Hvor mange hanner?

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Skifter

Hvor mange hanner?

Indlæg af Skifter »

Jeg har en han på ca 16 uger nu og vil gerne have flere, men hvor mange ukastrerede hanner kan jeg sætte sammen??

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hvor mange hanner?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg ville ikke satse på mere end to. Nogen gange kan man være heldig, at flere kan gå sammen, men det har noget med kemi imellem dem at gøre, så hvis man eksempelvis har to, og køber en tredje, er det ikke sikkert den passer ind, og samtidig risikerer man uvenskab mellem de to, som ellers gik fint sammen :)
Hvis jeg var dig, og ønskede mig en flok marsvin på mere end to, i det samme bur, så ville jeg få kastreret hannen, og give ham nogle hunner at gå sammen med i stedet. Så er det kun burets størrelse der bestemmer, om han kan have 1,2,3 eller måske flere hunner :)
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hvor mange hanner?

Indlæg af alatind »

helt enig med rikke...
Hilsen Line Tind

NoiaBell

Re: Hvor mange hanner?

Indlæg af NoiaBell »

Jeg har 3 hanner gående sammen, havde oprindeligt 4 (r.i.p. Migræne) og der var ingen problemer overhovedet.
Nøgleordene for mig har været: aldersforskel og alenetid.
Jeg er enormt heldig at min kæreste har bygget mig et etagebur med en base hvor der er hø, vand og mad (samt et hus) og så en overetage hvor der "bare" er et hus. Mine drenge benytter overetagen til at kunne komme helt væk fra deres burkammerater, og det skaber en enorm god atmosfære at de ikke tvinges til at skulle glo på hinanden hele tiden, men kan forlade selskabet.
Jeg ville ikke have 3-4 hanner gående i et ligeså stort bur i 1 plan, for det ville ikke skabe samme privatrum for dem.

Ingen af mine hanner er særligt dominante og de små brummerier og humperier der er, tager de hver især uden problemer, -ren bøssehygge! *G*

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Hvor mange hanner?

Indlæg af Cillecc »

Jeg prøvede at sætte tre hanner sammen men det gik desværre ikke særlig godt :s
Det blev til, at der blev fjendskab mellem de to store, så jeg måtte nødt til at gå ud og finde en ny burkammerat til den nye.
Efter jeg havde fjernet den nye, var der ingen problemer mellem de to store.
Jeg tror godt på, at der er nogle hanner der kan gå tre sammen, men tror virkelig man skal tænke over, hvilke typer ens marsvin er.
F.eks. den ene af mine to store marsvin er så dominerende at han begynder at klapre tænder af en, bare man lugter af en af de to små hanner, jeg har i et andet bur. Hvor at hans burkammerat bare er stille og rolig og ikke særlig dominerende, og det var også ham det endte med at gå ud over, da han bare ikke var typen, der giver igen.
Jeg tror også jeg ville gøre som Rikke foreslår. Enten give ham en enkelt hanburkammerat, eller kastrere ham og give ham nogle flere hunburkammerater :)
Billede

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Hvor mange hanner?

Indlæg af Marsvin »

Vi har 2 bure (store pax skuffer) med 3 voksne hanner i hver og det går fint, men det kommer meget an på temperament om de kan gå sammen.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Besvar