Fantastisk Trimning!

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Anonymous

Indlæg af Anonymous »

meyer skrev:Jeg kan da kun sige at denne debat er helt ude af propositioner. Alle dyr skal da for søren soigneres!
Min gamle han (teddy - bliver af og til trimmet, ikke udstillet) skriger som en besat når han får renset ører - skal jeg lade dem gro til i skidt og møg? Han hyler endnu værre når jeg klipper negle på ham - nå men så må jeg jo lade dem sno sig omkring tæerne på ham når nu det er synd for ham! Til gengæld sidder han og mutter hyggeligt når jeg trimmer pelsen på ham, det ser næsten ud som om han synes om at få hevet alle de døde hår ud.
Har jeg på noget tidspunkt skrevet at man bare skal lade fx. neglene være?
Nej, de SKAL ha' klippet negle - og det ved vi jo udemærket godt ikke gør ondt. Det vil de ikke være med til, fordi man holder dem fast. Men det er livsnødvendigt for dem! Derfor bør man gøre det, ligemeget hvad de siger til det.
Det er altså ikke nødvendigt at klippe/trimme deres hår..
Der er altså forskel..

Mussy

Indlæg af Mussy »

Cookiecat skrev:
meyer skrev:Jeg kan da kun sige at denne debat er helt ude af propositioner. Alle dyr skal da for søren soigneres!
Min gamle han (teddy - bliver af og til trimmet, ikke udstillet) skriger som en besat når han får renset ører - skal jeg lade dem gro til i skidt og møg? Han hyler endnu værre når jeg klipper negle på ham - nå men så må jeg jo lade dem sno sig omkring tæerne på ham når nu det er synd for ham! Til gengæld sidder han og mutter hyggeligt når jeg trimmer pelsen på ham, det ser næsten ud som om han synes om at få hevet alle de døde hår ud.
Har jeg på noget tidspunkt skrevet at man bare skal lade fx. neglene være?
Nej, de SKAL ha' klippet negle - og det ved vi jo udemærket godt ikke gør ondt. Det vil de ikke være med til, fordi man holder dem fast. Men det er livsnødvendigt for dem! Derfor bør man gøre det, ligemeget hvad de siger til det.
Det er altså ikke nødvendigt at klippe/trimme deres hår..
Der er altså forskel..
Det ER nødvendigt at klippe langhårede marsvins hår. Og nødvendigt at trimme til udstillinger da der er regler for det.

meyer

Indlæg af meyer »

Nej men han skriger jo når jeg gør det, så må det jo gøre ondt på ham og er derfor synd, så burde jeg jo ikke gøre det ved ham.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Mussy-Musen skrev:
Cookiecat skrev:
meyer skrev:Jeg kan da kun sige at denne debat er helt ude af propositioner. Alle dyr skal da for søren soigneres!
Min gamle han (teddy - bliver af og til trimmet, ikke udstillet) skriger som en besat når han får renset ører - skal jeg lade dem gro til i skidt og møg? Han hyler endnu værre når jeg klipper negle på ham - nå men så må jeg jo lade dem sno sig omkring tæerne på ham når nu det er synd for ham! Til gengæld sidder han og mutter hyggeligt når jeg trimmer pelsen på ham, det ser næsten ud som om han synes om at få hevet alle de døde hår ud.
Har jeg på noget tidspunkt skrevet at man bare skal lade fx. neglene være?
Nej, de SKAL ha' klippet negle - og det ved vi jo udemærket godt ikke gør ondt. Det vil de ikke være med til, fordi man holder dem fast. Men det er livsnødvendigt for dem! Derfor bør man gøre det, ligemeget hvad de siger til det.
Det er altså ikke nødvendigt at klippe/trimme deres hår..
Der er altså forskel..
Det ER nødvendigt at klippe langhårede marsvins hår. Og nødvendigt at trimme til udstillinger da der er regler for det.
Jeps. At klippe langhårede, er vi enige om. Alt det afføring og tis i pelsen er ikke så dejligt for den at vade rundt med. Men det er og har aldrig været nødvendigt at udstille sit marsvin.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

meyer skrev:Nej men han skriger jo når jeg gør det, så må det jo gøre ondt på ham og er derfor synd, så burde jeg jo ikke gøre det ved ham.
Okay? Jeg aner vitterligt ikke om det gør ondt, når du renser ører på ham, for at være ærlig. Hvis du ikke mener du burde gøre det ved ham, hvorfor gør du det så?

Pavon

Indlæg af Pavon »

Cookiecat: Hvorfor starter du ikke med en præsentation af dig selv, ligesom de fleste andre nye gør?

