Til erfarne marsvine ejere..! Søger goderåd!

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Tiina

Til erfarne marsvine ejere..! Søger goderåd!

Indlæg af Tiina »

Hejsa, ja, endnu en debat fra min side.. Jeg er stadig en smule usikker :D ! Nu kommer mutten hjem om noget tid :-) eller rettere mutterne..
Jeg vil ufatteligt gerne have alverdens gode råd, så jeg føler mig godt udrustet som mor... nogle ting der skal lægges mærke til? Ting som er vigtigt, guides?
Jeg vil så gerne give dem et godt liv her ved mig.. så derfor vil jeg gerne have alle de fifs jeg kan få, de er ikke tamme, da dem der ejer dem, ikke snakker meget med dem, og har rigtigt mange, så alle de råd jeg kan få, vil jeg gerne eje :-) så bare de mindste ting, bedes i komme med.. :-D
Også gode råd til fx hjemmelavede snacks? :D ALT MELLEM HIMMEL OG JORD :D
/Tina :D

Mutti
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1064
Tilmeldt: fre 22. jun 2007 17:14
Geografisk sted: Haderslev
Kontakt:

Re: Til erfarne marsvine ejere..! Søger goderåd!

Indlæg af Mutti »

Det er næsten umulig, det du ber` om..
Kan kun råde dig til at surfe rundt her i forummet,og kigge i de forskellige kategorier, der er mange ting du kan få nytte af at læse.
Er der specielle ting du søger efter,kan du skrive et søgeord oppe i søgefeltet i højre hjørne.
Held og lykke med dem :)
Billede
Med muttehilsner fra Rita

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Til erfarne marsvine ejere..! Søger goderåd!

Indlæg af Lina »

hvor ikke-tamme er de?
Altså er de ligeglade med hvad man laver i deres nærhed, eller får de hjertestop og panik bare man går forbi?
Hvis det er det sidste, så ville jeg ikke give dem et hus, for så risikerer du at de aldrig kommer ud. Her ville jeg hænge et håndklæde over den ene halvdel af buret eller noget i den stil.... altså lave en slags 'åben hule', så de kan bilde sig ind at der er trygt og godt, uden at de kan gemme sig helt væk fra indtryk.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Tiina

Re: Til erfarne marsvine ejere..! Søger goderåd!

Indlæg af Tiina »

Altså hvor ikke tamme de er, er jeg ikke helt sikker på endnu, da jeg kun husker at de går i sådan en gammel hestefold :-) og at nogle af dem fyrer sammen når man er tæt på, andre de er ligeglade:-) så håber lidt på en lidt ligeglad en, men jo, har tænkt mig at tage huset ud til en start, ellers kræver det bare at overvinde tilliden jo, men huset kommer ud til en start og hviskestykke over :-)

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Til erfarne marsvine ejere..! Søger goderåd!

Indlæg af Marsvin »

Giv dem en god tot hø. Så kan de gemme sig men stadig følge med i hvad der sker og er ikke helt gemt. Det synes jeg virker bedre end at dække en del af buret af. Og lad dem få noget ro de første par dage, selvom det er fristende at tage dem op.

Hvis de er meget skræmte, så kan det være godt at dække en del af buret af.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Philosophia

Re: Til erfarne marsvine ejere..! Søger goderåd!

Indlæg af Philosophia »

Når du tager dem op er det en god ide at gøre det når de selv er kommet op i en krog eller i et hus hvor de ikke kan smutte fra dig, så de ikke oplever at du jager dem rundt. Det kan man meget nemt komme til når de smutter meget hurtigt fra en og da de er byttedyr fra naturens hånd kan det være meget skræmmende for dem.

Held og lykke med dem :)

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Til erfarne marsvine ejere..! Søger goderåd!

Indlæg af Marsvin »

Hus er IKKE anbefalesværdigt hvis de er meget skræmte. Så hellere noget hø hvor de kan føle de gemmer sig, men ikke kan gemme sig helt.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Tiina

Re: Til erfarne marsvine ejere..! Søger goderåd!

Indlæg af Tiina »

Okay tak! :D
Gode snacks til den, hvad kan det være? udover agurk :D?

Houmann

Re: Til erfarne marsvine ejere..! Søger goderåd!

Indlæg af Houmann »

Jeg har haft gode erfaringer med at give skræmte grise huse/rør som de kan søge tilflugt i, og ligge og kigge på den "store farlige verden" i fred og ro. Det bedste du kan gøre for at få dem tamme er i virkeligheden at lade dem få ro, samt faste rutiner. Og så skal de have masser af grønt. de fleste marsvin vil meget hurtigt lære at forbinde bestemte lyde med grønt. F.eks. lyden af køleskabet :wink: Her i huset hviner de når de kan høre mig på trappen til 1. salen, eller ved lyden af min IKEA-pose, når jeg skal ud og plukke grønt (den knitrer på en hel bestemt måde). Favoritgrønt her i huset er: Græs, mælkebøtter, majskolber, rød peber, gulerødder, rødbeder, broccoli, vandmelon og spidskål.

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: Til erfarne marsvine ejere..! Søger goderåd!

Indlæg af Isa/De La Creme »

Urter. De fleste marsvin elsker urter :D Persille, dild, basilikum osv :D Her er udover det nævnte i tråden også bladselleri et hit. Mine er gladest for det grønt jeg selv piller fra, blade fra blomkål og broccoli, majskolber, gulerodstoppe osv.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Til erfarne marsvine ejere..! Søger goderåd!

Indlæg af Lina »

lige i øjeblikket ser det ud som om majskolber er på vej nedad i pris - og dem elsker de. Specielt blade og de der tråde.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Philosophia

Re: Til erfarne marsvine ejere..! Søger goderåd!

Indlæg af Philosophia »

Houmann skrev:Jeg har haft gode erfaringer med at give skræmte grise huse/rør som de kan søge tilflugt i, og ligge og kigge på den "store farlige verden" i fred og ro. Det bedste du kan gøre for at få dem tamme er i virkeligheden at lade dem få ro, samt faste rutiner. Og så skal de have masser af grønt. de fleste marsvin vil meget hurtigt lære at forbinde bestemte lyde med grønt. F.eks. lyden af køleskabet :wink: Her i huset hviner de når de kan høre mig på trappen til 1. salen, eller ved lyden af min IKEA-pose, når jeg skal ud og plukke grønt (den knitrer på en hel bestemt måde). Favoritgrønt her i huset er: Græs, mælkebøtter, majskolber, rød peber, gulerødder, rødbeder, broccoli, vandmelon og spidskål.
Ja det er fantastisk, det er noget af det som gør det så skønt at have marsvin :) Mine hviner hvis jeg kalder "nimmerne", noget som stammer helt tilbage fra jeg var barn og havde marsvin. Der gik selvfølgelig noget tid inden de lærte det, men sammen med lyde af poser, køleskab osv lærte de min stemme og "nimmerne" at kende. Nu kan jeg sige "nimmerne" helt lavt og de reagerer på det :) De reagerer også når naboens hunde gør, da de har fundet ud af hundene gør når jeg kommer hjem. At de så gør på alle andre tidspunkter også tager de sig ikke af, så når hundene går i gang begynder marsvinene at hvine højt i kor :lol:

Jeanette

Re: Til erfarne marsvine ejere..! Søger goderåd!

Indlæg af Jeanette »

Lige nu kan du da også give dem mælkebøtter, skvalderkål, vejbred, fuglegræs og alm. græs. Det elsker de fleste marsvin.

Besvar