Hjælp til bygning af bur... Tak til alle for hjælpen.

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Enas

Indlæg af Enas »

Glæder os til at se det færdigt... :D

Luna

Indlæg af Luna »

jeg har bare købt hobbyplader i bunden, de er betrukket med plastic fra fabrikkens side. Plexiglasset er sat fast i ledningsgange.

Jeanogkevin

Indlæg af Jeanogkevin »

jeg har også tænkt på når jeg skal bygge et speciel bur til den skinnyer at der så kommer en plexi plade i bunden for så er den altid til at gøre ren og så sidden den fast og blir ikke spist:)

Lene

Indlæg af Lene »

Sønnike er lige blevet færdig med vores nye bur. Det er lavet udelukkende af plexiglas pånær lige hjørnerne som er lavet af lister.. men...men...men... jeg tænkte jo ikke på hvor glas det glas er selvom der er spåner i bunden. Jeg tror jeg vil forsøge mig med vinyl. Grunden til at det skulle være udelukkende i plexi-glas var for at det skulle være så rengøringsvenligt som muligt.
Trappen mellem de 2 etager er også af en plexiglasplade, men trinene er lavet af en tynd stribe lim fra en limpistol, så grisene bedre kan gå op og ned, og trappen har allerede været i brug.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Hvor er billedet henne, jeg vil se Lene hvor fint det er blevet :D

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Lene skrev:Sønnike er lige blevet færdig med vores nye bur. Det er lavet udelukkende af plexiglas pånær lige hjørnerne som er lavet af lister.. men...men...men... jeg tænkte jo ikke på hvor glas det glas er selvom der er spåner i bunden.
.
Jeg ville lægge aviser hvis det var mig, det bruger jeg i bunden af et akvarie hvor jeg har mutter i, det er så let at gøre rent, jeg ruller ganske enkelt bare aviserne sammen, og dumper dem ned i en affaldspose, er der lidt spåner, der er røget ned på glasset, fejer jeg dem op med kost og fejeblad, det tager ikke 2 minutter at skifte underlag :D

Lene

Indlæg af Lene »

Jeg kan desværre ikke hitte ud af det der med billeder Rex. Jeg ville også så gerne vise grisene frem, men desværre....
Jeg tænkte på at uanset om man vælger vinyl eller voksdug, så er bunden vel lige så glat som plexiglas.
Jeg ved ikke rigtig med avispapir... det bider de vel i og får indtaget noget af sværten. Kan det ikke være sundhedsskadeligt for dem ?

von_fancy

Indlæg af von_fancy »

Lene skrev:Jeg ved ikke rigtig med avispapir... det bider de vel i og får indtaget noget af sværten. Kan det ikke være sundhedsskadeligt for dem ?
Der er ikke så meget sværte i aviser at det er sundhedsskadeligt for marsvin. Det er først ved kulørte ugeblade og lignende det kan være skadeligt. Som Peter Guerney skriver i sin bog: "Så længe de ikke læser aviserne først er det nok ikke helt galt" (eller sådan noget) :lol:

Lene

Indlæg af Lene »

Okay tak for svaret. Så vil jeg da bare benytte mig af avissiderne. Det er som Rex siger både hurtigt og nemt, og min bekymring er manet i jorden

mia-muller

Indlæg af mia-muller »

Jeg har aviser i bunden i det nuværende bur... Og de bliver ikke spist...

Katrine_y

Indlæg af Katrine_y »

Jeg er også i gang med et lignende burprojekt, spændende :? Men måske i lige kunne uddybe det der med gardinstængerne? Ved ikk helt om jeg har fattet vad de skal gøre godt for - er det for at kunne tage fronten af når der skal gøres rent eller hvad? Kan de ikk godt tisse ned i hjørnerne så? Og en ting til, nok mest et spørgsmål til Jeanogkevin - den der skillevæg du har lavet, har jeg forstået det rigtigt? Har du sat de der Vinkelbeslag fast i loftet og i bunden sådan at selve skillevæggen ikke er skruet fast til noget men bare sidder løst? Jeg er ved at overveje det der med skillevægge nemlig. Men hvis du har vinkelbeslag i bunden, hvad så når du tager skille væggen ud og kun har et rum - er de der vinkelbeslag så ikke i vejen?

