Tilskudsfoder til unger

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Anonymous

Tilskudsfoder til unger

Indlæg af Anonymous » tirs 14. feb 2006 19:35

Har hunnen fået et stort kuld, og er der kamp om modermælken, kan dette trick nogen gange hjælpe: Tag en skive toastbrød, skær skorperne af, læg brødet i en lille fladbundet skål og overhæld det med majsvælling. Killingemælk ville umiddelbart være det oplagte valg, men det er sjældent, de gider spise det. De fleste unger er helt vilde med majsvællingen og spiser løs af det og brødet. Jeg har et par gange fodret moderløse unger op på denne måde og brugte det altid, hvis der var fem eller flere unger i kuldene - med stor succes.

Husk at fjerne brødet efter et par timer, så der ikke udvikler sig for mange bakterier i det. Majsvælling kan købes i små kartoner, som kan holde et par døgn i køleskabet, når de er åbne - længe nok til, at man kan nå at få det brugt. Uåbnede kartoner opbevares ved stuetemperatur.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina » tirs 14. feb 2006 20:12

Er det babymad.. eller på hvilke hylder skal der søges?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.

I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Anonymous

Indlæg af Anonymous » tirs 14. feb 2006 21:12

Jeps, det er babymad :wink:

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Geografisk sted: KBH

Indlæg af Isa/De La Creme » lør 18. feb 2006 09:20

Det er da nemmere med pulver. Det kan holde sig længere. Jeg har altid en pakke på lager. Min sidste unge jeg håndopfodrede kunne jeg-i princippet-bare stikke sprøjten ned i buret så kom hun fisende. Problemet var bare at det gjorde mor også og møffede bebse væk :lol: Så jeg måtte have ungen op så mor ikke gaflede al maden.

Tilføjelse: det var kun sidst i forløbet ved en 4-5 uger jeg forsøgte med at fodre hende i buret ;)
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Anonymous

Indlæg af Anonymous » lør 18. feb 2006 10:48

Jeg bruger også pulver, når der skal bruges killingemælk, Isa, men lige præcis dette foder er jo ikke beregnet til at være primær næring, men - som overskriften siger - et tilskud til de store kuld, som ellers kan være ret langsomme om at komme op i vægt. Jeg har et par gange forsøgt at servere toastbrød overhældt med killingemælk, men det gider de ikke spise. Majsvællingen glider derimod ned med stor iver ;)

Besvar