Tips til alergikker

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Meddie

Tips til alergikker

Indlæg af Meddie »

Jeg har fået lov til at prøve at have marsvin! :D
Men min mor har alergi, vi ved ikke om det er blevet (eller værre)

Har i nogen gode fif?

Mine egne:

Hyppige burskift
Den skal sidde på et håndklæde når den er ude
Self. vaske hænder bagefter
Og at min mor ikke skal røre ved dem

Andre?

von_fancy

Indlæg af von_fancy »

Godt med udluftning :)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Og så er det nok en god ide at have siddende på et håndklæde, mens du børster jævnligt. Så bringer du ikke fældede hår rundt i hele huset.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Meddie

Indlæg af Meddie »

Tak for svar :D
Kom liige til at tænke på at man kunne jo købe et lukket bur?
Altså uden tremmer.

Maria Voigt

Indlæg af Maria Voigt »

Altså jeg er ked af at sige det, men er de mor allergisk for marsvin, så vil hun og marsvinet ikke kunne opholde sig i samme rum, og det tøj du har på når du kæler med dit marsvin, skal helst ikke komme udenfor dette lokale.
Når der luftes ud, er det vigtigt ikke at lave gennemtræk ind til de rum som din mor befinder sig i, da allergenerne (histaminerne - dem der fremkalder allergisymptomerne) er bitte små, og ikke kun sidder i pelsen, men også i marsvinets hud. Så ligesom støv i huset består af en vis procentdel døde menneskehudceller, består støvet i marsvinets rum også af en procentdel døde marsvinehudceller. Husk også, at du selv eller en person uden allergi for marsvin, skal gøre rent i det rum, hvor marsvinet står. Alt sammen ting, der er nødvendige at tage hensyn til, hvis man vil være sikker på (eller i hvert fald næsten sikker på) ikke at fremprovokere allergiske symptomer.

Man kan være heldig at en allergi ikke forværres, men forbliver ved et tåleligt niveau, der ikke belaster kroppen alt for meget, og nemt kan holdes nede med antihistaminer (medicin mod allergi).

MEN allergien kan også blive værre, og det er desværre en stor belastning for kroppen og allergikerens generelle sundhed.

MEN (igen :wink:) min søster og hendes ekskæreste havde katte, som befandt sig over alt i deres lejlighed, samtidig med at han egentlig havde allergi overfor dem. Jeg tør ikke sige om det var fordi han spiste en eller anden form for fødevarer der hjalp, eller dyrkede meget motion eller fordi kattene var langhårede (:roll:) - men han var, og forblev, ikke synderligt mærket af det :roll:

Jeg er selv allergisk overfor støvmider (m.m.) - sådan nogle er overalt i hjemmet. Marsvinet er meget nemmere at begrænse til kun at være i et enkelt rum :)

Nu må du sige til, hvis jeg skal forklare det lidt mere nede på jorden, og så ønsker jeg dig rigtig meget held og lykke med din(e) kommende mut(ter) :D

Meddie

Indlæg af Meddie »

Hey tak for svar.

Tjaah.. Jeg har snakket med min mor om det, specielt om lukkede bure så det ikke støver for meget.
Jeg tror ikke alergien er S├âÔǪ slem at det vil påvirke hende med døde marsvineceller? Ved det ik, men man kan jo sætte det på en prøve.

Det er mig som går rent på mit værelse (støvsugning, oprydning mm.)
Og det vil jo nok hjælpe hvis jeg støvsuger ca. 1-2 gange om ugen og passer på med ikke at sætte dem direkte på mit tøj.
Min mor tager i forvejen noget allergispray, så det kan jo nok også godt hjælpe lidt på det med mutterne :wink:

Meddie

Indlæg af Meddie »

Skulle også spørge fra min mor om der evt. var en race som var god til allergi?

Klokholm

Indlæg af Klokholm »

Hejsa

Jeg ville for jeres alle sammens skyld arrangere at din mor og dig tog ud til en marsvineejer og tjekkede efter hvor meget hun reagerer. Det ville være frygtelig synd for jer alle hvis hendes allergi er så slem at du ikke kan beholde din nye mut.

