Anskaffelse af hun... til han...

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Lykke

Anskaffelse af hun... til han...

Indlæg af Lykke »

Jeg har 2 dejlige hanner der netop har fået et dejligt stort bur som de render rundt i. Nu kunne vi godt tænke os en hun og om noget tid gerne nogle dejlige unger. :)
Mit spørgsmål lyder så, kan det godt gå at købe en hun og sætte hende i et bur for sig selv, men i samme rum som de to hanner, som nu er omkring 7 måneder? Kan de godt gå rundt og evt. opfange dufte fra hende uden at komme op og slås? (selv om de stadig kun er sammen de to hanner i buret) :?:

Grunden til at jeg spørger er fordi, vi rigtig gerne vil have en hun fra lille af, så vi selv kan gøre hende tam og så have hende indtil hun er gammel nok til at blive drægtig.
Vi skal af med den ene han når hunnen er klar, det er selvfølgelig klart, men synes alligevel det ville være synd at skille de to gode kammerater ad allerede når der kommer til at gå et halvt års tid før hunnen må sættes sammen med den ene han det nu bliver?

Når det hele er som det skal være, kommer den lille nye familie til at gå sammen. Han og hun og evt. et par unger...

Hvad synes I? :)

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Anskaffelse af hun... til han...

Indlæg af Annetten »

Hvis det var mig der "bare" havde 2 hanner der var gode kammerater ville jeg ikke skille dem ad "bare" for at
få en hun og et kuld unger. Det ville være rigtig synd for dem begge.

Jeg syntes ikke det er klart at den ene han skal vige for en hun. Så ville det jo havde været bedre fra starten
af at havde købt en hun og en han.

von_fancy

Re: Anskaffelse af hun... til han...

Indlæg af von_fancy »

For det første, ja hvis hannerne er sensitive nok, så kan de sagtens opfange der går en hun i rummet og det kan give gnidninger mellem dem hvis man er uheldig.

Derudover, hvorfor skal i af med den ene han hvis han+hun skal sættes sammen? I har jo alligevel 2 bure, så hvorfor er det klart, i skal af med den ene? Jeg er ikke vil med id├®en om at den ene han skal vige for en hun, skal jeg gerne indrømme. Slet ikke to hanner der åbenbart fungerer godt sammen.

Hvad vil i lave unger for? Altså nogen dybere mening, eller bare fordi det kunne være sjovt/hyggeligt ? Sidstnævnte skal der selvfølgelig også være plads til, men i og med der er så mange marsvin sat i verden i forvejen og alle de komplikationer der kan tilstøde (drægtighedssyge, problemer med at føde, evt. dyre dyrlægebesøg uden for normal åbningstid mm.) som man skal være forberedt på, skal man nok lige tænke en ekstra gang for om det virkelig er noget man ønsker.

Bagefter vil i gerne have han, hun og unger til at gå sammen - i så fald skal hannen kastreres. Hunnen kommer i brunst lige efter fødslen igen, og derfor skal parret skilles inden fødslen. Derudover bør hun tidligst sættes til hannen (hvis han ikke er kastreret) når hun har fravænnet unger eller gerne senere,så hun kan nå at komme sig efter det hårde arbejde.
I kan selvfølgelig også bare få kastreret hannen og så når han har afdunstet i 14 dage - 3 uger, sætte ham sammen med hunnen. Ungerne skal jo så igen også skilles (i hvert fald hannerne) fra moren når de bliver 4 uger/vejer 300g. så de heller ikke laver ulykker.

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Anskaffelse af hun... til han...

Indlæg af Annetten »

Kunne ikke havde sagt det bedre selv, Benedicte.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Anskaffelse af hun... til han...

Indlæg af Lina »

Der er ingen garantier når det gælder hanner, så det kan ikke siges på forhånd om dine hanner vil ku enes, når de ka lugte en hun i nærheden.


Jeg fæster mig så lige ved "Når det hele er som det skal være, kommer den lille nye familie til at gå sammen. Han og hun og evt. et par unger... "
Det lyder sådan ikke helt så velovervejet altså.
Skal hannen efterfølgende kastreres? Hvad hvis der kun kommer et kuld på 4 han-unger? Er det med i overvejelserne at der kan tilstøde voldsomme komplikationer til en huns drægtighed, med efterfølgende dødsfald og store dyrlægeregninger?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar