"Genbrugs" marsvin

Til lidt hygge snak om marsvin, eller til emner der ikke passer ind i de andre kategorier. Vil du fortælle om en oplevelse med dit marsvin som f.eks. fødsel eller en sjov ting det har lavet osv.

Tonen skal holdes pæn, ellers er der rimeligt frit spil :-)

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
KMB
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 48
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 23:11

"Genbrugs" marsvin

Indlæg af KMB »

Jeg er ramt af marsvinefeberen og har sådan en trang til at få flere muttere herhjem, end de 2 drenge vi har nu. Og helst nogle ældre "pensionister" som måske har brug for et godt sted at være i deres sidste tid. Ellers hittemarsvin fra Dyreværnets internat. :hug

Er der nogen af jer, som har taget andres ældre mutter til jer? Og er det noget I kan anbefale? Kan de blive trygge ved ├®n, selvom de er "oppe i alderen" fx. 4-5 år? Har I sat den sammen med den/dem I havde i forvejen eller er/var de for sig selv?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: "Genbrugs" marsvin

Indlæg af Lina »

hvis du tænker på internatet i rødovre, så tager de ikke længere imod smådyr - inkl. marsvin - dvs at det bliver nok vældigt svært at finde et internat som har marsvin, for de fleste tager dem vist ikke, så hut jeg har forstået.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
KMB
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 48
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 23:11

Re: "Genbrugs" marsvin

Indlæg af KMB »

Tak, det ved jeg. Er selv frivillig derude og der sidder 2 sorte kastrerede marsvin drenge derude pt (dem har jeg også overvejet at adoptere) :)

men jeg tænker mere på, om nogen af jer f.eks. har købt/fået ældre marsvin via dba, gul og gratis eller andre steder, hvor ejer skulle af med dem. Og hvad I har af erfaringer med det?

Brugeravatar
Sabrine_Nissen
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 324
Tilmeldt: ons 8. dec 2010 13:08
Geografisk sted: Kværndrup, Fyn

Re: "Genbrugs" marsvin

Indlæg af Sabrine_Nissen »

Altså min Gucci kommer jo fra en privat og han var 3,5 år da jeg fik ham - det var i hvert fald hvad vi fik at vide, men dyrlægen mener dog at han godt kan være ældre. Han havde stået i et lokale for sig selv, og faktisk kun haft anden kontakt når der blev fodret, og var ikke ligefrem i god stand da vi fik ham, men på trods af at han skulle til at lære at agere sammen med andre marsvin og han ikke havde været vant til dagligt at være i hænder, udviklede han sig indenfor kun få uger til at være en helt fantastisk dreng med en kanon personlighed, og det på trods af at jeg ellers var så ''ond'' at tage ham til dyrlægen af flere omgange for behandling af indgroet negle, og utøj. Så jeg ville mene at du sagtens kan tage ældre dyr til dig, og at de fint vil kunne vende sig til dig. Jeg synes jo personligt der er noget helt specielt charmerende ved ældre grise :oops:
Billede
Mit medlemsnummer i DMK: 5239

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: "Genbrugs" marsvin

Indlæg af Louise9460 »

Jeg har to "rescue-drenge", som jeg har overtaget fra en, der ikke længere ville have dem.

Da jeg fik dem, var de slet ikke vant til at blive håndteret på nogen måde, men det har bedret sig utrolig meget siden. Den ene af dem er stadig lidt nervøs og ikke vild med at blive taget ud, men han finder sig i det og forsøger ikke på at stikke af, og jeg tror, det simpelthen er sådan, hans personlighed er. Det er f.eks. også ham, der er "under-gris" i makkerparret. Den anden, derimod, er blevet en glad og tilfreds hyggegris. :mrgreen:

Så hvis du har tiden og overskuddet til at tage et par hjemløse voksne grise til dig, så synes jeg da, du skal springe ud i det. :)

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: "Genbrugs" marsvin

Indlæg af Ulla »

I går så jeg at Rødovre dyreinternat har 3 marsvin unger til formidling, du kan jo ringe og spørge ind til dem. :-|

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: "Genbrugs" marsvin

Indlæg af Louise9460 »

Hvis det er de tre, hvor der er en sølvagouti og to sorte, så er det vist nok kun de to sorte, som er tilbage, Ulla. :)

Brugeravatar
KMB
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 48
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 23:11

Re: "Genbrugs" marsvin

Indlæg af KMB »

Ih tak for jeres svar :) Det er rart at høre om andres erfaringer.

Som sagt, så er jeg selv frivillig hos Dyreværnet og så sent som I dag, var jeg igen ude og sige hej til de 2 unge sorte kastrater som bor derude. Det skal dog ikke være dem som flytter ind her, da jeg hælder mere til ældre grise. Men vil lige komme med en kommentar til det Lina skriver, mht smådyr hos Dyreværnet. Det er rigtig, at der pt er lukket for indlevering af smådyr, men det gælder private indleveringer. Der kommer stadig mange dyr ind som indleveres af politi og Falck (hittedyr).

