Hvor ofte?

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Hvor ofte?

Indlæg af Cillecc »

Ja, nu kommer jeg igen med et spørgsmål til jer :D
Jeg vejer mine marsvin ca. en gang om måneden. Og jeg synes virkelig at vægten kan svinge meget! Især på min mut Nuggi. Han var oppe på 989 i oktober, og da jeg vejede ham, her forleden var han helt nede på 926! Jeg synes det er et meget stort sving i vægt og ved ikke om jeg skal reagere på det. Min dyrlæge sagde, da jeg var oppe med Nuggi i forbindelse med sellnick, at deres vægt sagtens kunne svinge meget.
Men jeg har også hørt at man skal holde meget øje med deres vægt, hvis man vil finde ud af om der er noget galt. Men jeg ved ikke om jeg skal reagere på udsvinget i hans vægt. Skal jeg veje ham oftere for at finde ud af, om der er noget i vejen?
Vil bare høre jeres anbefalinger og erfaringer
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvor ofte?

Indlæg af Lina »

jeg synes lissom dig at det er et stort sving.

Tager du noter når du vejer?
Altså sådan at du kan se hvor meget vægten svinger, eller om den er for nedadgående?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hvor ofte?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg ville nok veje ham igen om en uge, for at se, om han har tabt sig yderligere. Jeg synes også det er lidt i overkanten, for en gris med den vægt. Fodrer du anderledes, end for en måned siden? Jeg tænker på, om du eksempelvis er holdt op med at plukke græs og andet grønt til ham, indenfor den sidste måned?
Billede

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Hvor ofte?

Indlæg af Cillecc »

Lina skrev:jeg synes lissom dig at det er et stort sving.

Tager du noter når du vejer?
Altså sådan at du kan se hvor meget vægten svinger, eller om den er for nedadgående?
Jo jeg skriver ned, hvad han vejer, hver gang jeg vejer dem, men har ikke så meget erfaring med hensyn til vægt og sådan, da mine tidligere marsvin holdt stabil vægt indtil de blev virkelig syge.
Kan lige skrive dem jeg har målt:
7/10 - 999 g
17/10 - 757g ( aner ikke hvordan vægten har fået det tal :s, men det var også da han havde tabt sig meget mht. sellnick men alligevel :s) tror jeg har målt forkert på en eller anden måde
30/10- 984 g
16/11 - 926 g

Som skrevet ovenover aner jeg ikke hvorfor han kun vejede 757 g den dag, da det lyder fuldstændig usandsynligt at han har tabt sig så meget på så kort tid. Håber da jeg har læst forkert eller han har haft måsen ude for vægten eller sådan noget.
Rikke Breiner Kazoos skrev:Jeg ville nok veje ham igen om en uge, for at se, om han har tabt sig yderligere. Jeg synes også det er lidt i overkanten, for en gris med den vægt. Fodrer du anderledes, end for en måned siden? Jeg tænker på, om du eksempelvis er holdt op med at plukke græs og andet grønt til ham, indenfor den sidste måned?
Vi stoppede med at plukke græs for et stykke godt stykke tid siden, da kollegiet ligger lige ud til traffikeret vej, så det er svært at plukke græs der.
Vi har græs lige ude foran vores vindue men bliver klippet virkelig kort ret tit, og nu er det for koldt i vejret til at jeg tør satse på at deres små maver kan tåle det.
Hmm... jeg er begyndt at fodre med ovator som Nuggi ikke er så glad for, tror faktisk ikke han spiser særlig meget af det. Jeg ser ham da henne ved madskålen, men han virker ikke særlig interesseret. Kan også være derfor han taber sig? Er begyndt at give dem lidt junior vitakraft kugler, da de er ved at falde ud af buret for at få dem, og de får gnaverstænger som de elsker.
Mængden af grønt svinger lidt, da vi er unge studerende og tit får brugt det meste af grøntsagerne selv, og min kæreste kommer for det meste til at smide resterne ud, desværre for dem kunne mine mutter jo stagtens få. Men nej jeg synes ikke vi har ændret meget i deres spisevaner inden for den sidste måned. De har aldrig fået vildt meget grønt herhjemme. De får lidt hver anden - dag ca. når vi har noget liggende i køleskabet, og så donerer mine forældre også tit noget, når jeg har været hjemme ved dem :D
undskyld det blev lidt langt :oops:
Billede

von4kløver

Re: Hvor ofte?

Indlæg af von4kløver »

Mine bliver vejet mindst en gang om ugen... Gør det samtidig med burskift -her får de kigget negle, numsevask til dem der trænger, en kam i håret og så bliver de vejet :)

Pia,Birkerød

Re: Hvor ofte?

Indlæg af Pia,Birkerød »

Jeg vejer mine ca. hver 10'ende dag. Mine kan også sagtens svinge en hel del i vægt, men så længe vægten bare stiger igen,så er jeg ikke bekymret. Kun når den har været nedadgående over 3 - 4 gange.

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Hvor ofte?

Indlæg af Cillecc »

Jeg startede også med at veje mine hver 10. dag, men jeg glemte datoerne og så kom det lige pludselig til at være noget over hver 10. dag :s
Men vil begynde at veje dem hver gang jeg skifter bur :D Det lyder som en rigtig god ide :D
Billede

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Hvor ofte?

