Hvad putter i på hylderne i et skabsbur?

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Danmakine

Hvad putter i på hylderne i et skabsbur?

Indlæg af Danmakine »

Så - jeg har lige indrømmet overfor mig selv at mit skab har stået siden MAJ 2007 uden at jeg har gjort andet ved det end at slæbe det op & bygge det sammen.

Nu vil jeg meget gerne have nogen tips, fordi jeg er så id├â┬®forladt & ikke håndværksmæssigt begavet/uddannet.

Skabet er 118*52 indeni, så vidt jeg husker.

Jeg har ingen hylder endnu, hvad kan jeg købe som er relativt gunstigt & holdbart? Hvad koster det?

Væggene er "råt" træ, dvs. ubehandlet, hvad skal der på dem?

Fronter: Plexi? Hvad koster det? Hvor får jeg det? Hvordan skal det sidde fast?

Drikkeflasker har jeg styr på - SIPPY - så borer jeg huller i plexiet, monterer flasken et voil├â┬í.

Jeg vil gerne lave min. 2 etager ├â┬í 50 cm i højden så de får lys og luft, er det dumt når jeg gerne vil have en trappe mellem etagerne også?
Kunne jeg lave den øverste 60 i højden og den næste f. eks. 30 pga. trappen, og så f. eks. bygge 1-2 ekstra halvetager ind helt oppe?

Skabet er 148 i højden, og bagvæggen er meget tynd.

Hvad skal jeg så bruge af skruer, søm, befæstigelsestingester, lister, brædder, hylder osv? Hvordan hænger jeg bedst hylder op?

Ufff... der er meget, men nu skal jeg altså få det bygget :D

/Lene

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Jeg har ikke den store erfaring, men jeg vil mene at lisså snart vi taler om råt/ubehandlet træ, så vil fugt m.m. kunne trænge ind. Og så ville jeg nok bruge vinyl, og fuge samlingerne bagefter m. det der badeværelsesfugemasse.
Husk at hvis ikke du stopper 'hullerne', så trænger fugten ind i pladerne.. og på f.ex. hylder, så vil de rådne indefra.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Danmakine

Indlæg af Danmakine »

Vinyl? Altså gulvbelægning? Jeg har overvejet meget, bl. a. det der plastik man kan købe til at binde bøger ind med eller klistre omkring billeder børnene laver i børnehaven.

Selvfølgelig skal der fuges, det er slet ikke et tema. Jeg er meget obs på at der kan trænge fugt ind, og derfor spørger jeg jo.
Jeg er bare meget interesseret i hvad der er nemt, ikke for dyrt, og som ikke bliver spist af marsvinene.

/Lene

von sortfod

Indlæg af von sortfod »

Jeg har også før brugt vinyl men som noget nyt vil vi nu når vi bygger vores nu skabe give skabet vådrums maling indvendigt både sider og bund. Bunden maler vi så 3-4 gange. Det har vi fået oplyst via en bekendt som er tømre det burde kunne gøre det. Og mutterne skulle ikke kunne skade malingen så meget i bunden at de skulle kunne ridse malingen i 3-4 lag af.
Men vores skabe bliver også bygget fra bunden af douglas plader, og de er generelt meget hårdfør hvad angår fugt.

Men når det er et skab du har købt vi jeg også anbefale vinyl. Og så eventuelt vådrums maling op af siderne.

Christina

Katrine_y

Indlæg af Katrine_y »

Jeg æææælsker mine plexi ruder. Det er temmelig dyrt, men tilgengæld er det ret nemt at gøre rent, går ikke i stykker osv. Jeg købte mit i et byggemarked hvor jeg fik dem til at skære det ud i de præcise mål. Det var inkluderet i prisen. Jeg brugte ca 500 kr på plexi til mit bur (har lige sat billeder af det i tråden om trapper), men de er godt givet ud sys jeg. Og jeg har lige lært mig selv at man med lidt forsigtighed kan save i det uden problemer :-) Jeg bruger det også til skillevæg mellem hannernes og hunnernes bure:

Billede

Det er bare sat fast med almindelig badeværelses fugemasse (det klare) og det holder rigtig fint.

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Indlæg af Marsvin »

Plexiglas har vi en hel del af til en billig pris, men det er jo lidt langt væk fra dig af.

Når du ikke har nogen hylder så er laminat/melamin plader (spånplade med plastikbetræk) som fungerer fint, så længe der bliver fuget ved alle åbninger/skæringer. Skulle der være f.eks. en forkant der er åben fordi man har savet en plade i mindre stykker, så kan man købe noget laminat i ruller man kan sætte fast med strygejernet.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

von_fancy

Indlæg af von_fancy »

Marsvin skrev:Plexiglas har vi en hel del af til en billig pris, men det er jo lidt langt væk fra dig af.
Hvilket minder mig om jeg aldrig fik størrelser og pris :twisted:

Danmakine

Indlæg af Danmakine »

Marsvin: Jeg kender en del der af og til forvilder sig til Kolding :lol: (Kolding Storcenter især).

Hvad koster dit plexi hvis jeg f. eks. skal bruge 2 stykker på ca. 120*20?

/Lene

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Indlæg af Marsvin »

De er i lidt forskellige størrelser.

1) Ca. 150 x 65, men der er nogle lister som nok ikke er så kønne. Der er ca. 50 cm imellem dem..

2) Ca. 123 x 65, men de er smallere i den ene ende i ca 20-30 cm's højde (kunne ikke få en ud uden at skulle flytte en hel masse i garagen (stadig flytterod), hvilket jeg ikke gider lige nu).

Vi plejer at tage 30,- for en hel plade.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Danmakine

Indlæg af Danmakine »

Hmm... så hvis jeg købte en af de små ville jeg kunne skære den til to stykker på min. 30 cms højde?

Så må jeg da til at finde transport fra Kolding :-) (Skal Yrsa til Padborg efter sprut i den nærmeste tid? Mine forældre bor lige ved den 1. motorvejsafkørsel efter grænsen...)

/Lene

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Indlæg af Saturn »

Marsvin skrev:De er i lidt forskellige størrelser.

1) Ca. 150 x 65, men der er nogle lister som nok ikke er så kønne. Der er ca. 50 cm imellem dem..

2) Ca. 123 x 65, men de er smallere i den ene ende i ca 20-30 cm's højde (kunne ikke få en ud uden at skulle flytte en hel masse i garagen (stadig flytterod), hvilket jeg ikke gider lige nu).

Vi plejer at tage 30,- for en hel plade.
Hvor meget tager I for at skære ud? :-
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Besvar