Anyway, så har jeg faktisk fundet et genbrugs marsvin og han er flyttet ind i dag :) Sabrina_Nissen: jeg har som dig, også et svagt punkt for ældre dyr, og ham jeg har taget ind er 5 år. Han virker eller rimelig frisk og jeg tror, at han får et rigtig godt otium her :) Opretter lige en tråd med ham med billeder

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: "Genbrugs" marsvin

Indlæg af Mysteries »

KMB skrev:Ih tak for jeres svar :) Det er rart at høre om andres erfaringer.

Som sagt, så er jeg selv frivillig hos Dyreværnet og så sent som I dag, var jeg igen ude og sige hej til de 2 unge sorte kastrater som bor derude. Det skal dog ikke være dem som flytter ind her, da jeg hælder mere til ældre grise. Men vil lige komme med en kommentar til det Lina skriver, mht smådyr hos Dyreværnet. Det er rigtig, at der pt er lukket for indlevering af smådyr, men det gælder private indleveringer. Der kommer stadig mange dyr ind som indleveres af politi og Falck (hittedyr).

Anyway, så har jeg faktisk fundet et genbrugs marsvin og han er flyttet ind i dag :) Sabrina_Nissen: jeg har som dig, også et svagt punkt for ældre dyr, og ham jeg har taget ind er 5 år. Han virker eller rimelig frisk og jeg tror, at han får et rigtig godt otium her :) Opretter lige en tråd med ham med billeder
Jeg er også tidligere frivillig og internatsmedarbejder derude, og blev også noget chokeret over at høre det Lina fortalte - og tænkte at det ikke kunne passe men nok bare var et luk for privat indlevering pga. overbelægning. Ser man på hjemmesiden står der faktisk at de ikke tager imod andre hittedyr end hunde. Der står intet om privat indlevering. Jeg har skrevet en mail til dem for at få det opklaret, men har ikke fået svar retur. Hvis du taler med nogen derude, KMB, vil du så ikke gøre dem opmærksom på at vi er mange der undrer os over at de tilsyneladende nu kun vil tage imod hunde (ja jeg sætter det på spidsen, for du har jo forklaret at det er privat indlevering der er tale om, men det er da virkelig uheldigt at skrive sådan på hjemmesiden).

Mht. dit spørgsmål: jeg har haft en del marsvin fra internatet (har stadig to hanner tilbage). Jeg tror den ældste har været 1,5 år eller deromkring da jeg fik ham. Jeg synes alle har haft en helt speciel personlighed, men det har alle marsvin jo. Jeg tror det lige så meget handler om at man ved man giver dem en ny chance og et bedre liv, og føler man får det igen ved at se dem blomstre og blive tamme og kælne. Jeg kan kun anbefale det :) Også for dyrenes skyld ;)
Christina

Brugeravatar
KMB
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 48
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 23:11

Re: "Genbrugs" marsvin

Indlæg af KMB »

Hej Christina,

Jeg har forhørt mig og det er en rigtig trist beslutning de har måtte træffe for at sikre foreningens fremtid. Især katte og smådyr er en kæmpe udgift for foreningen - fordi de har modtaget så mange sommeren over. Og desværre er deres indtægter faldet markant - derfor har de ikke midlerne til at redde så mange katte og smådyr som tidligere. Jeg ved dog, at der stadig kommer smådyr ind fra politi og Falck, for jeg er der flere gange om ugen og sidst (i lørdags) var der kommet kaniner og nogle fugle ind. Jeg håber rigtig meget at situationen vender og at der kommer flere penge ind, så man kan hjælpe flere dyr.
Jeg gør i hvert fald hvad jeg kan for at hjælpe foreningen.

Det er simpelthen så sørgeligt, at så mange folk bare slipper deres dyr ud i naturen når de ikke gider dem mere... Og så bliver de (hvis de er heldige) fundet og bragt til internater. Kan slet ikke have sådan noget... At man ikke engang prøver at finde en ny familie til sit dyr, men bare smider det ud :(

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: "Genbrugs" marsvin

Indlæg af Mysteries »

Jeg har i dag ringet og talt med Ann, som har forklaret for mig. Jeg kunne ikke få fat i direktøren Signe.

Kort fortalt: Det er ikke korrekt det der står på hjemmesiden og mildest talt uheldigt formuleret. Det det handler om er at der har været lukket for privat indlevering - hittedyr skal de tage imod, men her er det også vigtigt at vide at det skal gå gennem falck/politiet. Så det var som jeg havde forventet.
De er begyndt at åbne for privat indlevering igen, men sætter priserne væsentligt op, da det er en stor udgift for dem, når bla. hanmarsvin og hankaniner skal kastreres (koster 650 hos den dyrlæge de samarbejder med) og de sælger dem for 350. Det kunne jeg kun udtrykke min store enighed i - selvfølgelig skal man betale en høj pris for at aflevere sit private marsvin på Dyreværnet.


KMB: jeg har først nu set at du også har spurgt :)
Christina

Besvar