vinyl sættes fast med hvad?

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Besvar
pippika

vinyl sættes fast med hvad?

Indlæg af pippika »

Jeg er igang med at lave et pax bur, og har lige sat vinyl i den nederste hylde. Sikke noget bøvleværk for en med 10 tommelfingre! :oops: :roll:
Jeg har brug for nogle konkrete råd...

Jeg købte en rest vinyl, som viste sig at være vådrumsvinyl. Tænkte det passede fint, men det er meget tykt at arbejde med. Jeg troede jeg kunne bøje det op ad siderne, men jeg blev nødt til at klippe stykkerne ud hver for sig. Har jeg købt forkert vinyl? Hvad bruger i?

Jeg spurgte i forretningen hvad jeg skulle lime det fast med, og fik noget der hedder Stikatak superspray adhesive med. Ser bagefter der står på spraydåsen at det ikke er velegnet til vinyl??? :doubt: :? Synes heller ikke det funger særlig godt, det vil gerne bule udad selvom jeg glatter det ud.. Hvordan sætter i vinylen fast?

Fuger i kanterne under vinylen? Altså i selve skabet? Eller bare i vinylsamlingerne?

Jeg overvejede med hyldepapir, kan det holde og er det lettere at arbejde med?

Det var vist spørgsmålene for lige nu, der kommer sikkert flere... :D

El┬┤Propsi

Re: vinyl sættes fast med hvad?

Indlæg af El┬┤Propsi »

Jeg brugte silikone da jeg lavede mit skabsbur...
Der kunne jeg fuge kanterne, så der ikke kunne komme skidt ned bag...og det kan tåle en god rengøring..
Det fungere godt som lim også...

Agurken

Re: vinyl sættes fast med hvad?

Indlæg af Agurken »

Jeg fugede ovenpå vinylen, altså ikke på selve skabs-samlingerne, og det var noget værre hest!
det gik i stykker efter kort tid, nok fordi at vinylen også bulede lidt..

Jeg bruger nu hyldepapir, med en vinyl-plade ovenpå.. Det fungerer, men holder nok ikke evigt..

Så jeg ville fuge skabskanterne først, så sætte vinyl på, og så fuge igen.. Så er du sikker på, at der ikke dukker fugt op alle mulige steder..

Jeg må desværre melde pas til hvad du skal sætte vinylen fast med, jeg brugte dobbeltklæbende tape, og det virkede ikke i længden..

Brugeravatar
LenePi
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1287
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 13:12
Geografisk sted: Bække, Jylland.
Kontakt:

Re: vinyl sættes fast med hvad?

Indlæg af LenePi »

Jeg brugte oxo silikone som lim under vinylen og såh i alle samlinger.super nemt at have med at gøre.
Venlig hilsen Lene.
Billede
Mutter er ikk bare kæledyr, men en Livsstil.

pippika

Re: vinyl sættes fast med hvad?

Indlæg af pippika »

El´Propsi skrev:Jeg brugte silikone da jeg lavede mit skabsbur...
Der kunne jeg fuge kanterne, så der ikke kunne komme skidt ned bag...og det kan tåle en god rengøring..
Det fungere godt som lim også...
Oki, men er der ikke noget med at silikone ikke er så godt for dyrene, eller er det mig der husker galt? :) Jeg har akryl fugemasse, kan det lime? Og det er måske heller ikke så sundt?
Agurken skrev:Jeg fugede ovenpå vinylen, altså ikke på selve skabs-samlingerne, og det var noget værre hest!
det gik i stykker efter kort tid, nok fordi at vinylen også bulede lidt..
Øv! Nu har jeg lige limet vinylen fast i stueetagen - uden at fuge først selvfølgelig! Ja så kan jeg lære det, ikke at være så utålmodig! :oops: :lol:

Hvilken vinyl har i brugt? Hvad hvis man brugte flere lag hyldepapir ovenpå hinanden i stedet? Bøjer i vinylen op ad kanterne?

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: vinyl sættes fast med hvad?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg satte vinylen fast på bunden med tæppetape, og fugede rundt i kanten med vådrumssilikone, så tis ikke kan trænge ind i revnen mellem vinyl og væg. Ingen vinyl op af kanterne, da jeg blev frarådet det af Line, hvis mutter æder det :lol: Det har indtil videre fungeret uden problemer siden jul :)
Billede

Besvar