Mht. trimning af marsvin, så reagerer de forskelligt. Nogle er bedøvende ligeglade, andre vænner sig til det og atter andre skriger og bliver fuldstændig tossede. Sidst nævnte vil jeg tro de fleste udstillere dropper at udstille/trimme med det samme. Det er nøjagtig samme reaktion man ser hos hunde, der trimmes. De hår der trimmes af er "døde" dækhår og der er ikke den samme smerte forbundet med den slags trimning sammenlignet med når mennesker plukker øjenbryn eller overskæg ;-) Jeg bryder mig heller ikke om at trimme og undgår derfor trimmeracerne, men jeg synes ikke ligefrem at det er synd for dem, men jeg kan tillade mig at have en holdning til det, da jeg har prøvet det mange gange, både på hunde og marsvin (og katte).

Mussy

Indlæg af Mussy »

Cookiecat skrev:Jeps. At klippe langhårede, er vi enige om. Alt det afføring og tis i pelsen er ikke så dejligt for den at vade rundt med. Men det er og har aldrig været nødvendigt at udstille sit marsvin.
Mine gider ikke få klippet hår, de piver og flygter. Gør det så ondt på dem?
Det er heller ikke nødvendigt at udstille høns, katte, hunde - men det behøver ikke være en N├â╦£DVENDIGHED før man gør det.

von_fancy

Indlæg af von_fancy »

Nej men at udstille sine marsvin er vi en del opdrættere der har valgt at gøre. Men tro mig vi udstiller også på dyrenes præmisser. Der er ingen af os der udstiller et dyr hvis dyret ikke har det godt med at blive udstillet - så kan folk jo selv udlede af det hvad de vil.

Mussy

Indlæg af Mussy »

Cookiecat skrev:
meyer skrev:Nej men han skriger jo når jeg gør det, så må det jo gøre ondt på ham og er derfor synd, så burde jeg jo ikke gøre det ved ham.
Okay? Jeg aner vitterligt ikke om det gør ondt, når du renser ører på ham, for at være ærlig. Hvis du ikke mener du burde gøre det ved ham, hvorfor gør du det så?
Jeg tror han/hun mener at klippe negle på dyret.

meyer

Indlæg af meyer »

Nu ved jeg ikke om det ER nødvendigt at trimme. Men jeg ved at f.eks. visse hunderacer, bla. Cairn Terrier, skal trimmes da de ellers kan udvikle svær hudeksem. Så når nu de døde hår er for længe om at falde ud selv (og børsten kan ikke klare det hele) så synes jeg at det nødvendigt for dyrets sundhedstilstand at trimme.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Mussy-Musen skrev:
Cookiecat skrev:Jeps. At klippe langhårede, er vi enige om. Alt det afføring og tis i pelsen er ikke så dejligt for den at vade rundt med. Men det er og har aldrig været nødvendigt at udstille sit marsvin.
Mine gider ikke få klippet hår, de piver og flygter. Gør det så ondt på dem?
Det er heller ikke nødvendigt at udstille høns, katte, hunde - men det behøver ikke være en N├â╦£DVENDIGHED før man gør det.
Ej, nu må du stoppe.. Hahaha.. Jeg er desværre ikke det orakel du gerne vil have jeg er. :) Beklager. Spørg din dyrlæge evt.?
Nej, men når der bliver skrevet at marsvinet skriger når der bliver klippet negle, er det så jeg svarer at det er ærgeligt - for den SKAL ha' klippet negle. Men den SKAL ikke trimmes, for det er ikke en nødvendighed at den skal udstilles. Forstår du hvad jeg mener nu?

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

meyer skrev:Nu ved jeg ikke om det ER nødvendigt at trimme. Men jeg ved at f.eks. visse hunderacer, bla. Cairn Terrier, skal trimmes da de ellers kan udvikle svær hudeksem. Så når nu de døde hår er for længe om at falde ud selv (og børsten kan ikke klare det hele) så synes jeg at det nødvendigt for dyrets sundhedstilstand at trimme.
Se d├â┬®r er der en grund til at trimme. At den kan få en sygdom. Marsvin får ikke sygdomme, hvis ikke de bliver trimmet. Det er KUN fordi de skal se godt ud til udstillingen at folk trimmer dem. Det er derfor jeg har noget imod det.

Mussy

Indlæg af Mussy »

Cookiecat skrev:Nej, men når der bliver skrevet at marsvinet skriger når der bliver klippet negle, er det så jeg svarer at det er ærgeligt - for den SKAL ha' klippet negle. Men den SKAL ikke trimmes, for det er ikke en nødvendighed at den skal udstilles. Forstår du hvad jeg mener nu?
Ja, men det gør ikke ondt at få klippet negle, men dyret skriger alligevel - hvrfor skulle det så gøre videre ondt at blive trimmet?

meyer

Indlæg af meyer »

Jeg er da nødt til at rense gammel ørevoks m.m. ud af ørene på mine marsvin, de gør det jo ikke selv!
Min han er så også den eneste der ikke synes om at få renset dem. Der er noget om at mænd er nogle pylrehoveder :lol:

Pavon

Indlæg af Pavon »

Det er nødvendigt for nogle af os at udstille fordi vi skal styrke vores ego :roll: :wink:

Besvar