Grunder?

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Besvar
pippika

Grunder?

Indlæg af pippika »

Jeg overvejer - trods den kendsgerning at min tommelfinger sidder midt i hånden rent håndværksmæssigt - at lave en gammel underdel fra en reol om til muttebo. Den er af fyrretræ, og jeg regner med at slibe og male den. Og har herinde læst mig frem til at det er bedst at bruge vådrumsmaling. Men er det ikke bedst at grunde først? Eller er det noget giftigt stads?

von_fancy

Re: Grunder?

Indlæg af von_fancy »

Vi brugte ikke grunder, da vi fik vores skabsbure lavet. De blev bare malet adskillige gange med vådrumsmaling.

PernilleY

Re: Grunder?

Indlæg af PernilleY »

Min erfaring er, at der kan godt være en fordel i at grunde først. Dels fordi malingen hæfter bedre og særligt hvis det er en fyrretræsdims der er lakeret? :D Og samtidig sparer det på malingen hvis der er grundet først... :wink: God arbejdslyst... :mrgreen: Håber du viser billeder af resultatet =D>

von_fancy

Re: Grunder?

Indlæg af von_fancy »

Jeg ville så ikke bruge noget lakeret - med mindre det slibes ned først.
Jeg vil ikke mene lak er specielt godt for mutter, og de har det som regel med at gnave i træ - mine egne har gnavet godt i mine skabsbure efterhånden ;)

Om man vil bruge grunder er nok smag og behag - man skal i hvert fald være sikker på om det er giftigt eller ej for de små, men det står vel på sådan en bøtte vil jeg mene (altså om det er giftigt at indtage hehe).

PernilleY

Re: Grunder?

Indlæg af PernilleY »

von_fancy skrev:Jeg ville så ikke bruge noget lakeret - med mindre det slibes ned først.
Jeg vil ikke mene lak er specielt godt for mutter, og de har det som regel med at gnave i træ - mine egne har gnavet godt i mine skabsbure efterhånden ;)
Det havde jeg selvfølgelig ikke lige taget højde for. Vi er nok heldige at vores ikke gnaver i væggene, men til gengæld har ædt godt og grundigt af deres huse og broer istedet :wink: Kan være der er andre der har erfaringer med lign. projekter - jeg tænker på om det er nødvendigt at slibe helt ned (hvis det altså er en lakeret reol) :)

Mysse

Re: Grunder?

Indlæg af Mysse »

Der står tal på malerbøtter også grunder om hvor vidt det er giftigt, så kan man jo tage den derfra :)

pippika

Re: Grunder?

Indlæg af pippika »

Tak for input!
Efter en nat hvor det bare har kørt rundt i hovedet (utroligt som man kan blive bidt af sådan et projekt! :lol: ), har jeg tænkt på at
1) Slibe reolen hvor der er lak, hvilket vil sige på ydersiderne. Mest for min egen skyld så at det kommer til at se pænt ud - der kan mutterne jo alligevel ikke komme til at gnave.
2) Grunde hele ydersiden og male den med noget vandbaseret panel/snedkerfinish som er mere holdbart end alm. vægmaling så man kan tørre af og have ting stående ovenpå.
3) Jeg blev egentlig enig med mig selv om at jeg ikke behøver male hylderne - der skal jo alligevel vinyl på. Eller hvad siger i, er det nødvendigt at male vådrumsmaling under vinylen?
4) Der er ikke lak indvendig, så jeg vil bare male de indvendige sider og bagvæggen. Har ikke besluttet mig om jeg vil springe grunderen over - kommer selvf. også an på om det er giftigt for de små! Må jeg lige finde ud af. Kan jeg bruge alm. vandbaseret maling der, eller er det bedst med vådrumsmalingen? Der bliver vel ikke vådt oppe over vinylen??

Og noget helt andet, hvordan får man vinylen til at ligge fast? Tape? For fugemasse alene holder den vel ikke?
Bagvæggen er meget tynd, men hvis jeg sætter vinyl et godt stykke op, så de ikke kan gnave i den, så betyder det vel ikke noget?
Har i været udsat for at de bider i vinylen?

Jeg skal nok sætte billeder ind - hvis jeg finder ud af det... :)

von sortfod

Re: Grunder?

Indlæg af von sortfod »

Angående vinyl så skal du være obs på du får fuget alle samlinger fuldstændig ellers vil der sive tis osv. ned i revnerne og så vil hylderne tage skade.

Derudover det med at sætte vinyl op af væggene vil jeg ikke anbefale. Jeg overtog på et tidspunkt et skab hvor det var sat op af siderne. Marsvinene havde gnavet i det fordi de gnaver i det hvis de kan få fat i det. Og der var gnavet alle steder i vinylen op ad siderne.

