pasning - hvor går den som oftes galt!

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Amanda_Scheil

pasning - hvor går den som oftes galt!

Indlæg af Amanda_Scheil »

Jeg har jo selv haft mutter før, og grundet depression måtte gå af med disse. Jeg var real nok til at se hvor det bar hænd hvis jeg ikke gjorde noget for dem her on nu og tanken om hvad der kunne havde været sket hvis ikke jeg selv så det i tide... Ja den skræmmer ligt faktisk.

Jeg læser flere og flere steder at mutter og ændre dyr ikke bliver passet godt nok, ja i visse tilfælde dissideret misrygtede...

Jeg sidder så med en lille tanke... Hvor går det galt hænde?

Er det manglende info om foder? Er det inorans? Er det...... Ja hvad er det der gør at det håre galt.... Hvad er det, som de nye mutte ejere ikke får sat sig ind i, før de står med dyrne?

Og nok vigtist af alt, hvad kan vi som godt ved det gøre, for at hjælpe de nye mutte ejere til at få et sundt hold af mutter.... Gør vi nok?

Tænkte vi alle kunne have godt af at diskuter disse spørgsmål, lufte hvores meninger og teorier omkring det... Hvad siger i ?

Brugeravatar
Miss Sofie
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2514
Tilmeldt: fre 26. sep 2008 09:42
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: pasning - hvor går den som oftes galt!

Indlæg af Miss Sofie »

Jeg tror ofte det handler om ligegyldighed - at folk er ligeglade...

Foder og pasning er som sådan ikke svært.
Marsvin fungerer overraskende godt på SKODfoder så det er ikke altid der man kan lægge den.

De værste tilfælde jeg har set af dyremishandling har været grov misrøgt hos en af vedkommendes egne rotter.
Døde rotter i burene, ingen mad, ingen mad, bylder, manglende øjne, skab, udsultet - alt sammen uden behandling.
Her var vedkommende blevet total ligeglad med dyrene og ventede vist mest af alt på de kradsede af.
Knap 100 rotter måtte Dyrenes Beskyttelse aflive i vedkommendes hjem.
Ganske, ganske forfærdeligt.
Et andet tilfældet har været babysitning af andres mus.. Hvor musene ikke blev passet i flere dage.
De gik i deres små transportkasser uden mad og vand fra mandag til torsdag/fredag.
Kasserne var gennemblødte og våde.. Samtlige 4 mus havde total ødelagte luftvejet grundet kondens.
De var udsultede og udtørste. Alle 4 endte med at efter ganske kort tid.
Her var babysitteren total ligeglad med andres dyr, men det gør det ikke til mindre dyremishandling i mine øjne.
Det er mishandling uanset om det er ens egne eller andres dyr.

Tror ofte antallet kommer for højt op for nogen og de kan ikke overskue det.
Så forsømmes dyrene let og der tages let på alting.
Mange er heldigvis gode til at sige til i god tid, hvis de har brug for hjælp.
Vi marsvinefolk er generelt rigtig gode til at støtte hinanden, synes jeg.
Men ind imellem ser man også dem der avler rov og som slet ikke kan styre antallet af marsvin.
Sofie
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: pasning - hvor går den som oftes galt!

Indlæg af Lina »

det er jo et rigtigt stort og bredt emne.

Personligt tror jeg tit at det kan være noget så enkelt som denial-denial-denial.
Altså at rigtigt mange mener det godt, at de får dyrene med de bedste intentioner om at passe dem efter alle kunstens regler... men at de rent faktisk ikke evner at se hvad dyrenes behov reelt er.
Hvis vi sidestiller lidt med de 'dyresamlere' som man ser på animal planet. Samtlige elsker deres dyr over alt på jorden, men de evner simpelthen ikke at se, at dyrene går for lud og koldt vand.

Jeg kunne nævne en god håndfuld eksempler i marsvineverden med folk, der altså ikke evner at se og opfylde dyrenes behov - og som finder 'os' meget meget onde, fordi vi i sidste ende ikke altid kan gøre meget andet end at advare folk imod at købe og sælge med pågældende.

Et eller andet sted er det næsten mere trist, når det er folks evner der ikke rækker til... for de VIL jo gerne... det går bare helt ad helvede til..
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar