Enkel aktivering

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Enkel aktivering

Indlæg af Mysteries »

Det her har jeg lært af dyrepasserne i Zoo. Jeg tænkte at hvis det virker for elefanter og løver, hvorfor så ikke for marsvin?

Det handler ganske enkelt om at aktivere marsvinene vha. dufte fra andre marsvin. Jeg bruger mange senge og måtter i mine bure, da marsvinene går på bøgeflis, og de måtter og senge skiftes hver 2.-3. dag, hvor marsvinene så kommer i løbegård imens. Så lægger jeg en godt gennemtisset måtte fra et andet bur ned til dem, og så får de meget tid til at gå med at gå og snuse og pludre begejstrede løs ovenpå de fremmede måtter/senge. Man skal selvfølgelig nok ikke bruge det til hanner der går sammen, for ikke at lave ballade mellem dem, men enlige hanner og grupper med hunner og en kastrat, der tror jeg det er fint. Mine to grupper består af to hunner og en kastrat i hver, og det er helt bestemt mest kastraterne der er begejstrede over de fremmede senge.

(I Zoo gør de det at de tager gødning fra hunelefanterne og lægger ind til hanelefanten, eller gødning fra byttedyr og lægger ind til rovdyrene, så de har noget spændende at snuse til)
Christina

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Enkel aktivering

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Det lyder som en sjov ide Christina. Det er jo lidt det samme man kan se, når de kommer i løbegården på skift :)
Jeg har dog en kastrat, som slet ikke kan have, hvis der lugter af fremmed han, når han kommer i løbegård med sine hunner. Det var det samme med hans far. Han rejser børster klaprer tænder, og tror åbenbart, at den fremmede han gemmer sig et sted i løbegården. Han får meget travlt med at dominere sine hunner. Hunnerne bliver selvfølgelig utrygge, og sætter sig og kagler i et hjørne. Så Eddie er altid den første der kommer i løbegård, når lagnet er rent :)
Billede

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Enkel aktivering

Indlæg af Maria Voigt »

Jeg har også erfaring med, at de reagerer forskelligt (bruger samme metode som dig, Christina), men min hangruppe er heldigvis så søde ved hinanden, at det bare bliver ved 'snakken' (læs: brummen ;) ). Jeg kan også godt lide, at skifte underlaget ud med noget udfordrende som fx bark og mos, som godt kan gå for underholding i et stykke tid.
Det er forskelligt fra dyr til dyr, men fx Janus er rigtig glad for at 'rode i jorden', så grøntsagsflager gemt i underlaget kan virkelig få den indre 'gris' frem i ham :marsvin
Mange hilsener,
Maria Voigt

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: Enkel aktivering

Indlæg af Louise9460 »

Rigtig sjov id├®. Og god aktivering, tror jeg også.

I hvert fald kan jeg se, hvordan mine mutter tøffer rundt og snuser i legeland, når der lige har været andre derude at lege.

Besvar