MISVISENDE OVERSKRIFT - ADMIN!!!

Til lidt hygge snak om marsvin, eller til emner der ikke passer ind i de andre kategorier. Vil du fortælle om en oplevelse med dit marsvin som f.eks. fødsel eller en sjov ting det har lavet osv.

Tonen skal holdes pæn, ellers er der rimeligt frit spil :-)

Redaktør: Redaktører

Besvar
ThereIsNoSpoon

MISVISENDE OVERSKRIFT - ADMIN!!!

Indlæg af ThereIsNoSpoon »

ADMIN: Dette er ikke retvisende for hvordan man holder marsvin og behandler dem!!! Der er svar på det længere nede i tråden,

Her en lille historie fra det virkelige - hårde - liv.

Vi havde for snart 4 mdr siden købt to søde små marsvinehanner hos en dyrehandler. De skulle efter dyrehandlerens udsagn have gået sammen lige siden de var små. De kom dog næppe fra samme kuld. Den ene er sort med nogen hvide strøg og hvid pote og den anden brun. De to dyr var konstant efter hinanden i ugevis og var lige ved at ryge i totterne på hinanden jævnligt. (se andet indlæg).

Efter en tur hos dyrehandleren for at blive behandlet mod skab (for 2. gang) døde den ene mut (den brune af den). Hvad årsagen var, vides ikke - vi gætter på stress og efterfølgende mere stress med køretur, dyrehandler besøg osv. Stor krise hos den store af drengene (han var lige blevet så glad for sin mut). Mut'en døde dagen før vi skulle på ferie så vi var lidt i panik og skyndte os ud og købte en nyt mut der var - ja det er lidt svært at sige hvor gammelt den var, men 6-12 mdr gætter vi på.

Efter at have læst diverse forums og andre artikler vidste vi godt at det var stærkt tvivlsomt at sætte 2 så "gamle" hanner sammen og vi forsøgte os også udi at de mødtes på "neutral grund" og smurt godt ind i deo for at dæmpe hinandens lugt. De så dog ikke ud til at trives særlig godt og der gik ikke lang tid før de var tænder-klaprende og den "gamle" sort/hvide mut jagtede den nye mut rundt i buret.
De blev så skilt ad - vi turde ikke andet da vi skulle på ferie - og der sad de så i hvert sit halve bur i en uges tid mens vi var på ferie (passet af naboens unger så de led absolut ingen nød).

Efter hjemkomsten blev buret gjort rent og den lidt hurtige opsatte adskillelse blev gjort lidt mere "dyre-hærværks"-sikker. Under reparationen så den nye mut sit snit til at kravle ind under adskillelsen og så røg de ellers i totterne på hinanden. Det var vist den nye mut (der er 30-40% større end den gamle) der gik til angreb men vi nåede ikke lige at se det.

Et splitsekund efter lå to mutter i en vild kamp og skreg ubehageligt. Det var tydeligt at det gjorde rigtig ondt på dem. Belært af erfaring fra andre forsøgte vi ikke at skille dem ad ved at stikke hånden ned til dem, men istedet skille dem ad med en plastik fejebakke (den var lige ved hånden). Men det var umuligt at få dem skilt ad selvom vi gik både meget hurtig til værks og også ret hårdhændede faktisk. Det var tydeligvis dødsens alvorligt, det de havde gang i. Vi blev nødt til at banke løs på mutterne med fejebakken (den er dog lavet af blød plast så de fik ingen m├®n af det) indtil de slap og så fik vi dem skilt ad.

Den nye (større) mut havde fået et hak i næsen som blødte og den anden (sorte) havde fået 2 blødende sår på den ene side og dens sort-hvide pels havde røde blodstriber ned ad siden.

Vi har kigget løbende til dyrene de sidste par timer og fået vasket den sort/hvid muts sår (det var den ikke særlig glad for, men en varm klud og lidt kærlig omsorg og en agurk så var det ikke så slemt alligevel).

Ovenstående til skræk og advarsel. Lad være med at prøve at sætte 2 han mutter sammen der ikke er unger! Ikke engang bare prøv! Det er så synd for dem når det går galt.

Nu har vi så 2 han-mutter i hvert sin halvdel af buret og vi ved ikke rigtig hvad vi skal gøre ved det. Nogen forslag? De to børn er ikke så knyttede til marsvinene længere, så vi kunne nok godt sælge dem. Men kan man sælge 2 hanner? De skal jo nok sælges hver for sig tænker vi...

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Til skræk og advarsel: Sæt IKKE 2 voksne hanner sammen!

Indlæg af Annetten »

Undskylder på forhånd. Men....jeg er dybt rystet over det du skriver. Der er flere ting der falder mig for brystet.

Du går til dyrhandleren for at få en behandling for skab. Den kan kun dyrlægen give.

Slår løs på mutterne med en fejebakke :shock: .

Jeg syntes I skal sælge dem hver for sig men først når I har fået en dyrlæge til at tilse deres sår.

Brugeravatar
Miss Sofie
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2514
Tilmeldt: fre 26. sep 2008 09:42
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: Til skræk og advarsel: Sæt IKKE 2 voksne hanner sammen!

Indlæg af Miss Sofie »

Jeg må melde mig enig med Annette :shock:
Sofie
Billede

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: Til skræk og advarsel: Sæt IKKE 2 voksne hanner sammen!

Indlæg af Saturn »

Jeg finder det også noget underligt at skaffe sig en ny mut, dagen før man tager på ferie.

Generelt har vi ikke problemer med at sætte to hanner sammen, især ikke hvis de ikke har hunner gående i et andet bur i nærheden. Men selvfølgelig sker det at to hanner ikke kan sammen, men det sker også ved hunnerne.
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: MISVISENDE OVERSKRIFT - ADMIN!!!

Indlæg af Marsvin »

I burde IKKE have dyr med den måde i behandler dem på og anskaffe et dyr dagen inden man tager på ferie!!!
Kort fortalt. FØJ!!!

Jeg har haft rigtigt mange hanner gående sammen, unge som gamle og også ved siden af hunner i brunst uden problemer. Selvfølgelig findes der nogen der ikke kan gå sammen, men at påstå at det gælder for alle voksne hanner er noget sludder.

At de også bliver behandlet hos en dyrhandler for skab viser at dyrhandlereren IKKE kender til loven. De skulle have været til dyrlægen og dyrhandleren skulle have betalt regningen hvis dyret er konstateret sygt inden for 14 dage efter køb (Gælder ikke ved privat salg). De kan dog godt henvise til egen dyrlæge, hvis det ikke giver unødige omkostninger til ekstra transporttid m.m.

SLÅ et marsvin med en fejebakke??? NEJ!!!
Man kan sætte en fejebakke imellem dem eller smide et håndklæde over dem og så tage den ene væk med det.

Sælg dem til nogen der vil behandle dem ordentligt er den eneste løsning og det håber jeg at i vil følge for dyrenes skyld!!!

:admin
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Besvar