Sammensætning efter kastration?

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Sammensætning efter kastration?

Indlæg af Perlas »

Jeg ved flere der har glasbure til sine dyr, og som er superglade for det, så det tror jeg er smag og behag :)
Tine
Billede

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Sammensætning efter kastration?

Indlæg af Marsvin »

Perlas skrev:Jeg ved flere der har glasbure til sine dyr, og som er superglade for det, så det tror jeg er smag og behag :)
Det er helt sikkert en smagssag, men jeg vil altid vælge noget der ikke risikerer at kunne være til fare for dyrene.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

von4kløver

Re: Sammensætning efter kastration?

Indlæg af von4kløver »

Mit "ældste" skabsbur har jeg haft i omkring 1 år, og plexiglasset ser nærmest ud som nyt. Jeg pudser det også hver gang jeg skifter bure, og passer i øvrigt godt på det, så der ikke kommer ridser i...

Jeg har ingen id├® om hvad glas koster, men man må kunne få noget der ikke splinter så let. Måske noget lidt tykkere??

Hvis du vælger volierenet, kunne du sørge for at underkanten af burets ramme, er lidt højere end du regner med... Så undgår du det værste. Men der vil nok komme spåner ud når de popcorner :)

von sortfod

Re: Sammensætning efter kastration?

Indlæg af von sortfod »

Vores (Benedikte's og mine) store skabsbure er så vidt jeg husker 3 år her i maj, de har alle 4 plexiglas. Og vi pudser plexiglasset hver gang du gør rent ved mutterne. Og vores er stadig pæne og uden ret mange ridser i.

Jeg ville aldrig vælge glas fordi jeg er en klovn til ikke at tabe det en gang i mellem..

Jeg døjer heller ikke med plexiglasset buer helt vild da jeg har en klods på midten af hylden som sørger for plexiglasset flugter hylden.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sammensætning efter kastration?

Indlæg af Lina »

von4kløver skrev: Jeg har ingen id├® om hvad glas koster, men man må kunne få noget der ikke splinter så let. Måske noget lidt tykkere??
jeg tror så netop at sådan noget tykt solidt glas nok er pænt hampert i pris.

Men jeg har osse haft mit plexiglas på de store skabe i langt over et år.. må nærme sig 2 år nu, hvis jeg husker rigtigt - og har heller ikke nogen ridser. Jeg pudser sådan når jeg synes at NU er de for fedtede. Købte for endnu længere tid siden nogen soloskabe fra susanne alb├®r, osse med plexi, og de er så væsentligt ældre. Heller ikke i dem synes jeg at ridser er noget stort problem.

Tror ridser kommer meget an på om man har noget stående op af dem inde i buret som kan ridse.. huse og sådden.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Sammensætning efter kastration?

Indlæg af Perlas »

Marsvin skrev:
Perlas skrev:Jeg ved flere der har glasbure til sine dyr, og som er superglade for det, så det tror jeg er smag og behag :)
Det er helt sikkert en smagssag, men jeg vil altid vælge noget der ikke risikerer at kunne være til fare for dyrene.
selvsagt, jeg har selv plexi og er superglad for det, men vælger man det riktige glas fungerer det os helt fint! hvis man skal ha buret som et møbel i stuen f.eks. ser ofte glas penere ud end plexi ... det var derfor et par af dem jeg kender, valgte glas, og hun ene har haft det i 10 år, der er ikke er skramme i det, hverken på innsiden eller udsiden ... så hvis man vælger riktig, er det ikke noget problem :wink: det blir jo det samme som med akvarie og terrarie, man vil jo ikke ødelægge dem heller :wink:
Tine
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sammensætning efter kastration?

Indlæg af Lina »

men er der så ikke osse valgt noget TYKT glas?
Altså ikke bare det tynde stads man normalt putter i vinduer, og som lynhurtigt kan smadres?
For hvis man vælger pga. prisen... er det helt tykke og solide glas så ikke i samme prisklasse som plexiglas?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Sammensætning efter kastration?

Indlæg af Perlas »

det ved jeg ikke noget om, jeg har som sagt ikke glas selv :wink: jeg ved bare flere der er supertilfreds med det, dyrene har det supert og buret ser ud som en del af møbelementet i stuen, noget mange bur jo ikke gør ... for nogle, med kun et par dyr, er det jo viktig at det er både funksjonelt OG pænt at se til ... det sidste er ikke så viktig for mig som ikke har dyrene i stuen ... mine plexiglas er ikke særlig pæne lengre, ihvertfald, uansett hvor meget jeg vasker og passer på, og de er altså en god del yngre end hendes glasbur :wink: men det er garanteret ikke billig, nej, selv om jeg nok tror det er dyrere her end i dk ...
Tine
Billede

BomBom

Re: Sammensætning efter kastration?

Indlæg af BomBom »

Tak for alle jeres input og råd :D

Da buret skal stå i stuen, må det gerne være pænt at se på, samtidig med at det er nemt at gøre rent og er funktionelt.

Jeg har bestemt mig for at bygge det hele først og så når det er gjort, har jeg haft tid til at tænke over om det skal være plexi eller alm. glas.

Jeg har forøvrigt et spørgsmål mere, men jeg ved ikke om jeg burde oprette en ny tråd der omhandler bygningen af buret?

Men ihvertfald:

Det bliver lavet i spånplader 10 mm og 12 mm. Dette er, ubehandlet, ikke så pænt at kigge på, så det skal selvfølgelig males, både indvendigt og udvendigt. HVAD skal jeg male det med? Jeg er lidt nervøs for om almindelig maling er giftigt for dyrene. Jeg kender en der har brugt hvid gulvmaling til et terrarie beregnet til landskildpadder, tror i det kunne være en mulighed?

I behøves ikke tænke på vandfast, for der kommer vinyl(gulv) i bunden og lidt op ad siderne.

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Sammensætning efter kastration?

Indlæg af Marsvin »

Glem spånplade. Køb MDF plader i stedet for og du skal op i tykkelse på pladerne for at de ikke for hurtigt begynder at bue. 21 mm er bedre, specielt til bundplader.

Lamineret plade er endnu bedre, så skal du bare fuge kanterne.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

von sortfod

Re: Sammensætning efter kastration?

Indlæg af von sortfod »

Mal med våderums maling så holder pladerne meget bedre da det beskytter mod urin. Og det er let at vaske over

Besvar