hvad er bedst til bund i bur??

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

stefan33

hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af stefan33 »

jeg har et par spørgsål vedr bundmatiale i bure.

merner at have læst et sted at man kan bruge spagnum og dæk bark til at ersatte spåner er dette rigtigt?????

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af Lina »

jeg ved ik med dækbark, men nogen bruger tørv, som vist er spagnum, og er glade for det.

Ellers findes der hamp og biobase som alternativer.

Alle bundstrø har fordele og ulemper. For tørven er ulempen at du risikerer at luftfugtigheden i hjemmet stiger markant - hvilket f.ex. er usmart hvis man bor i beton.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Ren

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af Ren »

Jeg bruger avisstrimler og spåner. Det er jeg ganske tilfreds med. Det holder i ca. 6 - 7 dage. Der bliver det pludselig meget fugtigt og så gør jeg det rent, for det skal de ikke gå i.
Det er meget sjælendt de kommer til at lugte.
Der kan jeg til gengæld sige at jeg havde dem til at gå i rene spåner for nogle uger siden. Jeg kunne lugte dem fra dag 2 (dog kunne hverken min mor eller min veninde - og de var altså skiftet om formiddagen på dag 1. Så har nok kunne lugte dem ca. 30 timer efter skiftet) og på dag 4 stank de virkelig!

bimsemor

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af bimsemor »

Mine mutter går i spåner. Jeg strør dog et lag kattegrus i bunden og det tager lugt ... skifter hver 7. dag og det er aldrigt vådt vådt... :) og lugter ikke...

Charlie

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af Charlie »

I Danmark er vi desværre langt bagud på marsvineområdet.
Den kendte engelske marsvineekspert Peter Gurneys skriver i sin marsvinebog (fra 1999) at han anbefaler papir-/avisstrimler og hø som bundlag og fraråder at bruge spåner/savsmuld.

Billede (link til større og mere læsevenlig version nedenunder)

http://i732.photobucket.com/albums/ww32 ... 8905a6.jpg


I England og USA bruger man idag meget Carefresh som bundmateriale som også er fremstillet på papirbasis.
Det er lige kommet i handlen i DK. Det er supergodt, men er desværre hundedyrt. :(

Jeg er glad for at bruge avisstrimler med et lag af spåner ovenpå.
Det er blevet mit foretrukne. Jeg har også forsøgt mig med tørv/spaghnum som jeg syndes bliver for fugtigt og hemp/biobase som også er godt men dyrere end spåner.

Avisstrimlerne nederst forlænger levetiden og mindsker lugten både sammen med spåner og biobase.
Det skal være strimler og ikke hele aviser da fordampningen af fugt er super i strimlerne hvorimod hele aviser bliver dyngvåde.

Anna
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 98
Tilmeldt: lør 4. sep 2010 08:55
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af Anna »

carefresh er godt, men ret så pebret i prisen. men det holder bedre på lugten end spåner.

von sortfod

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af von sortfod »

Jeg vil nu gerne se noget forskning der siger at spåner er så dårlige for marsvin at det ligefrem er så dårligt at benytte spåner til dem.

Der er jo også stor forskel på spåner. De findes jo lige fra det fine som nærmest er savsmuld og til virkelig grove spåner som stort set ikke støver.

Der er sket meget i udviklingen af spåner og andet underlag.

Jeg forstår dog ikke at han skriver at spåner gør at fugten ikke fordamper. For det vil jeg så sige modsat. Eftersom jeg har betydelig mere fugt i lejligheden jo flere dage der går fra bur skift og til det næste. Og det er altså i luften vi her taler om.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af Lina »

det med spåner og ikke godt for marsvin - jeg havde en snak med en spånepusher om det. Og han ku forklare at forskellen ligger i træsorterne. Åbenbart bruges der andre træsorter til spåner i f.ex. usa, der har jeg osse hørt at man kan specifikt udvælge spånerne alt efter hvilken træsort det er. Her er spåner jo bare spåner. Nu husker jeg jo detaljer som et hul i jorden, men ihvertfald fik jeg forklaret at de træsorter man bruger herovre ikke udgør det samme problem.. og at de træsorter som er et problem for visse dyrearter, de bliver ikke brugt til spåner.
Jeg har osse snakket med flere englændere som bruger spåner - heller ikke de har oplevet problemer med dem.

Men jeg vil gå så vidt at sige, at hvis man bruger spåner med meget støv i, at det så snildt kunne irritere deres luftveje - ikke pga træsorten, men ganske enkelt fordi det er støv. Jeg vil ikke selv bruge spåner med meget støv i, for mine dyr bor i mit soveværelse, og jeg kan godt mærke forskel hvis der er for meget spånestøv i luften - det er heller ikke behageligt for mine lunger, men er altså stadig ikke noget der frembringer allergiske reaktioner, men udelukkende reaktion på støv-irritation.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von sortfod

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af von sortfod »

Det er spåner fra fyretræer der er problemet bla. ved rotter. Bla. fordi de afgiver phenoler.

runa
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 471
Tilmeldt: tors 17. apr 2008 09:05
Geografisk sted: agerskov
Kontakt:

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af runa »

Efter at have læst artiklen, vil jeg bare lige sikre mig at jeg har læst rigtig. Er det kun aviser (i strimler) også masser af hø oven på der anbefales. For det vil da være super nemt og billig for os som selv bor på en gård, men kan det passe ? Er der nogen af jer der har prøvet det ?
Opdræt af ch-teddy`er og kæledyr.

von sortfod

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af von sortfod »

Jeg ville aldrig bruge hø da hø ikke suger og bliver noget vådt sjask og kan umidelbart ikke se aviserne i strimler skulle ændre på det.

Charlie

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af Charlie »

runa skrev:Er det kun aviser (i strimler) også masser af hø oven på der anbefales?
Ja det er det han mener. Jeg har længe brugt avisstrimler med spåner eller biobase (bedst) ovenpå, men nu har jeg fået hentet høballer hos en landmand, så nu vil jeg prøve det.
Jeg vil kun anbefale avisstrimler hvis man ikke har for mange dyr da det tager tid. Hvis man har mulighed for at hente malkuleret papir på et kontor e. lign. så kan det klart anbefales.

Det er voulumen, spændstigheden og luftindholdet imellem de malkulerede aviser som gør at de suger så godt, lader fugten fordampe og holder bunden tør. Derfor vil høet ovenpå heller ikke blive så sjaskvådt.

Charlie

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af Charlie »

Lina skrev: Nu husker jeg jo detaljer som et hul i jorden.....
Jeg elsker din måde at udtrykke dig på Lina! :vinde

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af Lina »

umiddelbart ville jeg tro at hø ovenpå, der så bliver tisset i, vil være en dårlig ide.
Jeg kan nemlig godt huske min tid uden høhække (ikke fordi VISSE dyr ikke hiver det ned og tisser på alligevel :evil: ), og tissehø er bare ik særlig lækkert. Høet suger elendigt, og tisset får det til at lugte meget værre end hvis tisset f.ex. kun var i spånerne.
Sekundært, så kan det være svært nok at skaffe lækkert spisehø, så personligt tror jeg ikke at jeg ville 'ofre' det for at de ku gå og tisse i det istedet for, hehe
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von sortfod

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af von sortfod »

jeg vil så hellere ha at tisset ikke fordamper da jeg har rigeligt med fugt i luften ved spåner så jeg skal ha en affugter kørende hele vinteren, som lige kan holde det i skak...

Besvar