Ensom han - kastration eller leve alene?

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Charlotte86

Ensom han - kastration eller leve alene?

Indlæg af Charlotte86 »

Jeg mistede desværre mit ene hanmarsvin i mandags :( Han gik sammen med en anden han der nu er ladt alene tilbage. Jeg er lidt i vildrede over hvad jeg skal gøre... Jeg har altid tænkt at skulle det være en af drengene der blev ladt alene tilbage, skulle han kastreres så han kan gå sammen med mine to hunner. Allerede i mandags da Pjuske blev aflivet snakkede jeg med dyrlægen om kastration, men jeg ved ikke helt hvad jeg skal vælge... Ham der er tilbage, Cocco, var den underdominerede og er en sød mørkebrun teddy der er meget selskabelig anlagt. Han har altid været nem at tage op og snakke med. Alt i alt en rigtig dejlig og nem dreng :) Han lader umiddelbart til at tage det pænt at han har mistet sin burmakker (de har gået sammen siden de var unger), men i dag da jeg havde ham oppe i sofaen til en omgang nus blev han ved med at kigge over mod mine hunner der sad nede i løbegården, og kaldte også lidt på dem. Og det knuste virkelig mit hjerte for jeg ville ønske at jeg bare kunne sætte ham ned til dem, således at de kunne gå sammen alle 3... :( Men eftersom han ikke er kastreret og de aldrig har fået unger duer det ikke...

Nu til mit endelig spørgsmål... Bør jeg lade ham kastrere? Han er omkring 4 år og har så vidt jeg ved (fik ham da han var 2 år) aldrig fejlet noget. Jeg havde hanmarsvin som lille hvor vi mistede to fordi de skulle kastreres. Mine forældre siger at det var fordi de bed stingene op efter operation at de døde. Var ikke så gammel så kan ikke selv huske det. Jeg er bange for at skulle miste ham, for han er virkelig et dejligt marsvin, men vil det være egoistisk af mig ikke at gøre det? Er det mere synd for ham at gå alene end at lade ham gennemgå en operation han måske ikke overlever, og hvor han formentlig har smerter efterfølgende?
Hvad er jeres erfaringer med kastration? Har I mistet jeres marsvin på det? Hvis ikke hvordan har efterforløbet så været og har I oplevet at de har bidt stingene op igen?
Er det en god eller dårlig ide at sætte en han ned til to hunner der er søskende og altid har gået sammen?

Beklager den lange forklaring og de mange spørgsmål, men skulle af med det :roll:

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Ensom han - kastration eller leve alene?

Indlæg af Lina »

Der ER jo altså en risiko, det ville være løwn at sige at det er der ikke. Men sidste ende mener jeg at det er risikoen værd, hvis man ikke ellers kan tilbyde ham en ven/kæreste med jævne mellemrum.

Spørgsmålet er så hvor god kondition han er i. Hvis han er i supergod form, så øger det ods for at det går godt. Er han ikke, så øger det ods for at det går skidt (uanset hans alder).
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Charlotte86

Re: Ensom han - kastration eller leve alene?

Indlæg af Charlotte86 »

Lina skrev:Der ER jo altså en risiko, det ville være løwn at sige at det er der ikke. Men sidste ende mener jeg at det er risikoen værd, hvis man ikke ellers kan tilbyde ham en ven/kæreste med jævne mellemrum.

Spørgsmålet er så hvor god kondition han er i. Hvis han er i supergod form, så øger det ods for at det går godt. Er han ikke, så øger det ods for at det går skidt (uanset hans alder).
Hvad mener du i forhold til kondition? Hans vægt eller hvor meget han bevæger sig rundt? Han har aldrig været den aktive nede i løbegården da han oftest sidder og gemmer sig, formentlig fordi han føler sig utryg over det åbne område en løbegård nu er...

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Ensom han - kastration eller leve alene?

Indlæg af Lina »

jeg mener om han er tyk eller tynd.. fast eller flommet. Altså i god form eller ej.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Charlotte86

Re: Ensom han - kastration eller leve alene?

Indlæg af Charlotte86 »

Lina skrev:jeg mener om han er tyk eller tynd.. fast eller flommet. Altså i god form eller ej.
Okay :) Nu er jeg ikke ekspert, men synes selv han er i pæn form. Sidst jeg vejede ham var vægten på 1150 g.

Hakunamatata

Re: Ensom han - kastration eller leve alene?

Indlæg af Hakunamatata »

Tror nu godt han ku klare,og blive kastreret..
Men som Line skriver,så er der altid en risiko for at man kan miste dem..
Ikk alle mutter der kan klare narkosen :?
Du ku evt købe en lille han-unge til ham som selvskab,det plejer der ikk
være nogen probs i :wink:

von_fancy

Re: Ensom han - kastration eller leve alene?

Indlæg af von_fancy »

Hakunamatata skrev:Du ku evt købe en lille han-unge til ham som selvskab,det plejer der ikk
være nogen probs i :wink:
Ikke før den lille hanunge bliver større og vil markere sig.
Når den voksne tidligere har været den "underdominerende" tror jeg nemt en tilpas fræk unghan kunne finde på at tage føringen hvilket måske ikke ville ende i den smarteste situation.

Charlotte86

Re: Ensom han - kastration eller leve alene?

Indlæg af Charlotte86 »

von_fancy skrev:
Hakunamatata skrev:Du ku evt købe en lille han-unge til ham som selvskab,det plejer der ikk
være nogen probs i :wink:
Ikke før den lille hanunge bliver større og vil markere sig.
Når den voksne tidligere har været den "underdominerende" tror jeg nemt en tilpas fræk unghan kunne finde på at tage føringen hvilket måske ikke ville ende i den smarteste situation.
At købe en han-unge til ham er desværre ikke en mulighed, da jeg ikke ønsker flere marsvin efter dem jeg har nu. Kæresten og jeg vil gerne have kat(te) og det bliver først når vi ikke har marsvin. Det er aftalen... Ellers kunne man jo også blive ved i en evighed :wink:

Besvar