Spørgsmål fra en ny marsvineejer

Spørgsmål og svar om pasning af marsvin.

Redaktør: Redaktører

Spørgsmål fra en ny marsvineejer

Indlægaf Peaches skrevet man 8. mar 2010 16:18

Hejsa

I sidste uge blev min kæreste og jeg de lykkelige forældre til et par bedårende marsvinebrødre. Jeg er ret god til at bekymre mig, og jeg har lidt svært ved at lure hvor godt de 2 små pelstotter enes. De har 1 hus i buret, og der sover de begge to. Men de sidste 2 dage, har de på skift sagt en sjov snurrende spinde-agtig lyd, hvis den ene af dem var i huset og den anden kom løbende ind. De bider ikke hinanden eller noget, men snurrer meget og af og til forsøger de på skift at snuse til hinanden bagdele. Jeg har googlet meget om marsvinelyde, men har lidt svært ved at forstå forskellen på de spindelyde de laver. Betyder det, at de er vrede på hinanden? Bør vi anskaffe et hus til, så de ikke skal deles? De er ca 8 uger gamle. Er det normalt de pisker rundt og spjætter? Det gør de især når de får mad, nyt hø eller en papirspose at lege med. Er det fordi de er glade? Det er måske nogle dumme spørgsmål, men jeg er meget bekymret for ikke at passe dem godt nok.

Håber I kan hjælpe!

Charlotte
Peaches
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne

Re: Spørgsmål fra en ny marsvineejer

Indlægaf von_fancy skrevet man 8. mar 2010 16:22

Tillykke med jeres nye marsvin :)

At de løber rundt og spjætter er det der populært kaldes at de popcorner. Det er noget de gør af glæde :)

Den lyd du hører fra dem, er en brummelyd? Det drejer sig givetvis bare om dominans, da de er jævnaldrende og derfor skal finde ud af hvem af dem der skal bestemme. Men når de ikke slås ville jeg bare lade dem gøre det :)

Men det kunne måske godt være en god idé med et hus mere så de ikke behøver dele.. :)

Og nej, der er ingen dumme spørgsmål :)
Mvh. Benedikte

Billede
Brugeravatar
von_fancy
Mutteforumjunkie :-)

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Peaches skrevet man 8. mar 2010 16:26

Tusind tak for dit svar. Så det gør ikke noget, hvis de forsøger at dominere hinanden? Jeg ved ikke helt om jeg vil kalde det brummen, men det er det måske nok. De siger af og til en lignende lyd (hvis ikke identisk) når jeg aer dem eller de hører telefonen ringe.
Peaches
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne

Indlægaf von_fancy skrevet man 8. mar 2010 16:30

Ja så ved jeg godt hvilken lyd der er tale om :)
Det er helt naturligt at de skal finde ud af hvem der skal dominere i buret. Især når de er jævnaldrende så er der ikke nogen naturlig rangorden imellem dem, så derfor skal de finde ud af det :)
Mvh. Benedikte

Billede
Brugeravatar
von_fancy

Indlægaf alatind skrevet man 8. mar 2010 16:32

Enig med von fancy...

Hvis deres "snurren"/brummen følges med en vuggende bevægelse, hvor de skiftevis skifter vægt på bagbenene, en slags langsom dans...så er det dominans, den samme opførsel en han ville gøre overfor en hun, når han vil parre hende. Men altså imellem to hanner er det for at finde ud af hvem der skal være 1'er og 2'er i rangorden. Meget normalt for to unghanner.

Den lignende lyd, som ofte er lidt hurtigere og varer kortere tid, er en slags advarselslyd, hvis de hører noget de ikke kender og bliver lidt bange for..det kan jo være en kæmpe rovfugl og så skal flokken advares :wink: De kan også sige lyden hvis de ikke helt vil have det man gør...f.eks. hvis du aer dem og de ikke lige har lyst.
Hilsen Line Tind
Billede
Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)

Geografisk sted: Køge

Indlægaf Peaches skrevet man 8. mar 2010 16:38

Mange tak for hjælpen. Så jeg går ud fra der ikke er noget at bekymre sig om lige nu. Jeg har ikke bemærket, om de vugger med bagkroppen, men det vil jeg prøve at holde øje med. Trist den lyd ikke betyder, at de godt kan li' at blive nusset, for det lyder vildt sødt :D
Peaches
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne

Indlægaf von_fancy skrevet man 8. mar 2010 16:41

Peaches skrev:Trist den lyd ikke betyder, at de godt kan li' at blive nusset, for det lyder vildt sødt :D

Den kan også komme hvis man f.eks. lige får nusset dem på en plet hvor de ikke bryder sig om, eller for nogle hanners vedkommende hvis man nusser dem på rumpen - hvorfor ved jeg ikke :)
Mvh. Benedikte

