Nysammensatte hunner- Hvad er ok?

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Phobia

Nysammensatte hunner- Hvad er ok?

Indlæg af Phobia »

Hej alle...

Jeg købte i forgårs en skinnybærerpige, Tiger, til at holde min skinnyhun Piggy med selskab. Jeg ved ikke omjeg havde forestillet mig at det ville gå totalt gnidningsfrit, men jeg syntes altså at det virker voldsomt! Så meget at jeg har skilt dem ad om natten, hvor jeg ikke kan holde øje med dem.
Piggy er efterhånden ret skrammet på bagpartiet, og det ser selvfølgelig voldsomt ud når det er på en skinny. Tiger jagter hende meget, bider hende i bagen, og Piggy flygter bare og piver ynkeligt og højt hver gang Tiger er i nærheden af hende. Jeg har hørt Tiger klapre med tænderne et par gange, men om det er af mig eller Piggy er svært at vurdere. Piggy gør absolut ingen modstand og virker ekstremt bange for Tiger, og trykker sig sølle så snart hun kan se hende. Piggy tør dog stadig at spise og drikke, men hun virker dælme ikke glad for sin nye ven.
Jeg har vildt svært ved at vurdere om det er mig der er for fesen og bare skal give det tid, eller om de bare er et skidedårligt match og jeg bør skille dem ad permanent. Så er jeg jo bare lige vidt og har så to enlige marsvin. :? Jeg er selvfølgelig også bange for at Tiger skader Piggy alvorligt, da jeg har hørt nogle virkelig uhyggelige historier om fatale bidskader.
Piggy er enormt tam, er 4-5 mdr. gammel og har gået alene nogle mdr. der hvor jeg fik hende fra. Hun virker meget mild, småfesen og rolig. Tiger er 6 mdr. gammel, ikke specielt tam og har ifølge hende jeg købte hende af før gået med både hunner og en kastrat.
Buret er rigeligt stort og blev rengjort grundigt inden jeg satte dem sammen deri.
Hvad gør jeg lige? HVOR voldsomt må det være?
Hvordan vurderer man om de stadig er i stadiet hvor de finder ud af det, eller om de bare ikke kan sammen?
Hvorfor bliver Tiger ved, når Piggy helt og absolut tydeligt tilkendegiver at Tiger har overtaget og at hun ikke udfordrer noget?
Hvor lang tid skal jeg give det før jeg evt. giver op?

Kan jeg gøre noget for at Piggy ikke ender med at blive et trist og trynet marsvin? Og kan jeg gøre noget for at Tiger ikke hapser mig, når hun nu ikke er så tam at jeg kan berolige dem begge ved at være der?

Mvh. Nana

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Nysammensatte hunner- Hvad er ok?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Hm det er svært at sige. Jeg synes sjældent det går gnidningsfrit, når man sætter voksne eller halvvoksne hunner sammen, og nogengange synes jeg endda de kan være slemme ved en hununge også, selvom den underkaster sig med det samme :?
For det meste, nøjes de dog med at løbe efter hinanden, og markere, ved at hakke ud efter de andre, uden at bide rigtigt. Skinnyen har ikke hår til at tage af for markeringerne, men den skal jo på ingen måde skambides.
Jeg satte en voksen hun sammen med to andre voksne i forgårs, og det har givet en del tumult, med løben forvildet rundt, når den ene har rørt på sig, pivelyden, som de siger, når de underkaster sig, og brummen og svingen med måsen. De to stærkeste har fundet melodien nu, og kan snuse til hinanden og spise af samme skål. Den nederste er stadig lidt trygget af balladen, men hun bliver langsomt mere afslappet. Jeg vil tro der ånder fred om en dag eller to, men det er aldrig rart, synes jeg. Ingen af dem har sår. Det holder jeg meget øje med, efter jeg har haft en stakkels unghun, som fik tæsk af en nervøs voksen hun, selvom hun underkastede sig. Men et par hårtotter er der røget, og det ville nok have givet sår på en skinny. Det kan være, at folk med erfaring med skinnyer vil komme på banen i denne tråd. Det håber jeg :)
Held og lykke med din sammensætning. Jeg håber de finder melodien :)
Billede

Besvar