hun til han

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
von sortfod

hun til han

Indlæg af von sortfod »

Tesser skrev: mine to tøser er godt og vel 5 måneder nu, så det er lige op over.. :D
Nah der er nu altså et stykke vej til det bliver oppe over. 5 mdr. er stadig meget ungt og sætte dem til han efter min mening.

Tesser

Re: søges ; langhåret han

Indlæg af Tesser »

Okay.. Hvornår syntes du at det er en god alder at sætte dem sammen med en han? Pigerne er henholdsvis fra den 4. og 17. september, sidste år.. :)

von sortfod

Re: hun til han

Indlæg af von sortfod »

Jeg delte lige tråden så vi ikke skriver i den anden :D

Jamen det afhænger bla. af størrelsen og vægten på hunnen. Men altså det gør jo ikke noget den har en god væk på omkring 800 gram før den bliver sat til.

Og omkring 6-7 mdr.

Tesser

Re: hun til han

Indlæg af Tesser »

Ahh.. Okay.. Så har jeg stadig en hel måned at lede i.. :)

Mine hunner vejer henholdsvis 734 g og 815 g..

von sortfod

Re: hun til han

Indlæg af von sortfod »

De kan godt tåle lidt mere vægt så der er tid endnu :D

Tesser

Re: hun til han

Indlæg af Tesser »

Det er godt at hører... Men mange tak for hjælpen, i hvert fald. :D

von sortfod

Re: hun til han

Indlæg af von sortfod »

så lidt da :D

Gizmo
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 271
Tilmeldt: fre 20. feb 2009 15:13
Geografisk sted: Solbjerg - ved Århus
Kontakt:

Re: hun til han

Indlæg af Gizmo »

Man siger min. 800 g. inden parring.
Mine vejer som regel omkring 1000 g., mindes ikke jeg har sat nogen til under 900 g.
Jeg venter gerne til de er omkring 10-11 mdr., da jeg gerne vil have dem nogenlunde færdigudviklede inden parring.
Det er måske lidt forskelligt fra hvad andre gør, men jeg har oplevet meget få fødselsproblemer i mine et godt stykke over 100 kuld, så helt galt skulle det ikke være ;-)
Jeg tror retningslinien med 800 g. ved parring er lavet dengang marsvin generelt var mindre, vi har jo avlet efter solide dyr med god størrelse de sidste mange år (dem der avler til udstilling i hvert fald). Hvis jeg skulle parre mine ved 800 g. ville mange ikke engang nå at blive 5 mdr., og der er de altså min verden stadig babyer der skal have fred og ro til at vokse.

Tesser

Re: hun til han

Indlæg af Tesser »

Okay.. :) Men jeg tror jeg holder mig til at de ikke kommer over 10 måneder.. Vil helst gerne have så små problemer med fødsel som muligt.. :)
Men mange tak for dit råd.. Vidste ikke det der med 800 g. Vidste kun at de skulle være mellem 4-10 måneder..

Besvar