Billede
Brugeravatar
von_fancy

Indlægaf Kjelin skrevet man 8. mar 2010 16:59

Prøv evt at give dem hver sit hus :)
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede
Brugeravatar
Kjelin
Videnspanel
Videnspanel

Geografisk sted: Roskilde, Sjælland

Indlægaf Peaches skrevet man 8. mar 2010 17:01

Jeg har fundet en papæske og klippet indgange i den. Nu ligger de i hver deres hule. Jeg må hellere få skaffet et mere hus så.
Peaches
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne

Indlægaf alatind skrevet man 8. mar 2010 17:06

god ide :) ...altid godt med gode sovepladser til alle beboere...enten huse som er store nok eller flere huse, det giver mindre fnidder i buret :)
Hilsen Line Tind
Billede
Brugeravatar
alatind

Indlægaf Maria M skrevet lør 13. mar 2010 20:53

alatind skrev:De kan også sige lyden hvis de ikke helt vil have det man gør...f.eks. hvis du aer dem og de ikke lige har lyst.

Sikker? fordi mine mest kælne hunner brummer da jeg aer dem, og det er når de kan li det :doubt:
Maria Mortensen

Billede

6.6 marsvin + unger - 1.4 deguer - 3.10 natalmus + unger - 2.0 tamrotter - 0.1 kat
Brugeravatar
Maria M
Har styr på mutterne :-)

Geografisk sted: Odense S

Indlægaf ZenZen skrevet lør 13. mar 2010 22:18

Maria M skrev:
alatind skrev:De kan også sige lyden hvis de ikke helt vil have det man gør...f.eks. hvis du aer dem og de ikke lige har lyst.

Sikker? fordi mine mest kælne hunner brummer da jeg aer dem, og det er når de kan li det :doubt:

Det vil jeg også sige. Min mest kælne hun lægger sig helt flad på maven med benene bagud samtidig med den brummen når jeg aer hende. Hun strækker sig også altid og gaber højt :mrgreen:
ZenZen

Indlægaf alatind skrevet søn 14. mar 2010 10:22

ZannDra skrev:
Maria M skrev:

Det vil jeg også sige. Min mest kælne hun lægger sig helt flad på maven med benene bagud samtidig med den brummen når jeg aer hende. Hun strækker sig også altid og gaber højt :mrgreen:

Ja, jeg vil stadig holde på at det er fordi de ikke vil aes på det sted eller på det tidspunkt. Det er selvfølgelig et fortolknings-spørgsmål. Men det passer nu stadig meget godt med jeres beskrivelse, da jeg vil tolke det som at de sagde "Jeg ligger dejligt her, og vil bare ligge og ikke røres, men nyde at ligge her i varmen alene og blunde"...hvis de gerne ville kæles ville de, efter min tolkning, sige hyggelyde og ikke brumme :wink:
Især da I skriver at det er meget kælne hunner, som så sikkert også er meget tamme og vant til at komme op...hvis det var en lidt mindre tam mut som brummede, så kunne det være usikkerhed der fik den til at brumme. Så ja, jeg mener helt bestemt at brummelyden ikke er en "jeg kan li det, bliv ved"-lyd :)
Hilsen Line Tind
Billede
Brugeravatar
alatind

Indlægaf CBKHLeo skrevet søn 14. mar 2010 13:55

Det vil jeg så også mene. :oops:
Hvis det var, at de var virkelig glade for det,
så ville de sige: "Iiih, iiih, uuah uuah lige der...mumle...mumle..iiih"
Mens de maser sig ned og ligger sig godt til rette,
lige indtil man kommer væk fra den gode spot. :lol:
Mutteslave i oplærning
Ergo tom hjerne klar til påflydning!
Kaffe livsvigtigt
Hilsen Camilla - Tante Bella
Brugeravatar
CBKHLeo

Geografisk sted: Rødding, Spøttrup

Indlægaf ZenZen skrevet søn 14. mar 2010 17:24

CBKHLeo skrev:Det vil jeg så også mene. :oops:
Hvis det var, at de var virkelig glade for det,
så ville de sige: "Iiih, iiih, uuah uuah lige der...mumle...mumle..iiih"
Mens de maser sig ned og ligger sig godt til rette,
lige indtil man kommer væk fra den gode spot. :lol:

Min hun maser sig netop ned og lægger sig godt til rette, mens hun brummer. Hun slikker ovenikøbet mine fingre hvis hun kan komme til det....

Men så længe de ikke virker generet så aer jeg dem, men jeg kan nu altid se når de ikke gider det og så stopper jeg...
ZenZen

Næste

Tilbage til Pasning