Plexiglas og savsmuld

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Rikke H

Plexiglas og savsmuld

Indlæg af Rikke H »

Hvordan har I forskellige indrettet bure med plexiglas, så der ikke hele tiden falder savsmuld ud "for neden" ?

Mine står i køkkenet, så jeg kunne godt tænke mig det blev mindsket lidt. Jeg har prøvet med en voksdug som går op ad siderne det går okey, men det skal langt op og ser ikke ret pænt ud og jeg er bange for mutterne bider i det. Jeg vil ikke have en fast liste da det skal være nemt at rengøre - hmm måske en løs :roll: . Jeg tror jeg har set en som har sat et ekstra lille stykke plexiglas før den store, gør det trikket? Andre løsninger?

flaxi

Indlæg af flaxi »

Jeg har en liste på mine.

Rikke H

Indlæg af Rikke H »

flaxi skrev:Jeg har en liste på mine.
Billeder :twisted: :D

Er de så sværre at rengøre?

Rikke H

Indlæg af Rikke H »

Så har jeg været inde på din hjemmeside og se dine flotte bure - holder den "lille liste" det inde?

von sortfod

Indlæg af von sortfod »

På mit det store har jeg valgte den træ liste i hver siden hvor der er en rille i som plexiglasset passer i, og så ligger der en liste i bunden. Sådan en som man kan bruge til gardin liste. Den holde plexiglasset inde i bunden. Hvis ikke den er der, kan nogen mutter godt skubbe plexiglasset ud ved hjælp af spåner.

Billede

Billede

Det fungerer godt, og det skal jeg bestemt også have i de næste bure når jeg selv skal til og bygge.

Og så når du hiver plexiglasset op når du skal gøre rent, så bruger man lige støvsugeren til at støvsuge den lille liste i bunden så der ikke ligger spåner i den og på med plexiglasset igen.

Christina

Fionias

Indlæg af Fionias »

Jeg har det på samme måde som Christina men også en høj træ liste i bunden den er ca 8 cm høj. Det er smart så vidt til at holde spåner inde men jeg har altså fundet ud af at det er lidt svært at muge ud når man skal over den kant.
Næste gang vil jeg lave den lidt lavere.

LenePi

Indlæg af LenePi »

I mit gamle skabsbur limede jeg voksdug i bunden og så ud mod plexiglasset lavede jeg den ca. 7 cm. længere og foldede den, så den lavede en kant op mod glasset.. højt nok til at der ikk kommer tid ned bagved og flexibel nok til at du bare kan skovle spånerne ud over kanten.
Hvis du bruger flere spåner, laver du bare kanten højere.
Billede
Billede

Næsedyret

Indlæg af Næsedyret »

Jeg har løst problemet ved at lave en lav kant en centimeter inde i buret og så har jeg lavet mine plexi-fronter om til låger -Det er jeg SUPER glad for!

Billede

Rikke H

Indlæg af Rikke H »

Ida, det er nok dine jeg har set - smart.

Tak for alle svarene og billederne - lige noget man kan bruge og få ideer af.

Jeg har selv fået løst prolemet, med jeres svar i baghovedet :-) Har taget en gardinstang, savet den til i hele længden af buret, lagt den løs i bunden/kanten, så den er lige til at fjerne ved rengøring :wink: Dog har den på midten en "dims med søm" som holder den på plads så den ikke kan skubbes ud af marsvinene, plexiglasset holder resten på plads :-)

Rikke H

Indlæg af Rikke H »

Forresten Ida, hvor har du købt det du har sat på plexiglasene?

Næsedyret

Indlæg af Næsedyret »

Rikke H skrev:Forresten Ida, hvor har du købt det du har sat på plexiglasene?
├â╦£hh...? -Mener du de der kanter jeg har sat på? -Dem har jeg købt i Bauhaus -en rulle med fem meter koster vist 69,- Let at klippe op og sætte på.

Rikke H

Indlæg af Rikke H »

Næsedyret skrev:
Rikke H skrev:Forresten Ida, hvor har du købt det du har sat på plexiglasene?
├â╦£hh...? -Mener du de der kanter jeg har sat på? -Dem har jeg købt i Bauhaus -en rulle med fem meter koster vist 69,- Let at klippe op og sætte på.
Ja dem :-)

Tak for det :-)

flaxi

Indlæg af flaxi »

Rikke H skrev:
flaxi skrev:Jeg har en liste på mine.
Billeder :twisted: :D

Er de så sværre at rengøre?
Ja det holder det inde, og jeg syntes ikke det er svært at rengører. på nogen af burene har jeg sat glasset lidt på skrå, der syntes jeg også det bliver inden i buret.

Besvar