Alder ved kastration

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Anna
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 98
Tilmeldt: lør 4. sep 2010 08:55
Geografisk sted: København
Kontakt:

Alder ved kastration

Indlæg af Anna »

Jeg overvejer at få kastreret en han eller to, men hvilken alder vil I anbefale til det. Forestiller mig, der må være en minimumsalder for det?

(har forsøgt at bruge søgefunktionen, men den pure nægter at samarbejde og vil kun fortælle at der er mange tråde med kastration, men vil dælme ikke vise mig dem)

Tobiasmor

Re: Alder ved kastration

Indlæg af Tobiasmor »

Høm hvordan forklare man lige det, øh altså de skal være så kønsmodne at man tydeligt kan se ''kuglerne'' :oops:

Min han blev kastreret da han var 6 mdr. nogle mener at yngre godt kan kastreres hvis de er i god kondition.

Det vigtigste er at finde en rigtig god dyrlæge, spørg evt. her i forum om der er nogen som kan anbefale en tæt på dig. :wink:

Mikkedulle

Re: Alder ved kastration

Indlæg af Mikkedulle »

Der findes nogen herinde, der anbefaler det i en ret tidlig alder, efter min mening. Det er åbenbart (jeg kan også tage fejl) blevet ret "populært" at gøre det tidligere end man før sagde var bedst, da man så siger, at det vokser hurtigere sammen og det er bedre for dyret, når det er yngre. Det vil jeg ikke gøre, jeg vil ikke selv tage den risiko. Nu var mit første, nu afdøde, marsvin blevet kastreret i sådan en tidlig alder, og det kan være skyld i nogle problemer, han havde resten af livet. De generede ham ikke og gjorde ikke ondt, og derfor var der ingen grund til hverken at aflive ham eller gøre noget andet ved det. Men hvorfor lade et dyr have problemer med det ene ben resten af livet, når man kan vente, så der ingen af sådanne skader kommer på dyret? Han blev også dværg af det, mener vi. Der er ikke tale om en dårlig dyrlæge, og der var intet galt med alle de andre hanner på internatet. Kun på ham, fordi han var den yngste. :(

Men det er selvfølgelig din egen samvittighed/grænse og om du vil tage den risiko, der skal bestemme det. Det er blot et råd, da jeg mener, at man også skal høre de "dårlige" sider, inden man beslutter sig for sådan noget. :wink: :)

von sortfod

Re: Alder ved kastration

Indlæg af von sortfod »

Umidelbart kan jeg ikke se der er noget som skulle bevise at kasteration i en ung alder er en skidt ting. Men fakta er i hvertfald mig bekendt at jo yngre de er kontra hvis de er gamle jamen så heler de bedre og klare narkosen bedre.

Men jeg ville nok mindst vælge mine skulle være 3-4 mdr.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Alder ved kastration

Indlæg af Lina »

Mikkedulle skrev:og det kan være skyld i nogle problemer, han havde resten af livet.
hvilke problemer var det sådan lige præcist?
Og er hvordan kan du vide om ikke det bare var 'shit happens' og ikke relateret til alder ved indgrebet?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Mikkedulle

Re: Alder ved kastration

Indlæg af Mikkedulle »

Lina skrev:
Mikkedulle skrev:og det kan være skyld i nogle problemer, han havde resten af livet.
hvilke problemer var det sådan lige præcist?
Og er hvordan kan du vide om ikke det bare var 'shit happens' og ikke relateret til alder ved indgrebet?
Dyrlægen sagde, at han nok havde været for lille i den alder, og derfor bremsede det hans udvikling og ikke voksede op til normal størrelse. Og så var der nogle andre ting, som jeg ikke kan huske helt. Han fik nogle problemer med det ene ben, der "hang" lidt.
Jeg stoler på min dyrlæge. Det er let nok at sige, men de har speciale (eller hvad, man siger) i gnavere - bl.a. marsvin. Han har styr på det.

von sortfod

Re: Alder ved kastration

Indlæg af von sortfod »

Det har jeg altså godt nok aldrig hørt om at det skulle bremse deres vækst....

Mikkedulle

Re: Alder ved kastration

Indlæg af Mikkedulle »

von sortfod skrev:Det har jeg altså godt nok aldrig hørt om at det skulle bremse deres vækst....
Han stoppede i hvert fald med at vokse, da han var blevet kastreret. Og det kan ikke passe, at det var meningen, for han vejede kun omkring 500 gram i sine gamle dage, men var hverken tynd eller underernæret.

Jeg kan selvfølgelig ikke være sikker, eller sige, at det vil ske med alle dyr. Men jeg ved, at jeg selv ikke vil tage den risiko, da Gumle var ude for det. Jeg ville vente til de var lidt ældre og var vokset lidt mere, så det ikke skulle komme i vejen. :)

Anna
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 98
Tilmeldt: lør 4. sep 2010 08:55
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Alder ved kastration

Indlæg af Anna »

Tak for svar, jeg har tidligere fået kastreret hanner, men der har de været voksne så det var derfor jeg lige ville høre om der var en minimumsgrænse...

Besvar