliver den voksne han sådan ca. ved med at prøve at parre den lille unge?

Besvar