negleklipning

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Marizzle

negleklipning

Indlæg af Marizzle »

Hej alle.:)

Jeg har et lille spørgsmål. Jeg kommer enkelte gange til at klippe min mut for langt tilbage i neglen. og den skriger op. og jeg får det altid mega dårligt. er der noget jeg kan gøre for at undgå at ramme forkert, og lindre på smerten ..er bange for han aldrig tilgiver mig igen. hehe.


Marie

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: negleklipning

Indlæg af Saturn »

Det er rigtig svært at forklare på skrift. Men jeg formoder at din muts kløer er sorte, og derfor er det svært at se spidsen af blodårene.
Hvis du trækker din muts ene bagpote bagud og kigger på kløerne underneden, kan du rimelig godt se, hvor den "døde" negl starter, for det er der hvor neglen bliver sådan lidt hul i midten/U-formet. På forpoterne vil jeg anbefale dig at prøve at huske fra gang til gang, hvor til, du kan tillade dig at klippe. Men er du usikker, så klip meget små stykker af gangen og nærmer du dig blodårene, så begynder neglen at være meget sort i midten af klippet.
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: negleklipning

Indlæg af Lina »

og du kan istedet for at klippe igennem med det samme, lade klipperen 'nive' neglen, for niver den om blodåren, så hyler kræet - og du kan rykke saksen lidt længere ud.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: negleklipning

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Det er selvfølgelig synd for marsvinet, når der går hul, men jeg synes ikke du skal føle dig som en dårlig marsvinemor af den grund. Du gør jo dit bedste for at lære det, og det er langt værre, med dem der ikke klipper klør tit nok. Lenes (Saturn) råd er rigtig godt, og så er det vigtigt, at holde godt på foden, så ikke marsvinet kan rykke på den, så man af den grund kommer til at tage et stykke for meget :)
Billede

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: negleklipning

Indlæg af Saturn »

Jeg vil også sige, at jeg altså har nogle mutter, som hyler og skriger når jeg klipper deres negle, og det er uanset om det er "tæt-på" eller ej :roll: . Så for mine mutter duer den regl med at de hyler hvis man er for tæt på ikke - de hyler uanset hvad :doubt:
De fleste af mine mutter er heldigvis super søde, så de hverken hyler eller andet, når jeg kommer for tæt på 8) .
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: negleklipning

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

:lol: Ja min gamle tøs, der blev 5 år og 8 måneder, blev ved med at tro hun skulle dø, hver gang hun fik klippet negle. Til sidst opgav jeg at tro på, at hun lærte det med tiden :roll: og så hoppede hun helt op på skulderen og skulle trøstes og putte bagefter -skøre dyr, men også ret cute.
Billede

ZenZen
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 768
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 13:45

Re: negleklipning

Indlæg af ZenZen »

Jeg har en han der gør nøjagtig det samme Rikke. :lol: Altid op på skulderen og ha rigtig ondt af sig selv...
Han havde dog ikke fået klippet kløer i halvandet år før jeg fik ham så derfor var det noget nyt for ham...

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: negleklipning

Indlæg af Saturn »

Snehvide herhjemme burde jo absolut være den letteste at klippe kløer på, men næææh nej. Hun napper mig så godt hun kan ved hver enkelt klo, og hun er super til at sno sig, så hun får markeret hver gang. Ellers er hun jo sød og blid overfor Isabell, men mig ... :roll:
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Besvar