Højde på bure i skabsbur??

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Besvar
poppe

Højde på bure i skabsbur??

Indlæg af poppe »

Hej,
Jeg har fået tilladelse :wink: til at få et skabsbur til mine dejlige marsvin, af min bedre halvdel. Så jeg glæder mig helt vildt til de skal have mere plads og jeg derved også har plads til at øge bestanden en smule.
Jeg har tænkt mig at anskaffe et pax skab fra IKEA 100x60x210 eller236, eller hvis jeg kan finde et billigt brugt.
Jeg har læst mig til herinde at det er en god ide at fuge kanterne og evt lægge vinyl i bunden af hylderne.
Mit spørgsmål er så, hvor stor afstand har I i højde mellem jeres bure? Hvad er det mest optimale, for at de kan rejse sig og ikke føle sig indeklemt?
Og er det bedst med glas eller plexiglas eller noget helt andet for burene?
Jeg har to katte, som gerne skulle holdes ude fra burene, så er der måske en måde man kan lave det på, så det ikke er muligt for den at hoppe ind til dem?

Glæder mig til at høre jeg svar :)

Minuet

Re: Højde på bure i skabsbur??

Indlæg af Minuet »

mit råd er at du køber de plastskuffer som hører til paxskabet - det er det mest rengøringsvenlige og mere hygiejnisk end vinyl m.v. i bunden.
Og højden - ikke højere end du kan stå på gulvet og kigger over kanten til buret ;) Min mand byggede 2 til mig for 1┬¢ år siden cirka - og da måtte jeg bruge en skammel for at kigge i det øverste bur - ikke særlig fedt. Der var 5 bure i skabet (bruger skuffer fra paxskabet).
Nu har han bygget nyt og der er kun 4 i højden - og jeg kan fint kigge ind over kanten (er 174 høj), og det er meget bedre.
Vi har selv katte (som dog ikke kommer i mutterummet) og har låger for burene.........jeg har det bedst med låger.

God fornøjelse med skabene - det er billigst at købe enten brugt eller paxskabe fra Ikea er vores erfaring.

Agurken

Re: Højde på bure i skabsbur??

Indlæg af Agurken »

Mine er godt nok "kommoderne" fra Pax i IKEA, som kun er 70 høje.. Det nederste bur har jeg så gjort højere end det øverste pga lys, så det er cirka 35, og det øverste er ca. 30.. Da mine plexiglas foran er 20 høje, kan det være svært at stikke hånden ind i det øverste bur, hvilket jeg ikke rigtig tænkte over.. så en minimum højde på 35 mellem hylderne!! minimum!!! Desuden synes jeg at 20 cm er liige på det højeste hvis man vil have mutter hængende på kanten, de kan lige knap nå derop..

Jeg har desuden vinyl i bunden, som er fuget i kanterne.. Er tilfreds indtil videre, men har ikke helt fundet den meste geniale måde at lægge spåner.. er lidt i tvivl om med eller uden avis..

Desuden, overvej og du skal fjerne glaspladen hver gang du skal ind til mutterne, for så ryger der altså spåner ud.. jeg er ved at få lavet en 5 cm høj træliste jeg vil have lige inden for glaspladen, som kan holde det meste inde.. Denne skal selvfølgelig kunne fjernes ved burskift..

Men held og lykke :)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Højde på bure i skabsbur??

Indlæg af Lina »

hvis du vil lave noget som er kattesikkert, så ville jeg nok vælge at lave låger med noget trådnet i - og så kan du lave lavere plexiglas, idet den så mest skal holde spånerne i skabet.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

- Maria -

Re: Højde på bure i skabsbur??

Indlæg af - Maria - »

Altså jeg er jo ret glad for mine skabsbure, og super super glad for at de er med plexifront.
Så jeg kan SE mine dyr hele tiden. Det kan du ikke hvis de går i skuffer..

