Tip til at fange marsvinet?

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Besvar
staruser
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 21
Tilmeldt: tors 24. jan 2013 15:55

Tip til at fange marsvinet?

Indlæg af staruser »

Hej ;)

Vil lige høre om der er nogen lidt mere erfarne der har et godt tip til hvad jeg kan gøre for at få dem til at lade være med at stikke af når jeg vil tage dem op af buret? Har to unge hunner på henholdsvis 8 og 5 uger. Den ældste er meget snaksagelig og elsker at blive nusset, også nede i buret. Men med det samme min hånd tager fat på hende stikker hun af.. Det er lidt træls for hun elsker at være oppe og vil nogen gange slet ikke ned i buret og bliver bare siddende på mine hænder. Har prøvet med godbidder uden held. Hende den anden er stadig ikke faldet helt til, så det giver jo lidt sig selv

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Tip til at fange marsvinet?

Indlæg af Lina »

nogen ændrer aldrig den adfærd, uanset hvor håndtamme de så er.
De er jo flugtdyr, og hos nogen ligger det instinkt bare så dybt, at de rent instinktivt stryger afsted når man rækker ind efter dem.
For nogen hjælper det at man ikke kommer ovenfra.. endnu et plus med noget skabs-agtigt, eller et bur med store låger. For andre kommer det med tiden, fordi 'de rare hænder' ender med at veje tungere end flugtinstinktet.

Så giv tid, og hvis det aldrig sker, så er det ikke fordi du gør noget forkert :)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

staruser
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 21
Tilmeldt: tors 24. jan 2013 15:55

Re: Tip til at fange marsvinet?

Indlæg af staruser »

Det er bare så træls, for man skræmmer jo de søde dyr.. Men det er jo også for deres bedste at man tager dem op og at man lukker dem ud i løbegården.

bitten
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 292
Tilmeldt: ons 4. jul 2007 23:51

Re: Tip til at fange marsvinet?

Indlæg af bitten »

Alle mine fanger jeg, ved at ae dem, og så tage dem, mens jeg aer dem. Men det kan tage lang tid at lære (et år måske), og det er heller ikke alle der gider at aes. Mine aer jeg mange gange om dagen, mens de er i deres bur, og på den måde opdager de, at jeg ikke altid vil fange dem, men at vi også tit aer eller klør og måske får noget guf samtidig. Pludseligt forbinder de dine hænder med noget dejligt i stedet for noget farligt. Min ældste han Horst, har endda lært at træde op på min arm af sig selv, og blive meget stille "hejset" ud. Men han er altså også speciel...

Det er også nemmere at fange dem, hvis du tager deres huse ud først. Og når de ikke er så gamle så HAR de altså bare en masse krudt de gerne vil løbe af sig...

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: Tip til at fange marsvinet?

Indlæg af Louise9460 »

Altså, de fleste af mine marsvin er holdt op med at løbe deres vej, når jeg vil tage dem op... men det har taget lang tid. :)

Og som de fleste skriver, så ER marsvin nu engang flugtdyr, og det at løbe væk fra noget, der nærmer sig (også dine hænder), er et helt grundlæggende instinkt hos dem. Derfor tror jeg aldrig man vil kunne komme til at komme helt udenom det. Unger som dine er ofte også lidt mere "livlige" end de voksne.

Men med tålmodighed kan man sagtens lære dem, at hænder = grønt og nus = noget positivt, og så kommer de faktisk næsten helt af sig selv. :wink:

staruser
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 21
Tilmeldt: tors 24. jan 2013 15:55

Re: Tip til at fange marsvinet?

Indlæg af staruser »

Tak for jeres svar ;D
Så må vi se om det ikke kommer lige så stille. Er begyndt at fjerne deres hus midt på dagen, så de ikke bare sidder og gemmer sig hele tiden. Når de så har været ude i buret et stykke tid tager jeg dem op, så er jeg ihvertfald fri for at hive dem ud af deres hus.

Besvar