Jeanogkevin

Indlæg af Jeanogkevin »

Katrine_y skrev:Jeg er også i gang med et lignende burprojekt, spændende :? Men måske i lige kunne uddybe det der med gardinstængerne? Ved ikk helt om jeg har fattet vad de skal gøre godt for - er det for at kunne tage fronten af når der skal gøres rent eller hvad? Kan de ikk godt tisse ned i hjørnerne så? Og en ting til, nok mest et spørgsmål til Jeanogkevin - den der skillevæg du har lavet, har jeg forstået det rigtigt? Har du sat de der Vinkelbeslag fast i loftet og i bunden sådan at selve skillevæggen ikke er skruet fast til noget men bare sidder løst? Jeg er ved at overveje det der med skillevægge nemlig. Men hvis du har vinkelbeslag i bunden, hvad så når du tager skille væggen ud og kun har et rum - er de der vinkelbeslag så ikke i vejen?
Gardinstangen:

Man skruer dem fast en i bunden og en i hver side- så højt som plexi pladen skal være ca(giver den bedste støtte) og så kan man nemlig let "kører" plexi pladen op når man renser buret sådan at man ikk blir helt ødelagt i armene af at gå over "kanten" for at skifte.
Man fuger rundt i hele kanten af burets bund også ved gardin stangen, derved kommer der intet tis ud.
Det eneste problem jeg har er at fordi min bund buer på alle hylderne fordi jeg ikke havde sat beslag under hylderne, så buer det stykke med gardin stangen også så alt spåner sidder i dem og plexi pladen derfor ikke kan komme ned, så husk endelig at fast holde dine plader/bunde/hylder med vinkel beslag som støtte, hvis du laver flere hylder:)

Skillevæg:

Jeg har kun sat beslag i toppen sådan lidt forskudt af hinanden så tæt på den plade du vil bruge til skille væg (jeg ville ønske jeg havde lavet min som plexi plade da det skaber bedre lys så buret ikke ser så småt og mørkt ud, og så dyrene kan kikke på hinanden)
Så kan du kører pladen ud og ind nemlig, hvis du sætter beslag i bunden vil dyrene jo slå fødderne på dem når der ikke er skille væg, så det nok en dårlig ide, hvis det kan undgås jo.

Du kan dog huske i de bure du vil have skillevæg mulighed der skal den nedeste gardin stang jo deles i to således at skillepladen kan trækkes ud af buret.
Det kan give lidt spåne spild på gulvet, men det kommer der alligevel de skal nok finde ud af at svine garantere:)

Du spøg bare igen hvis der er noget der ikke er forklaret uddybeligt nok ikke??

Håber du sætter billeder ind af dit projekt..

Katrine_y

Indlæg af Katrine_y »

Tusind tak :-) Så er jeg helt med. Synes os det var lidt skørt hvis der var vinkelbeslag i bunden. Havde egentlig også tænkt mig at have plexi-skillevægge, da jeg har en han der skal gå alene. Synes det ville være lidt synd hvis han ikke engang kunne se ind til damerne 8)
Smart med gardinstængerne, det må jeg vist hellere prøve :-)

Skal nok få billeder ind, men det går nok lige lidt tid før jeg kommer igang. Skal bruge en Ikea reol man åbenbart kun kan få i ├âÔǪrhus og København. Så nu går jeg rundt og venter på at min reol får transport mulighed (den er så træls at tage med i toget...) og min utålmodighed giver i øjeblikket udslag i en løbegård... :roll: Men den bliver vist færdig i morgen - så er problemet kun det ikke eksisterende digitalkamera... :shock:

Besvar