Overbevisning: Ude eller inde?

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Mikkedulle

Overbevisning: Ude eller inde?

Indlæg af Mikkedulle »

Hjælp mig med at overbevise min mor om, at marsvin skal være inde, ihvertfald om vinteren. Vil gerne høre om du mener marsvin skal være inde eller ude og hvorfor.

- Tak.

lobar85

Re: Overbevisning: Ude eller inde?

Indlæg af lobar85 »

de kan være både ude og inde... hvis jeg havde plads til det havde jeg mine ude.. dejlig frisk luft skader ikke :)

men skal de være ude, skal de ha været sat ud i sommers, så de ku vænne sig til temp fald og sådan, det er for sent at sætte dem ud nu!!

Mikkedulle

Re: Overbevisning: Ude eller inde?

Indlæg af Mikkedulle »

De er ude nu, det har nogle af dem været i flere år nu... Jeg synes bare der er så frygtelig koldt. Vi har også mistet nogle sidste vinter, jeg vil bare ikke have det sker igen :? Min mor kan selvfølgelig ikke se det. Nogle gange nyser de, og jeg vil så frygtelig gerne have dem inde. Både for min og - mest - for deres egen skyld.

Brugeravatar
LenePi
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1287
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 13:12
Geografisk sted: Bække, Jylland.
Kontakt:

Re: Overbevisning: Ude eller inde?

Indlæg af LenePi »

Jeg har haft mine ude hele sommeren i "mutteskuret", og det var da oxo meningen at de skulle gå der her til vinter, men da temperaturen inde i "skuret" allerede i starten af Oktber faldt til 2 grader, valgte jeg at flytte dem ind, da jeg ikke kunne holde varmen oppe på de 10 grader, selv ved at isolere alt hvad jeg kunne, og sætte en olieradiator op.. For ikk at tale om, at det koster 35-50kr pr. dag at have en olieradiator til at køre :?

Såh med mindre at du kan isolere stedet de skal gå ekstremt godt, såh vil jeg ikk anbefale at have dem ude.
Venlig hilsen Lene.
Billede
Mutter er ikk bare kæledyr, men en Livsstil.

lobar85

Re: Overbevisning: Ude eller inde?

Indlæg af lobar85 »

i skal sikre at det ikke trækker ind på dem et sted fra, og de skal have nogle skjul hvor de kan gå ind...
De fryser ikke så nemt, og de kan også sagtens rende ude når der er sne :)

Dem i har mistet kan have været syge eller bare svage, så har de mindre at stå i mod med..
pas på hvis du tager dem ind, for så sker der en stor temp ændring igen, og det er ik altid de kan tåle det uden at blive syge..

men hvis i har lavet deres anlæg udenfor eller går i buret, så sørg for der er isoleret godt og det ikke trækker, så kan de klare sig helt fint derude :) de fryser ikke ligesom dig.. så isoler der hvor de er, så de ik blir syge..

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Overbevisning: Ude eller inde?

Indlæg af Lina »

Inde!

For hvis de skal gå ude, så er der efter min mening en satans masse ting man bør tage højde for mht. varme og isolering.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von_fancy

Re: Overbevisning: Ude eller inde?

Indlæg af von_fancy »

Mikkedulle skrev:De er ude nu, det har nogle af dem været i flere år nu... Jeg synes bare der er så frygtelig koldt. Vi har også mistet nogle sidste vinter, jeg vil bare ikke have det sker igen :? Min mor kan selvfølgelig ikke se det. Nogle gange nyser de, og jeg vil så frygtelig gerne have dem inde. Både for min og - mest - for deres egen skyld.
Alene det der er markeret med rødt, burde i mine øjne være overbevisende nok. :shock:

Mikkedulle

Re: Overbevisning: Ude eller inde?

Indlæg af Mikkedulle »

von_fancy skrev:
Mikkedulle skrev:De er ude nu, det har nogle af dem været i flere år nu... Jeg synes bare der er så frygtelig koldt. Vi har også mistet nogle sidste vinter, jeg vil bare ikke have det sker igen :? Min mor kan selvfølgelig ikke se det. Nogle gange nyser de, og jeg vil så frygtelig gerne have dem inde. Både for min og - mest - for deres egen skyld.
Alene det der er markeret med rødt, burde i mine øjne være overbevisende nok. :shock:
Ja, det mener jeg også. Min mor vil ikke høre på mig, selvom de skal være på mit værelse. Vi har allerede burene, så det er jo ikke fordi vi skal ud og bruge en masse penge.

De går i et hønsehus med et udeareal til om sommeren. I hønsehuset har vi lagt linolium på gulvet og lagt halm over så det varmer. De har et normalt bur, de kan gå op i og så har vi en masse små huse ståene rundt omkring.

