smager ( ligger også i adfærd, )

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Tiina

smager ( ligger også i adfærd, )

Indlæg af Tiina »

Hejsa, vi har lige fået en ny mut hjem.. jeg ved ikke om hun er sulten, men hun smager på alt! Mine arme, mine fingre, armbånd.. alt.. min dyne, min seng... kan det være pga sult? Hun er undervægtigt 298g som 8 ugers... fejlernæret!..
Og så hvor meget skal en 8 ugers veje? :S
Og så synes jeg det lyder mærkeligt at hendes mave den ''knurre'' lidt engang i mellem, ligesom vores når vi har dårlig mave... hendes mave er helt okay.. hun spiser som hun skal..
Men! en sidste ting.. hvordan får jeg hende som er vantil at drikke af en skål til at vænne sig til en flaske??

Brugeravatar
LenePi
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1287
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 13:12
Geografisk sted: Bække, Jylland.
Kontakt:

Re: smager ( ligger også i adfærd, )

Indlæg af LenePi »

Først vil jeg sige, at det ikk er nødvendigt at skrive emnet mere end et sted her på forum. Vi skal skam nok se det ;)

Og såh vil jeg spørge dig, om du kun har 1 mut!? For såh vil jeg råde dig til hurtigst muligt at anskaffe dig en hun mere, for hendes skyld!

Det at hun smager på dig er ren og skær nysgerrighed.. Man skal jo teste hvad der er spiseligt og hvad der ikke er ;)

Det kommer helt af sig selv, at hun lærer hvordan en drikkeflaske fungerer.. dog vil jeg ind imellem vise hende med fingeren, at man kan "klikke" på den og få vand.. Når du får endnu en hun, bliver det nemmere for hende at lære, hvis den anden i forvejen ved hvordan man bruger en drikkeflaske.

Det med at maven knurrer har jeg godt nok aldrig oplevet før.. Er du sikker på det ikk bare er fordi hun brummer?

Lige nu skal du ikke tænke såh meget på, hvor meget hun "burde" veje, men bare koncentrere dig om, at hendes vægt stiger! Når hun er fejlernæret på denne måde, vil hun følge sin egen kurve, såh bare vægten stiger, skal du være glad. Vej hende hver dag de næste par uger, for at sikre dig :)
Venlig hilsen Lene.
Billede
Mutter er ikk bare kæledyr, men en Livsstil.

Tiina

Re: smager ( ligger også i adfærd, )

Indlæg af Tiina »

okay, vi har to i huset :-) de går i et bur hver for sig.. lige pt, indtil begge falder til ro, da jeg ikke ved om min fejler noget, så på en måde er hun i karantæne, men hun har altså gået lidt med den anden, men da slås hun.. så det blev til de kom i bur ved siden af hinanden... var bare bange for hun ikke fik vand nok :S

Mullee

Re: smager ( ligger også i adfærd, )

Indlæg af Mullee »

Hejsa du! Jeg har samme problem med væsken, til min nye mut.. Den anden drikker livligt, men hun var vantil det.. så jeg er også lidt forvirret der :-)
Men.. Jeg synes at du skal sætte de to mutter sammen :-) Giv dem noget tid, de stopper med at slås når de har rangbestemt det :-)
Og jeg vil også mene lidt, at det er respektløst af andre som siger giv mig den! Når de ikke kender hele din historie, ( det med at du kun ejer en,) og så din søster ejer en også :-) Men det kan du jo informere om i tråden! ;-)

Mutti
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1064
Tilmeldt: fre 22. jun 2007 17:14
Geografisk sted: Haderslev
Kontakt:

Re: smager ( ligger også i adfærd, )

Indlæg af Mutti »

Hvis de får meget grønt,som f.eks.agurker og salat mm.får de væske derfra og drikker ikke meget.
Billede
Med muttehilsner fra Rita

Besvar