Indlæg af Cillecc »

men som I kan se har vægten også være faldene hele vejen igennnem, altså undtaget hvis man tager den dag med 757 gram væk.
Burde jeg være bekymret for ham ? :s
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvor ofte?

Indlæg af Lina »

hvor gammel er han?
er hans tænder blevet tjekket?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Nikoline

Re: Hvor ofte?

Indlæg af Nikoline »

Pia,Birkerød skrev:Jeg vejer mine ca. hver 10'ende dag. Mine kan også sagtens svinge en hel del i vægt, men så længe vægten bare stiger igen,så er jeg ikke bekymret. Kun når den har været nedadgående over 3 - 4 gange.
Helt enig..
Det havde ikke fået mig til at gå i panik, at det på en måned svinger sådan. SÅ meget, synes jeg heller, ikke det er.

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Hvor ofte?

Indlæg af Cillecc »

Lina skrev:hvor gammel er han?
er hans tænder blevet tjekket?
Han er fra marts i år så han er... ( regne, regne) 8 måneder her den 26.
Hans tænder blev tjekket ved dyrlægen, anden gang vi skulle op efter ivomec.
Dyrlægen sagde, at det var svært at se, fordi deres tænder er fyldt med med, men at det han kunne se så helt normalt ud.
Tror måske det kan være fordi han ikke kan lide det ovator. Han spiser alt andet, men ser ham ikke særlig tit ved madskålen når der er ovator i. Kun da vi blandede lidt havre i gad han spise det. Skal jeg prøve at give ham noget andet foder for at se om han tager mere på af det? Han er nemlig helt vild med vitakraft
Nikoline skrev:
Pia,Birkerød skrev:Jeg vejer mine ca. hver 10'ende dag. Mine kan også sagtens svinge en hel del i vægt, men så længe vægten bare stiger igen,så er jeg ikke bekymret. Kun når den har været nedadgående over 3 - 4 gange.
Helt enig..
Det havde ikke fået mig til at gå i panik, at det på en måned svinger sådan. SÅ meget, synes jeg heller, ikke det er.
OKay det lyder godt :D
Men tror jeg vil veje ham for en sikkerhedsskyld i morgen og oftere fremover. Vil nemlig gerne være sikker på, at der ikke er noget galt med mit lille pus
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvor ofte?

Indlæg af Lina »

du skal lade være med at have noget spiseligt i kassen på vej ned til dyrlægen - du kan evt. give noget på hjemturen istedet for. Så er du lidt mere sikker på at der ikke sidder snask i tænderne.
Tandfejl kommer efter mine erfaringer typisk på 2 tidspunkter.. enten mens de er helt små eller osse når de er lige omkring et års tid.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Tobiasmor

Re: Hvor ofte?

Indlæg af Tobiasmor »

Prøv at veje ham jævnligt, gerne en gang om ugen.

Hvis det er Vitakraft kuglerne som han godt kan lide, så kan jeg ikke se noget galt i at du smider en god håndfuld af det i madskålen også, det kan måske være at han skal have en længere tilvænnings periode til Ovator.

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Hvor ofte?

Indlæg af Cillecc »

Lina skrev:du skal lade være med at have noget spiseligt i kassen på vej ned til dyrlægen - du kan evt. give noget på hjemturen istedet for. Så er du lidt mere sikker på at der ikke sidder snask i tænderne.
Tandfejl kommer efter mine erfaringer typisk på 2 tidspunkter.. enten mens de er helt små eller osse når de er lige omkring et års tid.
Jeg gav ham heller ikke mad på vej over til dyrlægen, og tror også staklen var så skræmt over turen, at han ikke ville have rørt noget :(
Men tror det er fordi han har ædt løs inden vi tog ham i transportkassen og op til dyrlægen. Dyrlægen sagde i hvert fald at det var meget normalt, at man ikke kunne se så meget, fordi der altid var fyldt med mad, men det han kunne se så helt fint ud.
Tobiasmor skrev:Prøv at veje ham jævnligt, gerne en gang om ugen.

Hvis det er Vitakraft kuglerne som han godt kan lide, så kan jeg ikke se noget galt i at du smider en god håndfuld af det i madskålen også, det kan måske være at han skal have en længere tilvænnings periode til Ovator.
Okay :D Jeg vejer ham i morgen, og så vil jeg veje ham fast hver tirsdag for lige at holde lidt øje med ham :)
Ja, det kan godt være. Han virker i hvert fald ikke særlig glad for ovator, så jeg vil suse ned og købe lidt flere Vitakraftkugler :D
Hvor er det dejligt, at I altid står klar til at hjælpe :D
Tusind tak :D
Billede

lobar85

Re: Hvor ofte?

Indlæg af lobar85 »

lyder som en god id├® at du vil veje ham hver tirsdag, så svinger vægten forhåbentlig ikke så meget.. kommer også list an på om den lige har spist, når du vejer den eller ej, for det kan oz gi udsving..

jeg vejer mine, hver gang jeg skifter buret og gør alt rent, 1 gang i ugen.

Besvar