Plexiglas fronter

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Fam. mutte

Plexiglas fronter

Indlæg af Fam. mutte »

Hvordan sætter i dem fast og hvordan når i skal have mutterne ud ?

Hvor høje er jeres plader, hvor tykke og hvad er min. for højden ?

von sortfod

Re: Plexiglas fronter

Indlæg af von sortfod »

Vi har fræset en rille i begge klodser i venstre side og i højre side. Og så har jeg en klods midt på fronten af hylden.

Men mange bruger gardin stænger.

Og så hiver man bare plexiglasset op af rillerne når man muger ud.

vores plexiglas er 20 cm højt.

Du kan se mine/vores bure på http://www.von-sortfod.dk

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Plexiglas fronter

Indlæg af Annetten »

Jeg har også brugt gardinskinner. Både i bunden og op af siderne.
Har så fuget langs kanten på den vandrette så der ikke samler sig skidt og nams.
Billede

Fam. mutte

Re: Plexiglas fronter

Indlæg af Fam. mutte »

Hvad koster plexiglas plader egentlig?

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Plexiglas fronter

Indlæg af Kjelin »

Jeg har brugt gardinstænger op af siderne og fået lavet samt malet en flot kant til at holde plexiglasset på plads i bunden.
Og det er 3mm plexiglas, som jeg køber oraaaange hos min gamle arbejdsgiver. :mrgreen:
Ellers er det vidst ret dyrt, hvis man ikke lige er heldig at finde nogle rester der kan bruges.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Bente

Re: Plexiglas fronter

Indlæg af Bente »

Fam. mutte skrev:Hvad koster plexiglas plader egentlig?
Plexiglas i 3 mm koster 259 kr pr m2 hos Bauhaus, hvor jeg købte det forleden dag. Jeg burde nok have købt 5 mm for det passer bedre ned i en gardinstang, hvor rillen er 6 mm.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Plexiglas fronter

Indlæg af alatind »

Jeg bruger 4mm for det er lidt stivere end 3mm, og når en tung velnæret mut står på kanten så må de helst ikke bøje så meget at den kan falde ud. Derfor er det også rigtig vigtigt at man får målt og skåret helt præcist, så pladen ikke kan rokke til siderne og dermed falde ud i den ene side....det ville være skrækkeligt hvis uheldet skete.
Jeg bruger også gardinstænger, men vil så anbefale noget andet i bunden da der såååå nemt samler sig spåner i rillen, og det er irriterende at stå og børste ud.
Hilsen Line Tind

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Plexiglas fronter

Indlæg af Annetten »

Derfor bruger jeg altid et ekstra stykke i stangen. En rest f.eks så glasset ikke rokker
frem og tilbage og hele rillen er fyldt ud. Vupti, ingen spåner i rillen.

Rikke Lind

Re: Plexiglas fronter

Indlæg af Rikke Lind »

Mit bur er godt nok ikke et reolbur, men det kan da være, det kan inspirere lidt:

Billede

Min mand har fræset to riller i bundpladen (en rille fra højre til lidt før midten og en fra venstre til lidt før midten) og sat plexiglasset fast i rillerne og fuget det både ind- og udvendigt. Disse to plexiglasplader sidder altså helt fast.
Mellem de to frontplader har han sat et lille stykke plexiglasplade (holdt på plads i siderne af nogle metalskinner, som er klistret på de lange frontstykker med noget specielt dobbeltklæbende tape beregnet til sådan noget). I bunden af den lille plade er der limet en gummiliste på. Den lille plade kan så tages op, så det er nemt at skovle hele dynen (altså lige på nær mutterne :lol: ) ned i en affaldssæk, når vi gør buret rent. Faktisk har min mand også lavet en aftagelig holder til affaldssækken, som gør det endnu mere supernemt.

Men jeg ved selvfølgelig ikke, om denne løsning er så smart til reolbure.

Cirkeline

Re: Plexiglas fronter

Indlæg af Cirkeline »

Øj et lækkert bur!
Hvis jeg kunne tåle mutterne indendøre, ville jeg have noget lignende dit, det er pænt og praktisk :D

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Plexiglas fronter

Indlæg af Lina »

hvor er det blæret :D
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Rollo

Re: Plexiglas fronter

Indlæg af Rollo »

WAUW et bur - hold op det er nice lavet!!! :mrgreen:

Jeg har lige fået nye skabe, - der er der liste sat i til plexiglasset, men de går ikke hele vejen hen og det resulterer så i at der ryger pænt meget strøelse ud på gulvet...
- Så jeg skal lige ha' tømt min mors garage for gardinstænger og ha' sat på i stedet, - det er ret nemt at holde rent med en støvsuger kan jeg afsløre :)

Mit plexiglas er ikke vildt høj, og det er altså rart for så kan dyrene hænge lidt på kanten og tigge :mrgreen:

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Plexiglas fronter

Indlæg af alatind »

Rollo skrev: gardinstænger og ha' sat på i stedet, - det er ret nemt at holde rent med en støvsuger kan jeg afsløre :)
Ja, hvis altså ikke lige man har mutter som stikker måsen helt op af plexipladen og tisser lige ned i skinnen, for så bliver spånerne våde :roll:
Hilsen Line Tind

Rikke Lind

Re: Plexiglas fronter

Indlæg af Rikke Lind »

Jamen, tak - jeg er også lidt stolt af at have sådan en mand :) Selv om der er dårlig beskæftigelse for håndværkere for tiden, er det nu godt at have ├®n i huset :-)

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Plexiglas fronter

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Rikke Lind skrev:Mit bur er godt nok ikke et reolbur, men det kan da være, det kan inspirere lidt:

Billede

Min mand har fræset to riller i bundpladen (en rille fra højre til lidt før midten og en fra venstre til lidt før midten) og sat plexiglasset fast i rillerne og fuget det både ind- og udvendigt. Disse to plexiglasplader sidder altså helt fast.
Mellem de to frontplader har han sat et lille stykke plexiglasplade (holdt på plads i siderne af nogle metalskinner, som er klistret på de lange frontstykker med noget specielt dobbeltklæbende tape beregnet til sådan noget). I bunden af den lille plade er der limet en gummiliste på. Den lille plade kan så tages op, så det er nemt at skovle hele dynen (altså lige på nær mutterne :lol: ) ned i en affaldssæk, når vi gør buret rent. Faktisk har min mand også lavet en aftagelig holder til affaldssækken, som gør det endnu mere supernemt.

Men jeg ved selvfølgelig ikke, om denne løsning er så smart til reolbure.
Lækert bur du har. Der kan de få sig en ordentlig fræser :lol:
Billede

Besvar