Maria Voigt

Indlæg af Maria Voigt »

Det tror jeg ikke... Men der er racer man måske skulle gå udenom, da har en lidt større tendens til skæl og løse hår. Men dette er ikke en sikring, da alle marsvin kan få et hudproblem på et tidspunkt (selvom størstedelen aldrig får det).

Hvis marsvinet (helst marsvinene, da de jo er flokdyr) bliver passet og fodret korrekt, vil chancerne for hudproblemer være væsentligt indskrænket.

Det er nogle der mener at skinnyer skulle være særligt allergivenlige, da de ingen pels har - dette er en skrøne.

Men det er nok en fordel at gå uden om teddyer, da de er ret følsomme i deres hud (både overfor temperatur- og foderskift), og har tendens til "teddy-skæl". Det er ærgeligt, da det ellers er en race, kendt for sit milde temperement. Ofte er skinnybæreren heller ikke særlig allergivenlig.

Langhårede er der igen stor forskel på, men uden at være helt sikker, så vil jeg tro, at det måske også er bedst at styre uden om denne gruppe af racer.

Tilbage er den korthårede - glathåret eller hvirvlet (med rosetter) - og evt. den semilanghårede.

Mit råd: søg efter korthårede m. eller uden hvirvler, der har haft den bedste opvækst med korrekt foder og pleje. Ydermere kan man også begynde at kigge tilbage i avlslinier - men det er nu mest, hvis man 'kender' dyrene der :wink:

Klokholm - det lyder som en god id├â┬® :)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Hvis man klipper sin langhårede i en fiks page, så tror jeg faktisk at det er dem som fælder mindst, og hvor det er nemmest at styre de fældne/afbørstede hår bagefter. Synes nemlig nogen af mine korthårede fælder som svin.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Meddie

Indlæg af Meddie »

Tak for svar! Det er en stor hjælp for mig!
Okay. Så tror jeg at jeg vil holde mig til korthårede.
Men jeg tror ikke rigtig man kan sammenligne på den måde at forstå hvis man tager hen til en marsvineejer, fordi at hendes allergi bryder vist ikke ud lige med det samme. Ellers skulle det være en marsvineejer som kun havde 1 eller 2 marsvin :)

Meddie

Indlæg af Meddie »

Nåår okay..
Så er jeg lidt forvirret :D
Men det skal helst være en race som fælder MINDST muligst.
Så det er altså en langhåret/angora?

Meddie

Indlæg af Meddie »

Og hvad sker der da hvis de for hudproblemer?
Fælder de så? Og drysser skæl?
Senest rettet af Meddie ons 12. dec 2007 13:58, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Der er flere opdrættere med astma og/eller allergier i større eller mindre grad. En af dem jeg kender, hun havde sine dyr i et isoleret hus a la garage (bilen stod i carport), og så kunne hun tåle dem. Men hvis de boede indenfor, så gik hendes allergi amok. Her gik der netop noget tid inden det hele ramlede, så det er nok ikke lige til at drage en konklusion ud fra et besøg, næsten uanset antal marsvin.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Jeanett

Indlæg af Jeanett »

Jeg har selv allergi, jeg er faktisk testet for om jeg kan tåle marsvin og i følge testen så kan jeg IKKE tåle marsvin. Nu er det sådan at jeg opdrætter teddyer, og de går inde i deres eget værelse men altså i lejligheden hvor jeg bor :) Jeg mærker INTET til dem og det er til trods for at jeg har omkring 30 marsvin.
Du snakker om et lukket bur, altså uden tremmer, det tror jeg ikke ville gøre nogen forskel, hvis det er marsvinene hun er allergisk overfor så kan det vist være hip som hap, eneste forskel jeg mener der ville være var at der ikke kom spåner eller hø ud på gulvet, men medmindre det er det hun er allergisk for så tror jeg et tremmebur ville være ligeså godt :)

Jeg synes hvis nu vi skal sammenligne, at der er stor stor forskel på fx kaniner og katte, for dem kan jeg absolut ikke tåle, men marsvin, det er noget andet, og det lyder underligt, men sådan er det i mit tilfælde ;)

Besvar