nybegynder spørgsmål!

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Mullee

nybegynder spørgsmål!

Indlæg af Mullee »

Jeg er ny indenfor emnet og søger hjælp! har 2 mutter på 9 ca uger og 18 uger . Min ene
Er undervægtig! Hvad mener, i en 9 ugers burde veje? De kan ikk finde ud af drikke flaske, Hva gør jeg? de er ikke tamme.. råd til hvad jeg skal og ikke skal for at få fem tamme?!
Undskyld fejl, skriver på mobil!
-tinna ;)

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: nybegynder spørgsmål!

Indlæg af Marsvin »

Mullee skrev:Jeg er ny indenfor emnet og søger hjælp! har 2 mutter på 9 ca uger og 18 uger . Min ene
Er undervægtig! Hvad mener, i en 9 ugers burde veje? De kan ikk finde ud af drikke flaske, Hva gør jeg? de er ikke tamme.. råd til hvad jeg skal og ikke skal for at få fem tamme?!
Undskyld fejl, skriver på mobil!
-tinna ;)
Hvad vejer de siden du siger den ene er undervægtig?
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Mullee

Re: nybegynder spørgsmål!

Indlæg af Mullee »

ca 250 gr. da den kom, og nu er den på næsten 350,og hun er ved at være 8-9 uger.. jeg mener det er for lidt ihvertfald..

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: nybegynder spørgsmål!

Indlæg af Lina »

Det er det osse, men undervægtig kan ikke vurderes på vægt alene - hvordan føles det i hænderne?
Hvis ikke kroppen er benet og sådan, så er det fint.

Men startvægten er ihvertfald for lav... så her kommer jeg altså til at tænke på om alderen er den rigtige. For ofte hvis man køber i dyrehandlen, så kan man ikke være sikker på at man får oplyst den rigtige alder... og mange dyrehandlere vil stadig helst have ungerne ind mens de er for små 'fordi folk vil ikke have dem, når de er for store'.
Så det kan være at grisen enten er taget fra mor alt for tidligt, eller mor ikke har haft mælk nok, og så går udviklingen osse gerne langsomt.

Men igen... hvordan føles kroppen?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Mullee

Re: nybegynder spørgsmål!

Indlæg af Mullee »

Hun er købt privat ved en mand.. på dba..
han havde skrevet uge nr. for hendes fødsl op, hun har gået med moren, længe.. osv :-) hun følels lidt benet, ikke så meget fedt, hendes rygsøjle er meget tydelig nogle gange, og så kan man mærke knogler tydeligt når man røre hende op ''brystet''

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: nybegynder spørgsmål!

Indlæg af alatind »

Hun lyder klart for tynd, for man skal ikke kunne mærke brystben og se rygrad osv. så det har du ret i, men der er ikke så meget andet at gøre end at give hende rigtig god mad, og sørge for at der hele tiden er frisk hø og mad til hende i buret. Pluk gerne græs og mælkebøtter til dine svin, det elsker de. Husk bare at de skal vænnes gradvist til det grønne, så deres maver kan følge med.
Hilsen Line Tind

Mullee

Re: nybegynder spørgsmål!

Indlæg af Mullee »

De får alt det de kan æde, små god bidder, de løber ikke så meget i gården, da de helst ikke må tabe sig! følger meget i deres vægt!
De får alt de grønne de kan æde, jeg ved bare ikke så meget om hvad der er fedende! ;:(

Houmann

Re: nybegynder spørgsmål!

Indlæg af Houmann »

Græs og mælkebøtter er rigtigt godt hvis de skal tage på i vægt. Hvis dine dyr får rigtigt meget grønt, drikker de ikke så meget, da de så får dækket det meste af deres væskebehov den vej. De skal nok finde vandflasken, hvis de bliver tørstige. Men check lige for en sikkerheds skyld at kuglen i tuden ikke har sat sig fast, så der slet ikke kan komme vand ud.

Mullee

Re: nybegynder spørgsmål!

Indlæg af Mullee »

Tak (; det får de rigtigt meget af! og så agurk, for de har en vane med når jeg vågner så skal de liiiige have et agurk, får de ikke lidt, så hyler de, og fløjter"

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: nybegynder spørgsmål!

Indlæg af alatind »

ja, de er ofte gode til at fortælle hvor suuuuultne de er :D ... men pas på med for meget agurk og salat, da det nærmest ikke indeholder andet end vand, og hvis de skal tage på, så er gode "tunge" grøntsager bedre, f.eks. gulerod, rødbede, kål osv... Majs er også super godt, og som regele et hit hos marsvin, og så er det billigt på denne tid af året. De æder både blade og kolbe.
Hilsen Line Tind

Mullee

Re: nybegynder spørgsmål!

Indlæg af Mullee »

Okay tak :D! Jeg har faktisk et spg. ang træer. Ligenu får de grene fra enten pære el. æble træ, kan ikke huske, må de få bladende ??

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: nybegynder spørgsmål!

Indlæg af Lina »

ja det må de godt :)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: nybegynder spørgsmål!

Indlæg af Marsvin »

Hvis de ikke er sprøjtede!
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Besvar