Hvis du ikke ved, hvad du skal gøre af marsvinenes afføring

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Rikke Lind

Hvis du ikke ved, hvad du skal gøre af marsvinenes afføring

Indlæg af Rikke Lind »

... så kom det i potteplanterne! Det er rigtig god gødning og dejligt billigt og miljøvenligt =D>

von_fancy

Re: Hvis du ikke ved, hvad du skal gøre af marsvinenes afføring

Indlæg af von_fancy »

Med 4 sorte sække affald om ugen, så skulle jeg dælme have mange potteplanter :lol:

Men sikkert fint tip hehe..

von sortfod

Re: Hvis du ikke ved, hvad du skal gøre af marsvinenes afføring

Indlæg af von sortfod »

Udover det så gider jeg ikke sorterer spåner fra.

Og spåner er langsom nedbrydelig. De tager sin tid og nedbryde. Det kan jeg da se på møddingen der hjemme.....

Så man skal nøjes med pøllerne og ikke spånerne hvis den fidus skal bruges.

Men som von Fancy skriver 4 sætte affald.. så skal der mange mange mange potteplanter til. Hehe

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvis du ikke ved, hvad du skal gøre af marsvinenes afføring

Indlæg af Lina »

men lukker man i indendørs løbegård, så kan men nemmere samle lidt der ;-)

udendørs, der er de mad til skaderne
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Rikke Lind

Re: Hvis du ikke ved, hvad du skal gøre af marsvinenes afføring

Indlæg af Rikke Lind »

Lina skrev:men lukker man i indendørs løbegård, så kan men nemmere samle lidt der ;-)
Lige præcis.
Jeg sidder såmænd heller ikke og sorterer, når jeg ordner bur. Hehe :D

Dorthe

Re: Hvis du ikke ved, hvad du skal gøre af marsvinenes afføring

Indlæg af Dorthe »

Jeg smider det bare ud i mit rosenbed.

El┬┤Propsi

Re: Hvis du ikke ved, hvad du skal gøre af marsvinenes afføring

Indlæg af El┬┤Propsi »

Hvert efterår samler jeg ca 10 sække mutte affald...spåner og prutter...og det bliver lagt på mine forældres bede i haven...
Deres jord er meget hård og tung, men er blevet mærkbart bedre efter bare et enkelt lag...

Spånerne ligges omkring buske og stauder i tykt lag...og når foråret kommer, så har det ydet beskyttelse mod frost og kulde...fuglene har spredt det...og der er ikke meget tilbage...

Efter de første ture rundt i bedene med en kultivator er der ikke meget tilbage og man kan se buske, træer og blomster har fået nyt liv....

von sortfod

Re: Hvis du ikke ved, hvad du skal gøre af marsvinenes afføring

Indlæg af von sortfod »

Spåner skal man bare huske på er lidt længere om at komposterer... de tager lidt tid

El┬┤Propsi

Re: Hvis du ikke ved, hvad du skal gøre af marsvinenes afføring

Indlæg af El┬┤Propsi »

Der er rester af spåner længe efter det er lagt ud i haven...men det medvirker til at gøre jorden dejlig løs...

Liv

Re: Hvis du ikke ved, hvad du skal gøre af marsvinenes afføring

Indlæg af Liv »

Jeg bruger marsvinenes spåner og pølser i køkkenhaven. Jorden er hård som sten der, så jeg bruger spånerne til jordforberdring. Jeg har lagt spåner ud på jorden hele efteråret og det første lag jeg lagde i september var allerede næsten væk i december. Til foråret vil jeg lave møgbunker, som jeg vil sprede ud som jorddækning, når de har kompostseret et stykke tid. Det er klart til jordbrug, når der begynder at gro ukrut på bunkerne, før det sker kan gødningen i blandingen svide planter og rødder. Om efteråret kan man lægge gødningen på den bare jord lige fra stralden, så bliver det skyllet igennem af regn og bliver nedbrudt, så det er klart til at blive vendt i jorden om foråret. Eller man kan bruge den som vinterdækning af forskellige vintersarte planter som fx roser, lige som Maibritt gør.Til meget hård og leret jord, som der er MEGET af på fyn, er det godt at bruge et groft materiale som savsmuld til at jordforbedre eller fx. kompostseret hestemøg med meget halm i, rent halm kan også bruges i meget hård jord, det giver en mere luftig struktur til jorden.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hvis du ikke ved, hvad du skal gøre af marsvinenes afføring

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Min veninde brugte også muttegødning i starten, men det var dengang man lavede en blanding af byg, solsikkefrø og piller (det var opskriften for flere år siden, men man er heldigvis blevet klogere). Det resulterede i, at der stadig spontant dukker solsikker op mærkelige steder i hendes bede og urtehave :lol: :lol: Men det er jo så heller ikke det værste der kan dukke op.
Billede

Dorthe

Re: Hvis du ikke ved, hvad du skal gøre af marsvinenes afføring

Indlæg af Dorthe »

Jeg kan se at fuglene har haft gang i det jeg har smidt ud i rosenbedet.
Hvad de så bruger det til........

Besvar