Og det så herre grimt ud. Så jeg vil klart ikke anbefale vinyl op ad siderne.

Generelt synes jeg vilnyl er en træls ting. Det var også i alle mine første skabsbure. Men jeg synes det er grimt i længden og ikke særlig smart egentligt.

I dem min far selv har bygget til mig, min søster og mor, der har vi malet alle skabene både uvendig, indvendig, hylder, vægge og det hele i vådrums maling.

Det holder fint, det kan tørre af uden problemer, det kan ikke trække fugt hverken udvendig eller indvendig fordi det har fået vådrums maling. Og det ved jeg fordi min lejlighed har fugt så derfor ved jeg skabene ikke kan blive grimme af fugt.

Skabene har fået 2 gange tror jeg det er eller er det 3 med vådrums maling. Og det samme har hylderne på begge sider og på kanterne. Og så er hylderne fuget ind imod side væggene og bagvægen.

På den måde holder skabene mange år. Når ikke de kan trække fugt, og man ikke har noget vinyl man skal skifte eller lign. så er der god mulighed for at skabene kan holde i 10-20 år.

Altså du bestemmer naturligvis selv, men jeg forstår ikke hvorfor man vil bruge vinyl når man kan bruge vådrums maling.. det er meget lettere og kønnerer.

Christina

PernilleY

Re: Grunder?

Indlæg af PernilleY »

Det lyder som et projekt med en masse tanker bag når du ligefrem tænker imens du sover :lol:
Det eneste jeg lige umiddelbart kan komme med af yderligere kommentarer er, at jeg med stor effekt og meget nemmere håndtering, har brugt selvklæbende hyldepapir (den der er plastagtige istedet for vinyl). Det er supernemt at sætte om hylderne uanset om du kun vil ha` det på hylden og fuge kanterne eller du vil ha┬┤ til at gå op ad siderne og slippe for fugningen. Det er måske en anelse dyrere end vinyl, som man tit kan få i reststr. til billige penge, men det er væsentligt nemmere at håndtere, hvis man som jeg ikke har de store håndværkerevner :roll: Jeg var ihvertfald glad for mit og det var nemt at rengøre ved burrens.

pippika

Re: Grunder?

Indlæg af pippika »

Okay, det var så nogle nye vinkler :)
Jeg troede faktisk at de fleste havde vinyl, derfor var det også min tanke... Men hvis vådrumsmaling kan gøre det, så er det selvf. pænere. Troede bare at det i længden ville suge alligevel. Men så får jeg et problem med den tynde bagvæg - vil være bange for at de gnaver sig ud...Hm... Jeg må vist tænke lidt igen..
Ja er det ikke utrolig som sådan et projekt kan fylde i hovedet!? :D

PernilleY

Re: Grunder?

Indlæg af PernilleY »

pippika skrev:Okay, det var så nogle nye vinkler :)
Jeg troede faktisk at de fleste havde vinyl, derfor var det også min tanke... Men hvis vådrumsmaling kan gøre det, så er det selvf. pænere. Troede bare at det i længden ville suge alligevel. Men så får jeg et problem med den tynde bagvæg - vil være bange for at de gnaver sig ud...Hm... Jeg må vist tænke lidt igen..
Ja er det ikke utrolig som sådan et projekt kan fylde i hovedet!? :D
Mine har aldrig prøvet at gnave sig ud igennem bagvæggen så det tror jeg da ikke du behøver være nervøs for :? Jeg har bare erfaret at det er guld værd at sætte den fast med lidt flere stifter og også gerne en liste bagpå for at undgå det kommer til at "gabe"... men der er jo ligeså mange måder at gøre det som vi er muttefolk :mrgreen:

pippika

Re: Grunder?

Indlæg af pippika »

Ja det har du ret i. :)
Jeg må prøve nogle flere stifter som du siger. Er nu nået så langt at jeg har slebet og grundet og malet ydersiden. Så det går langsomt fremad - og jeg kan jo ikke vente! :lol:

pippika

Re: Grunder?

Indlæg af pippika »

Hm, troede jeg kunne klare det med de malingrester vi havde stående, men jeg måtte ud og købe mere. Nu er jeg i tvivl, for der står på malingen at den er til køkken og bad - dog ikke vådzone. Men der står vådrumsmaling på den! :?
Og så er jeg kommet hjem med acrylfugemasse som man bruger til vinduer ude og inde. Har jeg fået det rigtige? Ekspedienten mente det nok skulle holde, men jeg troede det skulle være til vådzone for at holde? Hun sagde at silikonen ikke var så sund...Jeg er superforvirret... :? :)

Besvar