Hjemmelavede skabsbure

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Agurken

Hjemmelavede skabsbure

Indlæg af Agurken »

Hej derude :)

Jeg har planlagt at lave mit helt eget skabsbur, dog skal det kun være 70 cm høj, men 175 cm bredt, så i alt 4 bure, eventuelt med ingange imellem, så det bliver 2 kømpe bure..

Mit spørgsmål er bare, til andre der selv har bygget, hvor dybt er jeres??
Jeg overvejer at lægge linolium(hedder det ikke det?) i bunden, da jeg finder det nemmest og billigst, er det en direkte dårlig id├®?

Tak for jeres svar :)

Hilsen Nina
Mor til Oswald og Eigil

Mutti
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1064
Tilmeldt: fre 22. jun 2007 17:14
Geografisk sted: Haderslev
Kontakt:

Re: Hjemmelavede skabsbure

Indlæg af Mutti »

Mine er 50 og 60 cm. dybe. Er bygget af hobbyplader som findes i mange bredder, fra 20 til 80 cm. tror jeg.
Hvis du fuger dem i alle samlinger, behøver du ikke linolium. ( vådrumssilikone )
Billede
Med muttehilsner fra Rita

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hjemmelavede skabsbure

Indlæg af alatind »

Jeg vil absolut anbefale 60 eller mere i dybden. Det er mine skabsbure. Og jeg har et tremmebur som er 50 cm dybt, hvilket indskærper mulighederne for at indrette med huse, da der så bliver en smal "gang" fra hus til burets kant, hvilket irriterer mig, fordi mutterne ikke kan bevæge sig så frit som de kan når buret er dybere.
Men det er jo en smagssag, og et spørgsmål om hvordan og med hvilke ting man indretter sit bur..
Hilsen Line Tind

von_fancy

Re: Hjemmelavede skabsbure

Indlæg af von_fancy »

Vores herhjemme er 60 dybe. De er malet med vådrumsmaling og fuget i alle samlinger.

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Hjemmelavede skabsbure

Indlæg af Annetten »

Jeg har også brugt hobbyplader og så bare fuget med vådrumssilikone.
Mine er 120 x 60 cm.

von sortfod

Re: Hjemmelavede skabsbure

Indlæg af von sortfod »

jeg vil anbefale simpel vådrums maling dette forlænger skabets leve tid.

Marsvine tis er noget meget krads noget mod træ. Og vis man kan hvorfor så ikke sikre sit skab så lang en leve tid så muligt når man nu er i gang med at lave et.

Mine 2 helt fra bunden lavede bure, skulle have en leve tid på omkring 10. Og jeg kan altid lave nye hylder og sætte ind og fuge. Så selve skabet burde holde endnu længre.

Jeg har set hobby plader, se trælse, og våde ud. Det bliver de med tiden. Der går godt nok en 4-6 år før det sker. Men de giver sig med tiden i takt med de bliver våde og trælse. Og hvis pladerne har fået vådrums maling er de også forseglet og du kan gøre dem fuldstændig rene for bakterier/sygdom i tilfælde af du får det ind. I ubehandlet plader vil jeg vove og påstå det kan være svært og få rengjort og disinfiseret i bund.

Men det er så min mening.

Jeg er i hvertfald glad for mine, og for den utrolig lange levetid på mine skabe selvom jeg ikke aner om jeg har marsvin om 10 år.
Og jeg vil altid vælge vådrums maling frem så linolium, synes det ser så træls ud i længden.

Mine skabe kan ses på min hjemmeside: http://www.von-sortfod.dk" onclick="window.open(this.href);return false; i menuen til venstre er der et menupunkt hvor der står mine bure.


Christina

Agurken

Re: Hjemmelavede skabsbure

Indlæg af Agurken »

Tak for jeres tilbagemeldinger :)

Jeg har dog ikke tænkt mig helt at bygge det fra bunden, men købe pax-skabe fra IKEA. Altså dem der kun er 70 cm høje.. Tror jeg vælger 60 dyb, så er der mest plads til alle mutterne (Selvom jeg kun har 2 for tiden, har jeg allerede forelsket mig i yderligere 3, så folden bliver nok udvidet inden længe :))

Jeg tror nu at løsningen bliver linolium, kan jeg bedst overskue.. Men må lige lægge hovedet i tænkeboks.. Hylderne i skabene er jo allerede overfladebehandlet, så ikke sikkert malingen vil sidde fast, og så er linolium et must!

mutte-mor

Re: Hjemmelavede skabsbure

Indlæg af mutte-mor »

Jeg har linolium i mit skabsbur og det er jeg rigtig glad for.... :D

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hjemmelavede skabsbure

Indlæg af alatind »

Jeg håber at I snakker om vinyl og ikke linoleum :wink:

Linoleum er et naturmateriale og bliver frarådet at bruge til vådrum, hvorfor det heller ikke vil være godt til muttebure pga fugten.
Vimyl er et plastmateriale som fås i flere tykkelser.
Hilsen Line Tind

Agurken

Re: Hjemmelavede skabsbure

Indlæg af Agurken »

Så er det helt sikkert vinyl vi mener :) Kalder det sjovt nok altid for linolium.. Men tak for rettelsen :)

mutte-mor

Re: Hjemmelavede skabsbure

Indlæg af mutte-mor »

Det var nemlig lige præcis det vi mente... :lol:

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hjemmelavede skabsbure

Indlæg af alatind »

:D så er jeg mere rolig :wink:
Hilsen Line Tind

Agurken

Re: Hjemmelavede skabsbure

Indlæg af Agurken »

Så er burene næsten færdige :)
Jeg fandt en rest vinyl jeg fik presset ned i pris, så der kom vinyl i bunden.. Men hold da helt op, hvor er jeg dårlig til at fuge ;)

Men perfekt tidspunkt jeg gik igang, mine 2 nye mutter flytter nemlig ind her i weekenden :)

Tak for jeres råd, min bure er blevet helt perfekte efter alle de ting at tænke over :)

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Hjemmelavede skabsbure

Indlæg af Annetten »

Fugen kan blive rigtig flot, hvis du lige dypper en fingerspids i sulfo og kører den henover.

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Hjemmelavede skabsbure

Indlæg af Marsvin »

Annetten skrev:Fugen kan blive rigtig flot, hvis du lige dypper en fingerspids i sulfo og kører den henover.
Eller bruger et silikoneglittesæt til det (er miljøskadet fra arbejdet, da vi sælger det til butikker. Har selv et sæt, da personalekøb til eget forbrug koster gratis (skrives på en seddel med personalekøb, så det bliver afskrevet fra lagerbeholdningen) *GGG*)
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Besvar