Det kan godt være de ikke mærker kulde som jeg, men når de nogle gange nyser (specielt Gumle) kan det da ikke være godt?! Marsvin er byttedyr. Ergo, de viser IKKE de er syge, medmindre der er et eller andet helt galt. Det er også d├®t, der bekymrer mig.

- Undskyld, hvis i opfatter det i en hård tone. Jeg er bare meget oppe og køre nu, for jeg går virkelig meget op i mine dyr. De er mine eneste "venner" pt. og de har altid betydet meget for mig. Jeg vil helst ikke miste dem pga. en stædig mor.
Senest rettet af Mikkedulle ons 10. nov 2010 15:25, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Overbevisning: Ude eller inde?

Indlæg af Lina »

nejnej, jeg forstår dig til fulde. Er der ikke anden isolering.. eller varmekilde?
Hvor mange marsvin er de om at skulle 'opvarme' hvor mange kvadratmeter?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Mikkedulle

Re: Overbevisning: Ude eller inde?

Indlæg af Mikkedulle »

Lina skrev:nejnej, jeg forstår dig til fulde. Er der ikke anden isolering.. eller varmekilde?
Hvor mange marsvin er de om at skulle 'opvarme' hvor mange kvadratmeter?
Nej, for min mor vil ikke have strøm derovre og jeg har ikke kunne finde nogen batteridrevet varmekilde.
De er pt. 6 marsvin på flere meter x flere meter.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Overbevisning: Ude eller inde?

Indlæg af Lina »

jeg synes ikke de er nok om at opvarme pladsen så. Kan du ikke hive din mor ind og læse med, og så kan hun være velkommen til at stille spørgsmål - måske det hjælper at vi er MANGE voksne herinde.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Mikkedulle

Re: Overbevisning: Ude eller inde?

Indlæg af Mikkedulle »

Lina skrev:jeg synes ikke de er nok om at opvarme pladsen så. Kan du ikke hive din mor ind og læse med, og så kan hun være velkommen til at stille spørgsmål - måske det hjælper at vi er MANGE voksne herinde.
Ja, det vil jeg også gøre. Lige nu laver hun noget andet, så vil helst ikke forstyrre hende lige nu. Men ligeså snart jeg kan komme til det, hiver jeg fat i hende. Det var også derfor jeg lavede "emnet" fra starten af.

Mikkedulle

Re: Overbevisning: Ude eller inde?

Indlæg af Mikkedulle »

Min mor er bange for at vi får allergi. Men det er jo ligeså meget strøelsen som dyret, man kan blive allergisk overfor. Jeg vil hellere tage chancen og så måske få allergi end at miste 6 dyr pga. noget så dumt.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Overbevisning: Ude eller inde?

Indlæg af alatind »

lobar85 skrev:De fryser ikke så nemt, og de kan også sagtens rende ude når der er sne :)
hvor i alverden har du denne viden fra? Jeg er da dybt chokeret over at læse sådan en påstand omhandlende dyr der hverken har underpels, pels på poter eller ører og som i øvrigt stammer fra varme himmelstrøg. Det passer simpelthen ikke!
Jeg ved godt at dette citat er taget ud fra et længere indlæg hvor du også skriver at der skal isoleres (hvad mener du iøvrigt med det, hvis du synes de kan tåle forhold med sne/under frysepunktet?) og sikres mod træk, men at lade marsvin have adgang til udendørsområder med sne er ikke sundt og vil i mange tilfælde give anledning til nedkøling og sygdom...de bliver våde og kolde af at rende i sne, og det er absolut ikke sundt for et marsvin i så kolde omgivelser. Og så kan man altså ikke bare bortforklare evt. sygdom og dødsfald med at dyret i forvejen var sygt eller svagt.

Marsvin fryser under 10 grader, som er minimum anbefalede temperatur, og ved denne temperatur skal man sørge for ekstra gode forhold, masser af hø og ekstra energigivende foder, da de bruger mængder af energi på at holde varmen.
Jeg har flere gange set marsvin ryste for at holde varmen, samt være kolde på krop, poter og ører, og det har endda været med temperaturer lige omkring de anbefalede minimum 10 grader.

Jeg holder helt klart på at marsvin har bedst af at være inde om vinteren, især med de vintre vi har i DK.
Hilsen Line Tind

Mikkedulle

Re: Overbevisning: Ude eller inde?

Indlæg af Mikkedulle »

Nej, marsvin skal ikke går i sne. Jeg kunne heller ikke få det til at passe med min egen viden, især når de stammer fra det sted de stammer fra.

Min mor siger, hun har talt med dyrlægen om det, da vi flyttede til. Der røg min tillid til den dyrlæge. Hun er ligeglad med om de så er syge og nyser. "De skal IKKE indenfor" :evil: Jeg vil ikke miste mine marsvin bare fordi min mor er uvidende, stædig og "bange" for allergi.

Besvar