Mine skabe er ca. 210cm høje og jeg er glad for opdelingen i dem.
Jeg vil ikke anbefale nogen at få øverste hylde højere end det jeg har da det er lidt hårdt at skulle rense højere oppe :)
Ligeledes er der mellem mine hylder ret god plads til at rense, fange mutter, kæle, fodre osv.
Rengøringen er nemt nok når der er vinyl i bunden.. En sprayflaske med sæbevand, en svamp og så en klud - så er der rent :)

For at kattesikre kunne man resten af stykket f.eks. lave en låge med trådnet der lige kan vippes op og sættes fast så den kan holde sig selv åben..

Billede

Agurken

Re: Højde på bure i skabsbur??

Indlæg af Agurken »

Lige et billede af mine, blot for at vise hvordan jeg har gjort :)

Billede

poppe

Re: Højde på bure i skabsbur??

Indlæg af poppe »

Minuet skrev:Vi har selv katte (som dog ikke kommer i mutterummet) og har låger for burene.........jeg har det bedst med låger.
Hvordan har du lavet lågerne? ar du evt nogle billeder af de bure?

poppe

Re: Højde på bure i skabsbur??

Indlæg af poppe »

Det er nogle rigtig fine billeder:-)
Jeg glæder mig virkelig til at få det købt og lavet.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal få lavet de låger med net, men håber jeg finder en løsning, som også er pænt at kigge på. Det skal jo stå ved siden af sofaen:-)
Og så vil gerne, hvis man kunne lave et eller to af rummene, så de kan deles op i to mindre rum, hvis man skulle få brug for det. Så man kan skifte imellem stort eller lille efter behov for omrokeringer.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Højde på bure i skabsbur??

Indlæg af Lina »

nu ka jeg ikke huske hvem.. men jeg mener at nogen herinde har hjemmelavede låger. I bund og grund er det vist bare en 'ramme' med dørhængsler og trådnet klampet på.
Er man til den pæne dyre løsning, så findes der nogen døre til pax-skabene, der er lavet med lissom sådan en ramme og så en tynd plade i midten - hvor man groft sagt sparker den tynde plade af og klamper trådnet på istedet.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

poppe

Re: Højde på bure i skabsbur??

Indlæg af poppe »

Argh, det er rigtigt. Det kunne man selvfølgelig. Men det er joselvfølgelig også noget dyrere.
Så er det godt at man fylder rundt om en måned, så kunne det være man skulle få et forskud der :wink: hehe

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Højde på bure i skabsbur??

Indlæg af Kjelin »

Lina skrev:nu ka jeg ikke huske hvem.. men jeg mener at nogen herinde har hjemmelavede låger. I bund og grund er det vist bare en 'ramme' med dørhængsler og trådnet klampet på.
Er man til den pæne dyre løsning, så findes der nogen døre til pax-skabene, der er lavet med lissom sådan en ramme og så en tynd plade i midten - hvor man groft sagt sparker den tynde plade af og klamper trådnet på istedet.
Jeg har låger på mit ene skabsbur - det er dog hjemmebygget det hele.

Kan dog ikke lige vise billeder da jeg ikke er hjemme
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

poppe

Re: Højde på bure i skabsbur??

Indlæg af poppe »

Jeg har låger på mit ene skabsbur - det er dog hjemmebygget det hele.

Kan dog ikke lige vise billeder da jeg ikke er hjemme[/quote]

Uhh, vil meget gerne se det, hvis du har mulighed for at vise billeder på et tidspunkt :D

poppe

Re: Højde på bure i skabsbur??

Indlæg af poppe »

Nu har jeg fået købt mit skab, og skal ud i morgen og købe alle tingene til at kunne bygge det færdigt :jubel \:D/
Jeg glæder mig så meget til det bliver færdigt, og de kan flytte derind.
Jeg er lidt i tvivl om jeg skal have 4 eller 5 bure i højden(to af de store bure bliver delt op på midten, så der bliver 4 mindre bure, så 6 eller 7 bure i alt). Jeg vil jo helst have 5 i højden. Så bliver hvert bur ca. 38 cm i højden. Hvis jeg får 4 bliver de ca. 46 i højden.
Bliver det for trængt med 38 cm i højden :?: :?:

- Maria -

Re: Højde på bure i skabsbur??

Indlæg af - Maria - »

38 i højden er ikke ret meget...
Det er klart nemmere at gøre rent osv. med en højde på 46 cm

Besvar