hul til 2.sal

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Besvar
pippika

hul til 2.sal

Indlæg af pippika »

Alt det burbyggeri! :lol: Om jeg fatter at ikke en eller anden burfabrikant tager ideen med skabsbure op! :? :)
Nåh, men jeg vil også lige spørge jer der har erfaring med de hjemmelavede. Jeg er godt igang med at lave fyrretræsreolen om til muttebo. Planen er at der skal være 2 etager med en "trappe" imellem, og jeg har savet hul i hylden så der er plads til trappen. Men hvis jeg kommer spåner på som det er nu, så ryger de jo ned i hullet til stueetagen...Har tænkt på at sætte en liste eller lave et hus henover nedgangshullet, men vil lige høre om i har nogle geniale ideer? :D

Thea Lystrup

Re: hul til 2.sal

Indlæg af Thea Lystrup »

pippika skrev:Alt det burbyggeri! :lol: Om jeg fatter at ikke en eller anden burfabrikant tager ideen med skabsbure op! :? :)
Nåh, men jeg vil også lige spørge jer der har erfaring med de hjemmelavede. Jeg er godt igang med at lave fyrretræsreolen om til muttebo. Planen er at der skal være 2 etager med en "trappe" imellem, og jeg har savet hul i hylden så der er plads til trappen. Men hvis jeg kommer spåner på som det er nu, så ryger de jo ned i hullet til stueetagen...Har tænkt på at sætte en liste eller lave et hus henover nedgangshullet, men vil lige høre om i har nogle geniale ideer? :D
Tror ærligtalt ikke at det kan lad sig gøre :roll:

Men ang. størrelsen så synes jeg ikke du skal bruge spåner pga. Høvlspåner og smuld lavet af fyrretræ afgiver nogle giftstoffer (phenoler), som kan give luftvejsproblemer for gnaveren, hvis det bruges over en længere periode. Det er oftest heller ikke særligt godt til at dæmpe lugtgener. :shock:

von_fancy

Re: hul til 2.sal

Indlæg af von_fancy »

Det kan godt lade sig gøre, sådan er nogle bure lavet.
Der er nogle der afskærmer med plexiglas ved jeg.

Thea - der er nu mange fabrikanter af spåner der ikke er lavet på fyrretræ og derudover så oplever vi med marsvin ikke samme slags problemer med spåner som eks. rotter gør, så at gå ud og på den måde advare, synes jeg nu ikke er nødvendigt... Vi er immervæk mange der bruger spåner og er fuldt tilfredse med det ;)

pippika

Re: hul til 2.sal

Indlæg af pippika »

He he gammelt indlæg! :lol:
Buret er lavet for længst og også skiftet ud med et større i mellemtiden. Kan da lige sige at jeg løste problemet ved at lave en "trappeopgang", altså et hus med et lille "dørtrin som jeg satte over hullet. Det har fungeret fint.
Ang. det med spånerne synes jeg at jeg har prøvet flere forskellige slags bundstrøelse, men ender altid tilbage ved spånerne igen. Synes det har været det der fungerer bedst.

Besvar