hvad er bedst til bund i bur??

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af Cillecc »

Tak for hjælpen :) kan være man skal prøve det hvis det er en succes :)
og så et sidste spørgsmål :p
Er der nogen der ved om man kan få biobase på sjælland til en rimelig penge?
Billede

Brugeravatar
LenePi
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1287
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 13:12
Geografisk sted: Bække, Jylland.
Kontakt:

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af LenePi »

Uh tror jeg vil prøve med træpiller under spånerne og såh lave et par affugtere.. Er sikker på det vil hjælpe en hel del i mutteskuret, nu hvor vi går den kolde tid i møde :)
Venlig hilsen Lene.
Billede
Mutter er ikk bare kæledyr, men en Livsstil.

Thea1

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af Thea1 »

Biobase er 100kr for ca. 15kg i zoozity :)

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af Cillecc »

okay super :) tusind tak :D
Så må jeg smutte på toget og tage til zoo zity
Billede

Thea1

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af Thea1 »

Så har jeg prøvet i noget tid med træpiller i bunden og min bedømmelse: :)

Det suger som det skal, men det er svært hvor meget man lige skal komme i. Jeg syntes måske at det er lidt spild af penge for skifter bur lige så ofte som ellers..

Så jeg tror mest at det er lidt en smagssag, fra person til person :)

von4kløver

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af von4kløver »

Biobase i Næstved (ved godt det er ret langt fra Nordsjælland...) til 74 for en balle.

Brugeravatar
Ups
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1324
Tilmeldt: tirs 23. sep 2008 20:02
Geografisk sted: Viborg Kommune
Kontakt:

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af Ups »

Jeg er igang med at teste rapsstrøelse :) Jeg har fået en aftale istand med et firma som sælger forskellige former for strøelse til kvæg, heste m.v. og de ville gerne igang med at sælge til smådyr også.

Indtil videre er jeg meget positiv. Strøelsen er tung og støver ikke. Den er lugtfri ( synes spåner stinker :? ) og mutterne virker glad for det :D
Sagde Nanna
Mutternes ærbødige slave

taznia

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af taznia »

jeg har aviser i bunden, så et lag frotte stof (eller et gammelt håndklæde) og så fleece tæppe øverst.

Tis etc går lige igennem fleecen, og bliver opsuget af frotten så det altid er dejlig tørt i buret. Aviserne tager hvis der lige kommer lidt rigeligt i deres ynglings tisse område...
lortene bliver fjernet med 1-2 dages mellemrum, med en håndstøvsuger...

Brugte spåner i et stykke tid, men den ene af mine mutter have en raspende vejrtrækning, og efter en tur hos doktor dyr og med medicin under armen, uden at det hjalp, foreslå han mig at prøve at undgå spåner, fordi det kunen vælre en eller anden slags allergi.. nåh, men hvo om alting er, søgte jeg lidt rundt på nettet, og besluttede for at prøve fleece måden...

De elsker det simpelthen, og det er bare så dejligt, at man kan tage og smide det hele i vaskemaskinen og tumbleren, og så kan det bruges igen og igen og igen og igen... well ;)

bonus er at mutten nu kun rasper når hun forsøger at æde ALT maden før de andre opdager der er kommet nyt foder... eller de opdager der er foder tilbage.. eller hun skal stjæle agurk... ^^

LovelyLilac
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 170
Tilmeldt: søn 23. maj 2010 09:04
Geografisk sted: Skovlunde

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af LovelyLilac »

Når nu vi snakker om bundmaterialer - og hvad der er bedst - så har jeg et andet spørgsmål i den forbindelse:

Hvordan skaffer i jer af med affaldet? Går ikke ud fra at de af jer der har flere end 10 mutter kan klare jer med at smide det i affaldscontaineren? Kører i på genbrugsstationen en gang om ugen? Eller?

Og sidder så lidt og griner af mig selv. Kunne simpelthen ikke forstå hvordan nogen har tid til at sidde og rive aviser istykker i små fine tynde strimler til burstrøelse - indtil jeg læste "makulator" - aha! Hold da op en film
jeg havde nået at se for mit indre blik. :rofl Flot Maja!
Hilsen Maja - og mutterne Omega og Holger, Bob + Sus

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af Marsvin »

Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Ren

Re: hvad er bedst til bund i bur??

Indlæg af Ren »

LovelyLilac skrev:Og sidder så lidt og griner af mig selv. Kunne simpelthen ikke forstå hvordan nogen har tid til at sidde og rive aviser istykker i små fine tynde strimler til burstrøelse - indtil jeg læste "makulator" - aha! Hold da op en film
jeg havde nået at se for mit indre blik. :rofl Flot Maja!
Altså havde makulatoren ikke været opfundet, så havde mine ikke gået på spåner/avisstrimler.
Men må sige at Taznias bund lyder meget spændende. Er det bare helt almindlige håndklæder du bruger? Ikke noget fint og dyrt mærke? Frotte stof? Skal man så i en stofforretning? Eller kan det købes i supermarkeder?

Besvar