Bustørrelse/sammensætning

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Phobia

Bustørrelse/sammensætning

Indlæg af Phobia »

Hej alle...

Jeg ved godt at der er mange meninger om emnet, men jeg har brug for lidt input omkring bure og grupper af marsvin.
Jeg har den her store lækre megastabile balje/plastickasse, som jeg gerne vil holde marsvin i på sigt. Den måler 120x100cm og kan deles op som det passer en. Der er RIG mulighed for hylder, hængekøjer og andet pladsskabende, så den vil virke "større".
Jeg har planer om at have max 7 hunner ialt, igen på sigt, og max to hanner. Nu er spørgsmålet så hvordan jeg bedst får udnyttet baljen optimalt, og hvordan og hvem der skal sættes sammen. Jeg ser følgende muligheder:

1. Jeg deler ikke kassen op overhovedet, og har en gruppe på 7 hunner gående i den, minus dem der er drægtige eller med unger. Hannerne må så gå alene når de ikke er med hun, evt. så de kan se hinanden uden at slås.

2. Jeg deler kassen op i to (2 stk. 60x100) og fordeler hunnerne så der går 3-4 stk. i hver del, minus de drægtige og dem med unger. Hannerne alene hver for sig når de ikke er med hun, med udsigt til hinanden.

3. Jeg deler kassen i to, og har en hungruppe på den ene side, og en han på den anden. Kan evt. dele buret op, så hannen får lidt mindre plads end hungruppen. Den anden han må så gå alene, med udsigt til en mindre hungruppe et andet sted. Ved ikke helt om det er maximalt udnyttet så, og jeg syntes ikke det er helt optimalt at have hunner flere steder på den måde.

Tricket er lidt at jeg vil undgå hunner der går alene, fordi deres burkammerat er taget fra for at gå ved han, eller for at føde. Jeg regner med at hunnerne vil være andre steder på skift, så det vil være sjældent at allesammen går deri. Hvad tænker i omkring det?
Burstørrelse vs. antal marsvin er selvfølgelig en smagssag. Jeg kan forstå at nogen siger max 3 svin på 100x50, og andre har op til 6 på samme plads. Jeg tænker at hylder kan gøre buret meget større, og derved give plads til flere marsvin.

Mvh. Nana

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Bustørrelse/sammensætning

Indlæg af Lina »

personligt ville jeg nok beholde buret uden inddeling - det giver langt bedre mulighed for at lave spændende indretning.
Hvis du så ender med et par finker, der bare ikke tåler synet af hinanden, så kan du jo altid dele det der. Men umiddelbart, så tror jeg det bliver sjovere at indrette uden en midterskilning.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Mutti
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1064
Tilmeldt: fre 22. jun 2007 17:14
Geografisk sted: Haderslev
Kontakt:

Re: Bustørrelse/sammensætning

Indlæg af Mutti »

Hvis du har planer om at have to hanner gående sammen, skal du ikke sætte dem klods op og ned af hungruppen i den samme kasse. De vil slås, når de kan se og lugte hunnerne så tæt på.
Billede
Med muttehilsner fra Rita

Agurken

Re: Bustørrelse/sammensætning

Indlæg af Agurken »

Hvor høj er kanten på baljen/plastkassen ??

Jeg tænker mest på udluftning.. Mener nemlig at "brugt" luft falder nedaf, så hvis der ikke er nogle form for ventilation i form af huller eller andet, så kommer der ikke ny luft ned i bunden.. :)

Phobia

Re: Bustørrelse/sammensætning

Indlæg af Phobia »

Lina skrev:personligt ville jeg nok beholde buret uden inddeling - det giver langt bedre mulighed for at lave spændende indretning.
Hvis du så ender med et par finker, der bare ikke tåler synet af hinanden, så kan du jo altid dele det der. Men umiddelbart, så tror jeg det bliver sjovere at indrette uden en midterskilning.
Det er netop det jeg er bekymret for. Det er vel sværere at ramme en god gruppe med mange, frem for færre? Jeg syntes også klart at kassen uden inddeling virker sjovest. Jeg kan jo faktisk bygge i flere etager inde på midten så.

Mutti skrev:Hvis du har planer om at have to hanner gående sammen, skal du ikke sætte dem klods op og ned af hungruppen i den samme kasse. De vil slås, når de kan se og lugte hunnerne så tæt på.
Som skrevet skal hannerne enten gå alene hver for sig, eller også skal den ene gå nede ved siden af hunnerne, men adskilt fra dem. Jeg regner ikke med at kunne sætte to avlshanner sammen på den måde, med hungruppen lige ved siden af.
Agurken skrev:Hvor høj er kanten på baljen/plastkassen ??

Jeg tænker mest på udluftning.. Mener nemlig at "brugt" luft falder nedaf, så hvis der ikke er nogle form for ventilation i form af huller eller andet, så kommer der ikke ny luft ned i bunden.. :)
Nu skulle rummet de står i jo helst ikke være ren beklumret stillestående luft. :) Jeg kan godt se hvad du tænker på, men hele kassens åbning er jo åben. Jeg har ikke tænkt mig at dække den til med noget. Måske max noget volierenet. Kassen er heller ikke særligt dyb. Jeg mener den er 45 eller 50 cm dyb. Jeg tror ikke at det bliver et problem, medmindre luften i rummet står fuldstændig stille og det er vel sjældent det sker. Det er nok ikke værre end iskabsburene der jo er lukkede hele vejen rundt og endda med kant foran.
Kender dog godt problemet fra dengang jeg havde rotter. Overtog engang et par, som begge havde skader på luftvejene, fordi de havde gået i et akvarium der var dækket til med et trælåg med ganske få lufthuller. Rotternes pis bliver lynhurtigt farligt for dem. De overlevede heldigvis, men begge havde tendens til lungebetændelse og lød generelt pibende når de trak vejret. Vildt sørgeligt. :(

Phobia

Re: Bustørrelse/sammensætning

Indlæg af Phobia »

Jeg kan åbenbart ikke redigere indlægget... Men altså. Pointen med rotteparallellen var, at det ikke var CO2forgiftning, men derimod skader pga. ammoniakdampe fra deres tis. 8)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Bustørrelse/sammensætning

Indlæg af Lina »

Phobia skrev:Jeg kan åbenbart ikke redigere indlægget...
nej, den funktion er kun til rådighed i ca 5 minutter efter at man har postet sit indlæg. Dette er takket være nogen få dompappe, som misbrugte funktionen, og derfor valgte vi at sætte en tidsbegrænsning på.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar